تکریم های تشریفاتی کارگران فقط برای یک روز/ گیلان تنها یک بیمارستان کارگری دارد

یازدهم اردیبهشت هرسال به مناسبت روز بزرگداشت کار و کارگر از سربازان خط مقدم جبهه اقتصادی سخن می‌گوییم و در مقام تکریم از آن‌ها برمی‌آییم اما انگار این تکریم یک‌ هفته‌ای در سال، بیش از آنکه کارگران را خوشحال کند موجبات  ناراحتی آن‌ها را فراهم می‌کند چراکه معتقدند این تکریم‌های یک‌هفته‌ای کاملاً تشریفاتی است و تکریم واقعی کارگران باید به‌صورت سالیانه و با پیگیری مداوم مطالبات آن‌ها صورت بگیرد.
تصویر تکریم های تشریفاتی کارگران فقط برای یک روز/ گیلان تنها یک بیمارستان کارگری دارد

به گزارش سایت خبری پرسون از گیلان، نمایندگان گروه‌های مختلف کارگری گیلان و رسول فرخی رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان با حضور در نشستی با موضوع مطالبه گری به مناسبت بزرگداشت روز کار و کارگر به بررسی مشکلات متعدد کارگری پرداختند.

در این نشست، موضوعات مختلف کارگری نظیر حقوق، بیمه، امنیت شغلی، عدم برابری همسان‌سازی حقوق با سایر گروه‌ها، بیمه بیکاری، تأکید بر لزوم پشتیبانی و مانع زدایی از بخش تولید از دغدغه‌های نمایندگان کارگران بود و رئیس مجمع نمایندگان گیلان نیز با شنیدن مطالبات کارگری با همکاری سایر نمایندگان قول پیگیری خواسته‌های آنان به‌ عنوان یکی از قشرهای مؤثر و ارزشمند صنعت گیلان را داد.

تبعیض بین بازنشستگان تأمین اجتماعی و لشکری و کشوری

رئیس هیئت‌مدیره کانون هماهنگی شوراهای کار استان گیلان با انتقاد از نبود امنیت شغلی کارگران در سطوح مختلف اظهار کرد: قراردادهای متنوع که غالباً ماهیت دائمی ندارند یکی از دغدغه‌های مهم بخش عظیمی از کارگران است.

غلامرضا خوالگر با تأکید بر لزوم تعیین تکلیف قراردادهای متنوع، یکسان کردن قراردادها در شرکت‌ها و جلوگیری از انعقاد قراردادهای موقت که ماهیت دائمی ندارند، گفت: بهبود وضعیت معیشتی کارگران با توجه به حقوق پایین و افزایش تورم از دغدغه‌های مهم بخش کارگری است.

وی با بیان اینکه حداقل حقوق کارگری، دو میلیون و ۶۵۰ هزار تومان تعیین‌شده و در صورت متأهل بودن همراه با دو فرزند این رقم به چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خواهد رسید، تصریح کرد: همسان‌سازی و متناسب‌سازی حقوق یکی از مطالبات جدی بخش کارگری است و با توجه به مطرح‌شدن افزایش حقوق کارگری باید بگوییم که افزایش حقوق غیرواقعی است و آن‌گونه که مطرح می‌شود به کارگران پرداخت نمی‌گردد.

رئیس هیئت‌مدیره کانون هماهنگی شوراهای کار استان گیلان با بیان اینکه رشت به‌عنوان یک کلان‌شهر تنها دارای یک بیمارستان کارگری به نام حضرت رسول اکرم (ص) است، افزود: مازندران استان هم‌جوار ما در حال ساختن ششمین بیمارستان کارگری است و ما در استانی هستیم که بیش از نیمی از جمعیت استان را کارگران تشکیل داده و قطعاً یک بیمارستان کارگری جوابگوی این جمعیت نخواهد بود.

خوالگر، اعتراض بازنشستگان به حقوق کارگری، ایجاد تبعیض بین بازنشستگان تأمین اجتماعی و لشکری و کشوری را از دیگر گله‌مندی‌های بخش کارگری دانست و بیان کرد: حتی هم‌اکنون حداقل حقوق بازنشستگان، بالای پنج میلیون تومان است درحالی‌که کارگران تأمین اجتماعی با داشتن همسر و دو فرزند نهایتاً به چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌رسد.

وی به پرداخت بدهی دولت به تأمین اجتماعی، پرداخت سود ماهیانه و اختصاص آن و پرداخت همسان‌سازی حقوق اشاره کرد و گفت: تبدیل وضعیت و جذب نیروهایی که به‌عنوان شرکت خدماتی در شرکت‌ها خصوصاً در ادارات دولتی سال‌ها مشغول به فعالیت بوده و دارای مدارک تحصیلی بالایی هستند از دیگر مطالبات جدی بخش کارگری است.

رئیس هیئت‌مدیره کانون هماهنگی شوراهای کار استان گیلان با انتقاد عدم برگزاری جلسات مستمر با مجمع نمایندگان برای پیگیری مطالبات بخش عظیمی از جمعیت استان گیلان بیان کرد: کارگران از نمایندگان توقع دیدار، شنیدن مطالبات و پیگیری خواسته‌های آنان را دارند و درخواست جلسات فصلی با مجمع نمایندگان استان گیلان یکی دیگر از مطالبات جدی بخش کارگری است.

خوالگر با بیان اینکه کارگران انتظار دارند تا مطالبات آن‌ها از طریق صداوسیما مطرح شود، تصریح کرد: متأسفانه امکانی وجود ندارد که نمایندگان کارگری در صداوسیما مطالبات را مطرح کنند ازاین‌روکارگران وقتی می‌بینند که صدای آن‌ها شنیده نمی‌شوند تنها راه شنیدن صدا را از طریق تجمع تلقی می‌کنند لذا ایجاد بستر برای شنیدن صدای کارگران از طریق رسانه‌ها لازم و ضروری است.

نظارت بر عملکرد حین کار مدیران

نماینده کارگران در هیئت تشخیص اداره کار نیز در این جلسه با انتقاد از نحوه پرداخت حقوق کارگران و عدم امنیت شغلی آنان اظهار کرد: بسیاری از کارگران باسابقه بالا هیچ‌گاه قرارداد یک‌ساله امضا نکرده‌اند و در بسیاری از موارد همین اندک حقوق مصوب شده به‌موقع به دست کارگران نمی‌رسد.

عباس پیری با تأکید بر لزوم نظارت در عملکرد حین کار مدیران گفت: نظارت در زمان عملکرد می‌تواند بازدهی کار مراکز اقتصادی و تولیدی را بالا ببرد، عدم نظارت درست بر کار مدیران نتایج نامطلوبی را متوجه جامعه کارگری کرده است.

وی به مشکلات نیروهای شرکتی و مستمر، نیروهای پاکبان شهرداری و آب و فاضلاب اشاره کرد و افزود: در شورای تأمین جلساتی گذاشته می‌شود اما اطلاعات مسؤولین ناقص است یعنی اطلاعات ناقص به آن‌ها داده می‌شود لذا ارتباط مستقیم مسؤلین با کارگران و نمایندگان کارگری می‌تواند راهگشای بسیاری از مطالبات باشد.

نماینده کارگران در هیئت تشخیص اداره کار با تأکید بر نظارت دقیق، بر مطالبات شرکت ایران پوپلین اشاره کرد و افزود: با تغییر مدیریت در شرکت ایران پوپلین و عزم راسخ مدیران شرکت و استان نسبت به بازسازی و افزایش تولید از اواخر سال ۹۹ حقوق به‌روز شده و افزایش تولید تا این تاریخ انجام و طبق گفته مدیرعامل جدید در ماه‌های آینده افزایش بیشتر خواهد داشت ما نیز به تحقق این موضوع امیدواریم‌.

پیری به پرداخت‌های بیمه بیکاری به‌ویژه در شرایط کرونایی اشاره کرد و گفت: متأسفانه پرداخت بیمه‌های بیکاری بسیار ناچیز و فاقد ارزش مالی بوده، این مسئله نیز بسیاری از کارگران را دچار مشکل کرده است.

بازنشستگی ۳۵ ساله عادلانه نیست

نائب رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی رشت نیز در این جلسه با اشاره به مشکلات و دغدغه‌های کارگران ساختمانی ازجمله نبود سهمیه بیمه و عدم استمرار شغلی آن‌ها اظهار کرد: متأسفانه با ایجاد محدودیت، ۱۰ هزار نفر از کارگران ساختمانی در انتظار بیمه بوده و متأسفانه سهمیه وجود ندارد و با توجه به‌سختی و تعطیلی کار به‌ویژه در شرایط کرونایی معضلات بیمه کارگران ساختمانی نیز دغدغه آن‌ها را دوچندان کرده است.

قاسم حسینی با اشاره به‌سختی کار کارگران ساختمانی و فرسودگی جسمی آنان به دلیل سختی کار گفت: باوجود مشقت فراوان کاری، اما زمان بازنشستگی را ۳۵ سال اعلام کردند که این موضوع با مشقت فراوان کار ساختمانی به‌هیچ‌عنوان همخوانی ندارد.

وی با بیان اینکه کار ساختمانی در سال‌های مختلف همواره با فراز و فرود همراه بوده و تا پیش از کرونا نیز فرایند کار ساختمانی به سمت مقبول در پیش بود، تصریح کرد: با توجه به شرایط کرونایی و البته جلوگیری از فعالیت نسخ‌سازان بیکاری کارگران دوچندان شده لذا با ایجاد شرایط مناسب، ارائه پروانه و فرایند قانونی به ساختمان‌سازی، فعالیت رونق می‌گیرد و کارگران دوباره به کار مشغول می‌شوند.

نائب رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی رشت با تأکید بر پیگیری مطالبات کارگران ساختمانی توسط نمایندگان مجلس گفت: استمرار دیدار نمایندگان کارگری منجر به پیگیری مطالبات این بخش از کارگران خواهد بود.

گله‌مندی از عدم مساوات حقوق بازنشستگی تأمین اجتماعی با کشوری و لشکری

رئیس‌ کانون بازنشستگان کارگران سازمان تأمین اجتماعی شهرستان رشت نیز با انتقاد از عدم اجرای همسان‌سازی حقوق تأمین اجتماعی اظهار کرد: آنچه معاون رئیس‌جمهور برای اختصاص ۸۹ میلیارد تومان همسان‌سازی حقوق مطرح کرد در حقوق کارگران واقع نشد و مغایرت مطرح کردن رسانه‌ای حقوق کارگران با اجرای آن در فیش حقوقی گله‌مندی فراوانی را همراه داشته است.

ابراهیم یوسف زاده با اشاره به جایگاه والای کارگران و تقدیم شهدای کارگری در انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی گفت: کارگران همیشه در صف اول صحنه‌های مختلف انقلاب حضور داشتند و همواره باوجود گله‌مندی از شرایط اقتصادی، اما پای‌کار انقلاب ایستاده‌اند و توطئه‌های دشمن را نقش بر آب کرده‌اند لذا عدم توجه به مطالبات آن‌ها منصفانه نیست.

وی با انتقاد از عدم مساوات حقوق بازنشستگی با کشوری و لشکری بیان کرد: یکی دیگر از دغدغه‌های کارگران کم بودن مبلغ وام است بعد از مشقت فراوان می‌توانند وام دریافت کنند که این مبلغ ناچیز دریافت وام در مقایسه با کارمندان کشوری قابل‌مقایسه نیست.

رئیس‌ کانون بازنشستگان کارگران سازمان تأمین اجتماعی شهرستان رشت با تأکید بر لزوم توجه به بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی توسط مسؤولین افزود: اغلب بازنشستگان تأمین اجتماعی بیمار و سالمند شده‌اند و نیازمند توجه ویژه می‌باشند.

یوسف زاده با بیان اینکه وجود بیمارستان تأمین اجتماعی به‌ویژه بیمارستان ویژه قلب یکی از نیازهای مبرم استان گیلان می‌باشد، گفت: صرف داشتن بیمارستان رسول اکرم (ص) نیاز بازنشستگان تأمین اجتماعی را برآورده نمی‌کند و باوجود مجوز بیمارستان قلب پیگیری‌های شهدی نژاد معاون سابق درمان تأمین اجتماعی اما این مسیر هنوز محقق نشده است.

مالیات از حقوق زیرخط فقر

یکی از فعالان حوزه مطالبه‌گری کارگری نیز با اشاره به مطالبات و مشکلات بخش کارگری اظهار کرد: عدم امنیت شغلی، قراردادهای متنوع و چندماهه، عدم همخوانی و تناسب سازی‌ حقوق کارگری با تورم موجود جامعه از موضوعات و معضلات بخش‌های مختلف کارگری است که باید موردتوجه قرار بگیرد.

علی حسین‌زادفرد با انتقاد از حق مالیات کارگر باوجود دریافت حقوق زیرخط فقر گفت: فرق نیروهای شرکتی با سایر نیروهای کارگری به جهت پرداخت بخشی از حقوق آن‌ها به شرکت‌ها یکی دیگر از گلایه‌های بخش کارگری است.

وی با بیان اینکه عدم نظارت مستمر موجب می‌شود که کارفرما بیمه کارگر را پرداخت نکرده و از فعالیت مفید کارگر سوءاستفاده کنند، تصریح کرد: در جا زدن کارگر، عدم پیشرفت مالی و اجتماعی آنان یکی دیگر از مطالبات بخش کارگری است چرا باید باوجود کارگران باسابقه و ماهر، مسئول فنی از بیرون دعوت شود باوجوداینکه کارگر باسابقه آن کارخانه چنین توانایی را دارد.

این فعال حوزه مطالبه‌گری کارگری با انتقاد از عدم پرداخت به‌موقع حق مسکن با توجه به مصوبه هیئت دولت افزود: به‌محض مصوبه حق مسکن پرداخت‌نشده و به بهانه برگزاری جلسه دیگر آن را به تعویق می‌اندازند برای مثال حق مسکن امسال با تأخیر محسوس به نرخ سال گذشته پرداخت شد که به‌هیچ‌عنوان قابل‌پذیرش نیست.

حسین زادفرد عدم تاریخ مشخص برای تعیین حقوق کار و کارگر را از دیگر گلایه‌های بخش کارگری دانست و بیان کرد: باوجوداینکه نماینده کارگری با حقوق مصوب مخالفت کرده و آن را امضا نمی‌کند اما بدون رضایت نماینده کارگری حقوق مصوب می‌شود یعنی بدون رضایت کارگر کار پیش رفته است.

وی با انتقاد از مدل‌های مختلف جذب نیرو ازجمله قراردادی ۶ ماهه، سه‌ماهه و روزانه تصریح کرد: دیدار مستمر نمایندگان کارگری با مجمع نمایندگان و نمایندگان مجلس می‌تواند بسیاری از مشکلات را برطرف کند و این موضوع یکی از مطالبات جدی کارگران است.

این فعال حوزه مطالبه‌گری کارگری پایین بودن خدمات بیمه تأمین اجتماعی را از دیگر گلایه‌های بخش کارگری دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به جمعیت کارگری استان گیلان وجود یک بیمارستان تأمین اجتماعی کفاف نمی‌دهد و این موضوع یکی از ضعف‌های مهمی است که باگذشت سال‌ها از احصای این نیاز کارگری، هنوز گامی مؤثر در آن برداشته نشده است.

برون‌سپاری یا استثمارگری

رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان نیز با گرامیداشت روز کار و کارگر با تقدیر از مطالبات مطرح‌شده توسط نمایندگان گروه‌های مختلف کارگری و بازنشستگان تأمین اجتماعی اظهار کرد: روح کار و کارگری یکی از عوامل مؤثر در پیشرفت اقتصاد کشور است و همواره پیرامون ابعاد گوناگون کار و کارگری مطالباتی وجود دارد.

رسول فرخی با تأکید بر اینکه مطالبات شنیده‌شده را مورد پیگیری قرار داده و در دو بخش قانون‌گذاری و مطالبه از دولت پیگیری خواهد کرد، افزود: با توجه به درخواست مشترک نمایندگان کارگری با جلسات مستمر موافق بوده و برای برگزاری آن از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنم.

وی با اشاره به برخی از پیگیری‌های انجام‌شده خود در حوزه کارگری و بیمه کارگران ساختمانی گفت: من نیز خود را کارگر دانسته و مطالبات کارگری را جزء وظایف مهم نمایندگی خود میدانم.

نماینده مردم لاهیجان در مجلس شورای اسلامی با ابراز تأسف از شکل به‌کارگیری نیروهای شرکت‌های خدماتی و قالب نوع قراردادها افزود: نوع شرکت‌های قراردادی و شرکت‌های خدماتی همواره یکی از نگرانی‌های بزرگم از گذشته بوده و حالا نیز وجود دارد به رئیس‌جمهور تذکر دادیم که برای یک‌بار هم شده آن را حذف کنند اگر قرار بر برون‌سپاری است این شیوه برون‌سپاری نیست نامش استثمارگری است چراکه برون‌سپاری قانون دارد و کارگر باید حقوق واقعی خود را بگیرد.

رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان با اشاره به مطالبات مطرح‌شده در این نشست گفت: بخشی از مطالب مطرح‌شده را به‌عنوان تذکر به وزیر و رئیس سازمان تأمین اجتماعی قبلاً ارسال کرده و امضای نمایندگان را نیز دریافت و تا حصول نتیجه پیگیر خواهم بود.

وی با بیان اینکه یکی از قدم‌های مجلس برای ارتقای بخش کارگری متناسب‌سازی با اختصاص ۸۹ میلیارد تومان بوده که بسیاری با اختصاص آن مخالفت کردند، افزود: این اختصاص صورت گرفته اگرچه در اجرا مشکل دارد اما گامی در متناسب‌سازی ‌حقوق بوده، قطعاً ضعف در اجرا به‌طورجدی پیگیری خواهد شد.

فرخی برخی از مسائل مطرح‌شده ازجمله بیمه بیکاری، بازنشستگی و حق مسکن را از موضوعاتی دانست که در حوزه اجرایی دچار مشکل است، تصریح کرد: برخی از موارد مطرح‌شده قانون مشخصی در مجلس دارد اما در حوزه اجرا دچار نقصان است که با توجه به وظیفه نظارت نمایندگان، به‌صورت جدی آن را پیگیری خواهیم کرد.

رئیس مجمع نمایندگان با استقبال از برگزاری چنین جلساتی و مداومت در حوزه پیگیری مطالبات کارگری بیان کرد: کاش چنین نشست‌های مطالبات کارگری در سایر استان‌ها هم اتفاق می‌افتد تا با یک اجماع کلی و ملی بسیاری از مطالبات پیگیری شود ما نیز در گیلان با برگزاری مداوم چنین نشست‌هایی این مطالبات را به جریان خواهیم انداخت.

منبع: فارس

286003

مطالب مرتبط