رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان خبر داد:

آفت کشی نباتی؛ ارتقا 30 درصدی راندمان محصولات کشاورزی

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان از افزایش ۳۰ درصدی راندمان تولید محصول کشاورزی و باغی در اثر مبارزه به موقع با آفات نباتی خبر داد.
تصویر آفت کشی نباتی؛ ارتقا 30 درصدی راندمان محصولات کشاورزی

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، جواد تاراسی با بیان این مطلب به خبرنگاران، پایش و مبارزه با آفات نباتی را از اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی استان بیان کرد و افزود: تأمین امنیت غذایی از مهمترین رسالت‌های جهاد کشاورزی است که در این راستا باید سعی شود بهره برداران در اولین فرصت اقدامات حفاظتی و داشت را انجام دهند.

وی یادآورشد: یکی از این اقدامات مبارزه به موقع با آفات گیاهان و میوه‌ها است که انجام ندادن آن باعث بروز خسارت‌های جبران ناپذیر، حتی کاهش چشمگیر محصول می‌شود و در صورت اقدام به موقع می‌توان ۳۰ درصد از حد میانگین نیز بیشتر محصول برداشت کرد.

تاراسی با بیان اینکه این سازمان در استفاده از سموم و کودها، مسایل زیست محیطی را در اولویت قرار می‌دهد، یادآور شد: استفاده از سموم ترجیحا کم خطر علاوه برافزایش تولید محصول، موجب افزایش کیفی محصولات نیز می‌شود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: با توجه به اینکه بیشتر اراضی این استان دیم بوده و تولید آن وابسته به شرایط اقلیمی است و می‌توان گفت تولید در این استان وابسته به عملیات داشت از جمله تغذیه گیاهی و مبارزه با آفات بوده که باید نهایت دقت را به عمل آورد تا در صورت بروز حوادث غیرمترقبه شاهد کمترین خسارت‌ها باشیم.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون عملیات مبارزه با آفات و بیماری‌های نباتی در حدود ۳۷ هزار هکتار از مزارع زنجان انجام شده است.

تاراسی افزود: به همین دلیل مبارزه با این آفت‌ها از اول بهار آغاز شده و تاکنون در حدود ۲۷ هزار هکتار از اراضی مبارزه علیه سن مادر گندم انجام شده است.

وی با بیان اینکه علاوه بر مبارزه با سن گندم مادر حدود ۱۰ هزار هکتار مبارزه علیه علف‌های هرز پهن و نازک برگ نیز انجام شده است، افزود: هم اکنون نیز بازدیدها از مزارع برای بررسی ریزش سن گندم انجام می‌شود که بیشترین میزان آن در شهرستان‌های خدابنده، ایجرود و زنجان انجام شده است.

منبع: ایرنا

284655