کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با پرسون:

نفس‌های آخر ابرقدرتی آمریکا/ چین پرچم رهبری ایالات متحده در دنیا را پایین کشید

در حال حاضر آمریکایی‌ها قدرت و سرعت نفوذ چین در دنیا را پذیرفته‌اند و چون پذیرفته‌اند سعی می‌کنند سنگ اندازی کنند و سرعت چین را کند کنند و تمام تلاش آمریکایی‌ها این است که به هر ابزاری که می‌توانند متوسل شوند تا سرعت نفوذ ژئوپلیتیک چین را در دنیای پیرامون به حداقل ممکن برسانند اما رفتار چین نشان می‌دهد که به هیچ وجه دیگر آن چین توصیه‌پذیر نیست، چینی که با طمأمینه برخورد کند، نیست بلکه همه رفتارهایش نسبت به آمریکا تهاجمی شده است.
تصویر نفس‌های آخر ابرقدرتی آمریکا/ چین پرچم رهبری ایالات متحده در دنیا را پایین کشید

کیومرث یزدان پناه کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص افول قدرت آمریکا و قدرتمند شدن چین بیان کرد: چین در حال تبدیل شدن به یک قدرت بلامنازع اقتصادی در دنیا است. در حال حاضر نیز جایگاه خاصی دارد و یکی از غول‌های اقتصادی دنیا است که تقریباً کل کره زمین را تحت شعاع خود قرار داده است اما روند چین در حال تغییر از روند صادرات صرف کالا به نفوذ ژئوپلیتیک است و دغدغه اصلی آمریکایی‌ها نیز همین مسئله است.

یزدان پناه اظهار داشت: بنده حدود ۱۰ سال پیش این بحث را مطرح کردم که جهان در نیمه اول قرن ۲۱ با یک سرعت ملایم شاهد جابجایی بخشی از قدرت جهانی از نیمکره غربی به سمت نیمکره شرقی است. در نیمکره شرقی نیز چین محور است و بعد از چین، ژاپن و هند به این پروسه خواهند پیوست یعنی در آسیا فقط یک قدرت تعیین کننده نیست که البته این به نفع قاره آسیا است که قدرت‌های نوظهور چند وجهی در این قاره عرض اندام می‌کنند و آینده جهانی را تحت شعاع خود قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: پس از مدتی فرانسیس فوکویاما یک نظریه داد و بیان داشت که آینده امنیت جهان دست قاره آسیا است. این نظریه روی دیدگاه آمریکایی‌ها و روی سناریو و استراتژی‌های آن‌ها اثرگذار بود و به فکر چاره افتادند تا قدرت چین را مهار کنند و این روند را تا سال ۲۰۱۸ ادامه دادند اما از سال ۲۰۱۸ متوجه شدند که این رویه جواب نمی‌دهد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: بیل کلینتون قبل از این که وارد رقابت با ترامپ شود در یک مصاحبه مفصل به این موضوع اشاره کرد که آمریکا مجبور است چینِ مسالمت‌جو را به عنوان قدرت جهانی بپذیرد اما چینِ برخوردار از هژمونی حتماً برای آمریکا هزینه‌هایی دارد.

یزدان پناه افزود: در حال حاضر آمریکایی‌ها قدرت و سرعت نفوذ چین در دنیا را پذیرفته‌اند و چون پذیرفته‌اند سعی می‌کنند سنگ اندازی کنند و سرعت چین را کند کنند.

آمریکایی‌ها امضای سند ارتقای سطح همکاری‌ها بین چین و ایران را نیز در همین راستا ارزیابی می‌کنند که چین قصد دارد خود را خلیج فارس تثبیت کند و اگر خود را تثبیت کند شرایط را برای آمریکا در آینده رقابتی بسیار سخت خواهد کرد

وی همچنین بیان داشت: تمام تلاش آمریکایی‌ها این است که به هر ابزاری که می‌توانند متوسل شوند تا سرعت نفوذ ژئوپلیتیک چین را در دنیای پیرامون به حداقل ممکن برسانند و در این راستا دریای چین جنوبی را انتخاب کرده‌اند و به دنبال این هستند که یک خلیج فارس دوم را در آن‌جا طراحی و سازماندهی کنند تا چین را پیرامون خودشان زمین‌گیر کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطر نشان کرد: رفتار چین نشان می‌دهد که به هیچ وجه دیگر آن چین توصیه‌پذیر نیست، چینی که با طمأمینه برخورد کند، نیست بلکه همه رفتارهایش نسبت به آمریکا تهاجمی شده است.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها امضای سند ارتقای سطح همکاری‌ها بین چین و ایران را نیز در همین راستا ارزیابی می‌کنند که چین قصد دارد خود را خلیج فارس تثبیت کند و اگر خود را تثبیت کند شرایط را برای آمریکا در آینده رقابتی بسیار سخت خواهد کرد.

کیومرث یزدان پناه در پایان گفت: آنچه مسلم است این است که آمریکایی‌ها تسلیم فرآیند انتقال بخشی از قدرت جهانی از نمیکره غربی به نیمکره شرقی شده‌اند و این مسئله نیز عوارض ژئوپلیتیکی خاصی را تا سال ۲۰۵۰ در پی خواهد داشت.

283744

مطالب مرتبط