پرونده ویژه پرسون؛ صدای افغان‌ها باشیم/ بخش سوم

مردم افغانستان قربانی ایدئولوژی‌ها هستند/ برای مدعیان خلافت، تعداد کشته‌ها اهمیت ندارد

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: گروه‌های رادیکال اهل سنت در افغانستان به نمایندگی داعش، به دنبال خلافت اسلامی از طریق مسئله جهاد است. برای آنها تعداد کشته‌ها مهم نیست؛ زیرا بر اساس عقاید وحشتناک این دسته از مسلمانان؛ فرد کشته شده، اگر بی گناه باشد به بهشت می‌رود و اگر گناهکار باشد، با این انفجار سزای اعمال‌اش را در همین دنیا می‌بیند. 
تصویر مردم افغانستان قربانی ایدئولوژی‌ها هستند/ برای مدعیان خلافت، تعداد کشته‌ها اهمیت ندارد

پیر محمد ملازهی، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی سایت خبری پرسون، در خصوص انفجار در یک مسجد در افغانستان، گفت: اطلاعات دقیقی از عامل این حادثه وجود ندارد و نمی‌توان بر اساس ادعاها قضاوت کرد؛ دولت افغانستان، طالبان را متهم می‌کند و آنها نیز معتقدند، داعش با همکاری دولت مرکزی افغانستان مسئول این حرکت‌ها است.

ملازهی بیان کرد: حدود 23 تا 30 گروه مسلح در این کشور با خط مشی خاص خود وجود دارد و بعضی از آنها زیرمجموعه سازمان داعش هستند. در انفجار مسجد، بیشتر انگشت اتهام به شبکه حقانی است؛ زیرا هر گروهی توانایی این نوع عملیات پیچیده و نفوذ در دستگاه‌های دولتی را ندارد. این گروه تجربه بسیاری در ایجاد این نوع حوادث دارد و ارتباط نزدیکی نیز با گروه طالبان و پاکستان دارد و از این طریق به آموزش‌های خاص و امکانات دسترسی دارد.

وی افزود: جریانات پشت پرده‌ای وجود دارد. در حادثه حمله به مدرسه دخترانه، داعش متهم می‌شد و حال در حمله به مسجد از اهل سنت افغانستان کشته شده‌اند؛ به طور کلی این اقدامات و ترورها توسط افرادی که صلح و ثبات در افغانستان را به ضرر خود می‌دانند؛ رخ می‌دهد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: روس‌ها معتقدند که پاکستان، داعش و آمریکایی‌ها با یکدیگر به تفاهم رسیده و درصدد ایجاد آشوب در منطقه هستند. ضمن این که اگر اختلافات مذهبی شیعه و سنی نیز به جریانات تروریستی افزوده شود، ناامنی تشدید و امکان مانور بیشتر گروه‌های تروریستی فراهم می‌شود.

ملازهی تصریح کرد: گروه‌های رادیکال اهل سنت در افغانستان به نمایندگی داعش، به دنبال خلافت اسلامی از طریق مسئله جهاد است. این موضوعات ایدئولوژیک و بسیار پیچیده است. برای آنها تعداد کشته‌ها مهم نیست؛ زیرا بر اساس عقاید وحشتناک این دسته از مسلمانان؛ فرد کشته شده، اگر بی گناه باشد به بهشت می‌رود و اگر گناهکار باشد، با این انفجار سزای اعمال‌اش را در همین دنیا می‌بیند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص نقش سازمان ملل در استقرار صلح و جلوگیری از این حوادث، گفت: سازمان ملل مستقل نیست و سیاسی کاری می‌کند. این سازمان ملاحظاتی دارد و منابع آمریکا و اروپایی‌ها را تأمین می‌کند. در برخی مواقع سازمان ملل متحد با فشار افکار عمومی مجبور به واکنش می‌شود که در واقعیت به دلیل حق وتو قدرت‌های اصلی چندان موثر نیست.

289120