جوانان بهترین مشاور انگیزشی برای مدیریت شهری

مدیریت شهری از مهمترین مباحث اداره هر شهری است که باید با شناخت از نیازها، علایق و سلیقه شهروندان آن شهر در بخش فرهنگی و اجتماعی در راستای رفع نیازهای ساکنان آن شهر از سوی مدیران مربوطه اجرایی شود.
در این راستا تجربه، تخصص و انگیزه و ایده های نو بسیار می تواند مدیران شهری را همیاری کند.
استفاده از هنرمندان بومی شهر برای انجام اقدامات فرهنگی و هنری، اقدامات زیبا سازی و مبلمان شهری از راهکارهای اساسی در این حوزه تلقی می شود.
جوانان هنرمند با باورها، ایده ها و نوآوری های خلاقانه می توانند در ارتقای زیبا سازی و مبلمان شهری بسیار تاثیرگذار باشند.

تصویر جوانان بهترین مشاور انگیزشی برای  مدیریت شهری

به گزارش سایت خبری پرسون از مرکزی، آرش زرنیخی نویسنده و کارگردان تئاتر شهر اراک، در این خصوص به خبرنگار پرسون، گفت: آشفتگی در حوزه فرهنگ و هنر اراک موج می زند و این شهر در حوزه فرهنگ و هنر با آشفتگی مواجه است و برای رفع این آشفتگی ابتدا باید فرهنگ و هنر در مدیریت شهری ثبت شود.
وی افزود: بخش بسیاری از انجمن های هنری و فرهنگی مانند انجمن تئاتر و موسیقی را مردم عادی نمی شناسند و صرفا وجود دارند تا چراغشان روشن باشد.
زرنیخی با اشاره به اینکه انجمن های هنری نیاز به حمایت دارند، ابراز کرد: بودجه کمی که به این انجمن ها تزریق می شود فقط برای برگزاری جشنواره است، در حالی که هدف توسعه شهری در بخش فرهنگ و هنر با برگزاری جشنواره تامین نمی شود.
وی ادامه داد: مسوولان شهری می توانند در شهر بی روح و مملو از نامهربانی اراک با تلفیق هنر در پیله شهری به زیباسازی شهر کمک کنند و با استفاده از تئاتر و موسیقی به شهر روح بخشند و از عصبانیت شهروندان آن که به دلیل زندگی در شهر صنعتی است کم کنند.
این نویسنده تئاتر افزود: بسیاری از هنرمندان از جمله شخص من در جلسات مسئولان با هنرمندان شرکت نمی کنیم؛ چرا که ماهیت این جلسات فقط برای پر کردن بیلان کاری آنها است و هرگز استمرار ندارد، در حالی که جلسات مسئولان با هنرمندان باید مستمر و هدفدار باشد.
زرنیخی یادآور شد: در اراک فارغ التحصیلان دانشگاهی و هنرمندان بسیاری در رشته های مختلف حضور دارند که از آنها در حوزه مدیریت شهری و در بخش فرهنگ و هنر بهره نمی برند و به جای آنها در این حوزه ها از افراد غیرمتخصص استفاده می کنند که فقط استخدام یک اداره باشند و حقوق دریافت کنند، در حالی که هیچ تاثیری بر روند توسعه فرهنگی و هنری شهر اراک ندارند.
پیمان عین القضاتی کارشناس مسائل شهری نیز با اشاره به نقش دانشگاهیان در مدیریت شهری گفت: دانشگاه‌ها می توانند با آموزش منابع انسانی با مهارت و دانش، به گسترش پاسخگویی در نظام مسایل شهری کمک کنند و با انجام تحقیقات و پژوهش ها سرعت توسعه و پیشرفت شهری را افزایش دهند.
وی افزود: مشکلات مدیریت شهری موجود مربوط به عدم بهره مندی مدیریت شهری از ظرفیت های بالای مجموعه های دانشگاهی سطح شهر است.
عین القضاتی یادآور شد: برنامه های توسعه شهری شامل سند چشم انداز و برنامه جامع باید با نگاه علمی و متخصصان بومی همان شهر تنظیم شود و دانشگاه ها بهترین مکان برای برآورده کردن این نیاز هستند که این ارتباط در پایین ترین سطح خود برقرار شده است، یعنی ارتباط مدیریت شهری با دانشگاه ها بر روی کاغذ موجود است، اما در عمل این گونه نیست و به واقع می توان گفت ارتباط مدیریت شهری اراک با جامعه نخبگانی دانشگاه ها قطع شده است.
فرزین وفایی نژاد یکی دیگر از کارشناسان مسایل شهری گفت: مدیریت شهری شامل برنامه ها، اقدامات و سیاست هایی است که به منظور حصول اطمینان از مطابقت رشد جمعیت با دسترسی به امکانات زیر بنایی، مسکن و اشتغال انجام می پذیرد و هدف ایجاد عدالت اجتماعی و توسعه متوازن بود، در حالی که این اقدامات به همان اندازه وابسته به اقدامات بخش خصوصی است، لیکن در نهایت تحت تاثیر سیاست ها و کارکرد هایی قرار دارند که تنها حکومت ها می توانند آنها را انجام دهند.
وی افزود: هسته فعالیت های بین المللی در مورد مدیریت شهر، برنامه مدیریت شهری است که بوسیله برنامه توسعه سازمان ملل و بانک جهانی بنیان نهاده شده است.
وفایی نژاد با اشاره به اینکه در کنار مفهوم مدیریت شهری، مفاهیم مشابه دیگری مانند مدیریت شهرداری نیز مطرح است که بسیاری اوقات به جای یکدیگر به کار برده می شوند، گفت: معمولا مدیریت شهری، به عنوان زیر مجموعه ای از حکومت محلی تلقی شده و به آنها شهرداری گفته شده است که در ایران شهرداری ها خود بخشی از بازیگران عرصه مدیریت شهری هستند و مدیریت شهر در دست آنها است.
یکی از هنرمندان شهر اراک گفت: هنرمندان با توجه به تخصصی که در زمینه هنر دارند و با در نظر گرفتن خلاقیتشان می توانند در دادن طرح برای انجام کارهای گسترده هنری و فرهنگی در سطح شهر به مسئولان شهری کمک کنند.
وی اظهار کرد: گاهی یک طرح یا ایده نو می تواند حتی در جذب توریست به شهر نیز تاثیرگذار باشد و به شهر و شهروندان نشاط بدهد.
یکی دیگر از هنرمندان گرافیست، ابراز کرد: امروزه دیگر مردم شهر را به صورت افسرده و یکنواخت نمی پسندند و انتظار دارند وقتی در سطح شهر قدم می زنند مناظر زیبا ببینند.
وی گفت: زیباسازی مناظر شهری فقط یک بخش است که هنرمندان می توانند در این حوزه مدیران شهری را کمک کنند.
این هنرمند ادامه داد: استفاده از هنرمندان تئاتر برای اجرای نمایش در سطح شهر با ضوابط خاص خودشان مانند نمایش های خیابانی در این شرایط کرونایی و یا استفاده از هنرمندان تجسمی و حتی نقاشان و دیگر هنرمندان برای ارتقای روحیه شادابی و حتی ایجاد انگیزه برای شهروندان نسبت به افزایش تعلق خاطر به شهر بسیار تاثیر گذار است.
شهر به عنوان موجود زنده نیازمند علایم حیاتی است که این علایم حیاتی با اعتماد به هنرمندان می تواند با نشانه هایی از زیبایی، طراوت، تازگی و ایجاد انگیزه برای زندگی شهروندان در آن شهر و با استفاده از خلاقیت آنها بروز و ظهور کند.

284108