این شهر پایتخت رمزارزهای جهان می شود!

مقام‌های دبی برنامه بلند‌مدتی برای فناوری بلاک‌چین دارند و رویای پایتخت بلاک چین جهان را در سر دارند.
تصویر این شهر پایتخت رمزارزهای جهان می شود!

به گزارش سایت خبری پرسون، در دنیای رمزارزها کشورها با رویکردهای متفاوت وارد میدان شده‌اند. در امریکا به دنبال قانون‌گذاری هست و در بیت‌کوین به عنوان محبوب‌ترین رمزارز بازار، روز گذشته با امضای نهایی بایدن در بسته محرک مالی دوم قرار گرفت. در چین صحبت از ممنوعیت رمزارزها شد اما در منطقه خاورمیانه ترکیه و ایران به دنبال قانون‌گذاری و مسدودسازی هستند. همچنین اخباری از ارز دیجیتال دبی منتشر شد که در ادامه نگاهی به آن خواهیم انداخت.

ورود دبی به بحث ارزهای دیجیتال

در سال ۱۳۶۹ به صورت رسمی شاهد ورود دبی به بحث ارزهای دیجیتال بودیم. دبی نخستین ارز دیجیتالی رسمی خود را به نام emCash را بر پایه فناوری بلاک‌چین معرفی کرد که با همکاری شرکت‌های Emcredit و Object Tech وارد چرخه اقتصادی شد. دبی با طرح «شهر آینده» اقتصادش را بر پایه پلتفرم بلاک‌چین بنا خواهد کرد. چند سالی هست که بانک ملی دبی برای جلوگیری از جعل و کلاه‌برداری در چک‌ها از فناوری بلاک چین استفاده می‌کند. شرکت‌های بزرگ رمز ارز همانند ریپل نیز به دبی اعتماد کردند و ریپل دفتری در مرکز مالی بین‌المللی دبی (DIFC)، واقع در یکی از مناطق آزاد تجاری این شهر، راه‌اندازی کرده است.

معرفی رمزارز دبی کوین

توکن دیجیتال «دبی‌کوین» با نماد DBIX توسط یک شرکت فناوری راه‌اندازی شده است، برنامه اصلی این ارز دیجیتال، ورود به بازارهای تجاری کشورهای عربی و توسعه بیشتر در این بازارها باشد.

دبی تا به امروز نگرش مثبت نسبت به فناوری بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال داشته است و در اوایل سال جاری، اداره خدمات مالی دبی تلاش خود برای ایجاد چارچوبی استاندارد در جهت قوانین مرتبط با ارزهای رمزنگاری شده در امارات دو چندان کرد. این روند ادامه داشت تا این که یک ارز مجازی جدید با نام دبی کوین وارد بازار شد اما در ۲۴ ساعت یک افزایش و کاهش وحشتناک را تجربه کرد. این ارز مجازی، ۱۰۰۰ درصد افزایش قیمت داشت اما زمانی که دبی اعلام کرد، ارتباطی با این ارز ندارد، سقوط را تجربه کرد.

روند صعودی چگونه بود؟

افزایش قابل توجه قیمت این ارز مجازی به واسطه یک ادعا بود. وب سایتی با نام «داب پی» مدعی شده بود که دبی کوین توسط شرکت فناوری «عربین چین» مستقر در امارات متحده عربی ایجاد شده است.

مرکز امنیت الکترونیکی دبی تأکید کرد که دبی کوین هیچ ارتباطی با شهر دبی امارات ندارد. شرکت فناوری «عربین چین» هم ساخت این ارز مجازی را رد کرد و اعلام کرد وب‌سایت «داب پی» تقلبی است. پس از انتشار این اعلامیه، پلتفرم‌های مهم مانند CoinMarketCap و CoinGecko، دبی کوین (Dubai Coin) را از صفحات خود حذف کرده‌اند. بر اساس داده‌های TradingView، قیمت این کوین از آن زمان بیش از ۵۰ درصد سقوط کرده است.

تجربه‌های قبلی دبی در خصوص رمزارزها

هفته پیش خبری منتشر شد که برای نخستین بار در خاورمیانه امکان انجام معاملات بزرگ مسکونی با دوج کوین فراهم خواهد شد. یک شرکت ساخت‌وساز عمرانی مستقر در دبی امکان خرید واحدهای مسکونی در این شهر با استفاده از دوج کوین را فراهم خواهد کرد. طبق اعلام شرکت سامانا، خریداران می‌توانند با پرداخت دوج کوین مالک خانه در پروژه جمیرا ویلیج سیرکل شوند و همچنین از پنج درصد تخفیف در مقایسه با پرداخت بر حسب ارزهای دیگر نیز بهره‌مند شوند.

همچنین خبرهایی از همکاری مشترک امارات و عربستان نیز منتشر شده است که امارت متحده عربی و عربستان سعودی ارز دیجیتال آزمایشی به منظور انجام پرداخت‌های بین‌المللی راه‌اندازی خواهند کرد. دبی به دنبال ایجاد صندوق متمرکز بر بیت کوین در منطقه خاورمیانه در Nasdaq دبی است.

قوانین رمزارزها در دوبی

استراتژی بلاک چین امارات ۲۰۲۱ اوایل سال ۲۰۱۸ مطرح شد که این طرح منجر به صرفه‌جویی در ۱۱ میلیارد درهم، ۳۹۸ میلیون مدرک چاپ شده، ۱.۶ میلیارد کیلومتر رانندگی و ۷۷ میلیون ساعت کاری در سال می‌شود. حاکم دبی شیخ محمد، استراتژی بلاک چین را در سال ۲۰۱۶ راه‌اندازی کرد تا در سال ۲۰۲۰ دبی اولین شهری باشد که به طور کامل توسط بلاک چین تجهیز شده است. اگر چه بازار جهان ابوظبی استخراج ارزهای دیجیتال را به‌ عنوان یک فعالیت قانونی مشخص نکرده است اما مرکز تجاری بین‌المللی دوبی در مورد آن سکوت کرده است.

302202