عدم حمایت بیمه از 75 درصد کارگران ساختمانی گنبدکاووس

رییس انجمن صنفی کارگران و استادکاران صنعت ساختمان گنبدکاووس گفت که از مجموع هفت هزار کارگر ساختمانی این شهرستان، سه هزار نفر آنان معادل تقریبی ۴۳ درصد بیمه تامین اجتماعی هستند.
تصویر عدم حمایت بیمه از 75 درصد کارگران ساختمانی گنبدکاووس

به گزارش سایت خبری پرسون از مازندران، وحید قاسمی روز شنبه همزمان با روز جهانی کارگر در گفت و گو با خبرنگاران اظهارداشت: شغل کارگری بویژه درحوزه ساختمان سخت و با خطرات زیادی همراه است و باید نسبت به بیمه تامین اجتماعی این قشر اقدام شود.

وی بابیان اینکه حضور ثابت کارگر ساختمانی در محل کار یکی از معیارهای اصلی اداره تامین اجتماعی برای بیمه کارگران ساختمانی است، افزود: این معیار سبب شده تا بیمه کارگران این بخش روند کاهشی داشته باشد زیرا در برخی روزها که ساخت و ساز وجود ندارد، کارگر مجبور است برای تامین مخارج زندگی، کار دیگری انجام دهد.

قاسمی اضافه کرد: در چنین مواردی وقتی بازرس اداره تامین اجتماعی متوجه حضور کارگر در شغلی غیر از ساختمان می‌شود، اقدام به حذف فرد از بیمه کارگری می‌نماید و همین علت، سبب کاهش آمار بیمه کارگران ساختمانی در گنبدکاووس شده است.

رییس انجمن صنفی کارگران و استادکاران صنعت ساختمان گنبدکاووس ادامه داد: در برخی مواقع نیز کارفرما به توافق خود برای پرداخت دستمزد و بیمه کارگر که ضعیف‌ترین قشر جامعه است، عمل نمی‌کند.

در همین پیوند رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی گنبدکاووس در گفت و گو با خبرنگاران ، جمعیت کارگری این شهرستان را ۷۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت که فقط ۴۵ هزار نفر از آنان بیمه تامین اجتماعی هستند.

عبدی بدراق نژاد افزود: علت حذف بیمه برخی کارگران ساختمانی به سبب تغییر نوع فعالیت آنها است زیرا درصورتی که برای آنها در محیط کار (خارج از کار ساختمانی) حادثه‌ای رخ دهد، بیمه نمی‌تواند به آن ورود کند و کارگر در این بخش متضرر می‌شود.

وی بابیان اینکه هر بیمه شده تامین اجتماعی باید در حوزه بیمه‌ای خود فعالیت داشته باشد، اضافه کرد: باتوجه به حساسیت کار کارگران و احتمال بروز حوادث و مشکلات ناشی از آن، تاکید دولت بر بیمه شدن کارگران است.

بدراق نژاد ادامه داد: دولت با اجرای طرح‌های مختلف کارفرمایان را تشویق به بیمه کارگران می‌کند که یکی از این برنامه‌ها، طرح مشوق‌ بیمه‌ای به منظور تشویق و ترغیب کارفرمایان برای بکارگیری فارغ التحصیلان دانشگاهی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای کارگاه‌های اقتصادی بخش خصوصی و تعاونی‌ها است.

رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در این طرح، کارفرمایان می‌توانند هر میزان نیروی کار جدید مورد نیاز خود را بدون محدودیت از بین دانش آموختگان دانشگاهی جذب کنند و دولت حق بیمه سهم کارفرما را تا ۲ سال پرداخت می‌کند.

وی افزود: با اجرای طرح مشوق بیمه‌ای و یارانه دستمزد از سال ۹۹ تاکنون ۳۲۰ نفر از جامعه کارگری گنبدکاووس بیمه شدند.

شهرستان گنبدکاووس ۳۷۰ هزار نفر جمعیت دارد.

منبع:ایرنا

285976