زمان واکسیناسیون دانش آموزان و معلمان اعلام شد

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: برنامه ما این است که معلمان و دانش آموزان از مرداد ماه واکسینه شوند تا قبل از بازگشایی مدارس، فرصت کافی برای تزریق دز دوم واکسن داشته باشیم.
تصویر زمان واکسیناسیون دانش آموزان و معلمان اعلام شد

به گزارش سایت خبری پرسون، علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، در مورد چگونگی واکسیناسیون معلمان و دانش آموزان اظهار کرد: برنامه ما این است که معلمان و دانش آموزان از مرداد ماه واکسینه شوند تا قبل از بازگشایی مدارس، فرصت کافی برای تزریق دز دوم واکسن داشته باشیم.

رئیسی افزود: ما معلمان و دانش آموزان را جزو گروه مشاغل پرخطر قرار دادیم، چون با حجم زیادی از دانش آموزان مواجه هستیم و واکسیناسیون این گروه از اهمیت بالایی برخوردار است.

او ادامه داد: با این وجود که شرکت سازنده واکسن فایزر اعلام کرده که دارد واکسنش را روی افراد ۵ تا ۱۸ سال امتحان می‌کند اما هنوز برای دانش آموزان زیر ۱۸ سال، واکسن ایمن و دقیقی وجود ندارد و ما منتظر هستیم تا واکسن مورد تایید سازمان بهداشت جهانی بیاید و ما ضمن تهیه آن، بتوانیم دانش آموزان زیر ۱۸ سال را واکسینه کنیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد واکسیناسیون دانشجویان بیان کرد: یکی از پیشنهادات ما این بود که دانشجویانی مثل دانشجویان فنی، پزشکی و … که دروس عملی دارند و به هر دلیلی نمی‌توانند واحد‌های درسی خود را به صورت مجازی و آنلاین پشت سر بگذارند و مجبورند حتما سر کلاس‌های درس حاضر شوند را مورد بررسی دقیق قرار دهیم تا ببینیم چند نفر هستند و چه شرایطی دارند و آیا این امکان وجود دارد که همه آن‌ها را واکسینه کنیم یا خیر.

رئیسی گفت: در صورت واکسینه نشدن دانش آموزان و بازگشایی مدارس در مهر ماه، خطری دانش آموزان را تهدید نمی‌کند. در سوش اخیر شاهد افزایش نسبی آمار مبتلایان کم سن به کرونای جهش یافته با علائم ساده و کم بودیم اما در مقابل آمار مرگ و میر آن‌ها بسیار پایین بود و افراد کم سنی که بر اساس کرونا فوت کرند، بیماری زمینه‌ای داشتند.

او افزود: در نظر داریم دانش آموزانی که از بیماری زمینه‌ای رنج می‌برند را در صورت تایید، در اولویت تزریق واکسن قرار دهیم.

رئیسی بیان کرد: واکسن پاستور در حال آزمایش و تحقیقاتی است تا اثرگذاری واکسن در سنین پایین را بررسی کند و اگر نتایج مساعدی به دست بیاید، اتفاقات خوبی را رقم خواهیم زد.

تمام جوانب برای برگزاری حضوری امتحانات، سنجیده شده است

او افزود: یکی از مصوبه های ستاد ملی کرونا برگزاری حضوری امتحانات پایه نهم و دوازدهم بود که با اجماع نظر وزرا و مسئولان ستاد و سایرین، تایید شد.

رئیسی در مورد دلیل موافقت اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا با حضوری برگزار شدن امتحانات گفت: طبق استدلال وزیر آموزش و پرورش، پایه‌های دوازدهم در مدارس، معمولا بین ۳۰ تا ۷۰ نفر هستند. در هر مدرسه تعداد زیادی کلاس وجود دارد که با بیشترین فاصله گذاری به راحتی و با امنیت بالا می‌توان امتحانات را برگزار کرد.

همچنین او گفت: طبق گفته های وزیر آموزش و پرورش، برنامه ریزی‌هایی انجام می‌دهیم تا امتحانات دوازدهمی‌ها در رشته‌های مختلف تداخل نداشته باشد. در کلاس‌ها تمام در و پنجره‌ها، باز خواهد بود و قبل از ورود به محل برگزاری امتحانات، تب سنجی و استعلام از بانک اطلاعاتی کرونا مبنی بر ابتلا و عدم ابتلای هر دانش آموز به کرونا، انجام می‌شود؛ حتی اگر دانش آموزی مشکوک به کرونا بود، از او در فضایی جداگانه امتحان خواهیم گرفت.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: طبق اظهارات وزیر آموزش و پرورش، اعضای ستاد ملی کرونا به این نتیجه رسیدند که امتحانات برای این دو پایه تحصیلی یعنی نهم و دوازدهم، به صورت حضوری و با رعایت صد در صدی شیوه نامه های بهداشتی انجام شود.

رئیسی افزود: وزارت بهداشت نیز شرایطی را برای تایید امتحانات حضوری مطرح کرد؛ اینکه مکان برگزاری امتحانات حتما از تهویه مناسب برخوردار باشد و حتی الامکان در فضای باز باشد. با توجه به متراژ کلاس‌ها در هر کلاسی باید فاصله‌های دو متری کاملا رعایت شود و به طور مثال در یک کلاس ۱۲ متری فقط سه نفر برای امتحان حضور داشته باشند. بر این اساس و با رعایت تمام شیوه نامه‌ها ما مجوز را صادر خواهیم کرد.

او ادامه داد: مسئولان مربوطه زیر نظر وزارت بهداشت در محل برگزاری امتحانات حضور خواهند داشت تا در جریان کامل رعایت شیوه نامه‌های اعلام شده باشند.

288089