هشدار سازمان ملل متحد درباره احتمال وقوع جنایت علیه بشریت در میانمار

رئیس کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد روز سه شنبه (۱۳ آوریل) درباره احتمال وقوع جنایت علیه بشریت در میانمار هشدار داد و آن را به شرایطی مشابه جنگ در سوریه تشبیه کرد.
تصویر هشدار سازمان ملل متحد درباره احتمال وقوع جنایت علیه بشریت در میانمار

به گزارش سایت خبری پرسون، از شبکه خبری سی ان ای سنگاپور (CNA)، در بیانیه ای که دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد امروز منتشر کرد آمده که این سازمان از تمام کشورها می خواهد تا اقدامی فوری و قاطع درباره متوقف کردن رهبران ارتش میانمار که از اول فوریه در کودتایی قدرت را در این کشور بدست آوردند، اتخاذ کنند.

میشل باشله ، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در این بیانیه اعلام کرد: " نگرانم شرایط در میانمار به سمت مناقشه ای مانند آنچه در سوریه اتفاق افتاد پیش برود.

وی با اشاره به شروع جنگ داخلی در سوریه که در طول یک دهه گذشته نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر کشته بر جای گذاشت و موجب فرار و مهاجرت ۶ میلیون نفر از این کشور (سوریه) به کشورهای دیگر شد افزود: دولت ها نباید اجازه دهند اشتباهات مرگبار گذشته در سوریه و یا در هر نقطه دیگر دوباره اتفاق بیافتد."

به گزارش گروه محلی ناظر در میانمار، از زمان شروع این کودتا در ماه فوریه دست کم ۷۱۰ غیرنظامی از جمله ۵۰ کودک تا روز دوشنبه در این کشور کشته شدند. تاکنون دست کم ۳ هزار و ۸۰ نفر در سراسر کشور بازداشت شدند و ۲۳ نفر شامل ۴ نفر معترض و ۱۹ نفر متهم به جرایم سیاسی و جنایی در دادگاه های مخفی در این کشور به مرگ محکوم شدند.

گزارش ها حاکی از آن است که میانمار در آشوب و هرج و مرج است و اقتصاد این کشور از زمان کودتای ماه فوریه فلج شده است. از سوی دیگر گروه های شورشی مسلح قومی در هفته های اخیر با ارتش و پلیس درگیر شدند و ارتش با حملات هوایی که منجر به آوارگی هزاران غیرنظامی شد به این اقدامات پاسخ داده است که موجب افزایش نگرانی ها از رفتن میانمار به سمت جنگ داخلی وسیع تری شده است.

282191