قیمت محصولات ایران خودرو رسما افزایش یافت

براساس مصوبه شورای رقابت، قیمت محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو افزایش یافت.
تصویر قیمت محصولات ایران خودرو رسما افزایش یافت

به گزارش سایت خبری پرسون، بابک رحمانی معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران خودرو با بیان این که با اعمال افزایش قیمت طبق مصوبه ابلاغ شده از سوی شورای رقابت، امکان افزایش ظرفیت تولید و عرضه به بازار فراهم خواهد شد، تاکید کرد: قیمت برخی از محصولات ایران خودرو فاصله قابل توجهی با بازار دارند که این مابه التفاوت نصیب واسطه گران و دلالان می‌شود؛ قیمت‌های جدید محصولات، هر چند که هزینه‌های تولید را پوشش نمی‌دهد، اما این فاصله را به نفع مصرف کننده واقعی کاهش خواهد داد.

رحمانی، تعیین قیمت کارخانه‌ای محصولات به گونه‌ای که بهای تمام شده تولید را پوشش داده و سود معقولی را نیز نصیب خودروساز کند را لازمه تولید اقتصادی دانست و گفت: میزان افزایش تصویب شده هزینه‌های تولید را جبران نمی‌کند، اما تبعیت از قانون مصوب از سوی نهاد‌های مرتبط، ما را ملزم به فروش با قیمت‌های تعیین شده می‌کند.

وی ادامه داد: طبق ابلاغیه شورای رقابت، قیمت محصولات ایران خودرو با میانگین ۸ درصد افزایش یافته که در این میان بخشی از محصولات کم‌تر از این عدد و بخشی نیز با هدف حذف رانت بازار و کاهش زیان دهی تولید، بالاتر از این عدد افزایش یافته اند؛ قیمت بخشی از تولیدات نیز افزایشی نداشته است.

معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو، با اشاره به ابلاغیه شورای رقابت، خاطرنشان کرد: این ابلاغیه مربوط به تورم سال گذشته است و افزایش هزینه‌های سال جاری از قبیل دستمزد، تورم تامین قطعه و مواد اولیه در آن لحاظ نشده است.

به گفته رحمانی، محاسبات صورت گرفته طبق ابلاغیه شورای رقابت براساس تعداد خودرو‌های تولیدی براساس برنامه مصوب تولید محاسبه شده و میانگین متوسط وزنی در ماه‌های آینده قابلیت رصد و پایش توسط سازمان‌های نظارتی را نیز خواهند داشت.

وی درباره ثبت‌نام‌هایی که مشمول افزایش قیمت نخواهند شد، توضیح داد: طبق ابلاغیه شورای رقابت، مشتریانی که قبل از سال ۱۴۰۰ ثبت نام کرده، وجهی را به عنوان پیش پرداخت واریز کرده و طبق قرارداد مشمول سود نباشند، شامل افزایش قیمت مصوبه اخیر شورای رقابت نخواهند بود، اما محدودیت‌های ثبت نامی از قبیل در رهن ماندن اسناد خودرو مطابق بخشنامه به قوت خود باقی است.

رحمانی با بیان این که ایران خودرو با افزایش تیراژ تولید و تنوع بخشی به محصولات به دنبال ایجاد شرایط رقابتی در بازار خودروی کشور است، اظهار امیدواری کرد، با ثبات نرخ نهاده‌های تولید و حتی کاهش نرخ ارز در سال جاری، شاهد ثبات و حتی کاهش بهای تمام شده تولید باشیم.

289932