لرزه کرونا بر ستون‌های معبد آناهیتا

ترکش خسارت‌های جبران‌ناپذیر ویروس منحوس کرونا علاوه بر کرمانشاه قلب صنعت گردشگری غرب کشور، به معبد آناهیتا نیز اصابت کرد و ستون‌های استوار آن را به لرزه انداخته است.
تصویر لرزه کرونا بر ستون‌های معبد آناهیتا

به گزارش سایت خبری پرسون از کرمانشاه، اواخر سال ۹۸ و ورود ویروس کرونا به کشورمان، هیچکس باور نمی‌کرد این میهمان ناخوانده جا خوش کرده و ساکن دیارمان شود، اما کرونا آرام آرام، کوچه‌به‌کوچه، شهربه‌شهر به هر جایی که دلش ‌خواست سر زد و جان ده‌ها هزار نفر را گرفت.

سال ۱۳۹۹ سال سختی برای گردشگری کشور و کنگاور بود؛ در سالی که گذشت حوزه خدمات سفر و گردشگری در میان صنایع مختلف بیشترین آسیب را از شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا دید. کاهش ۹۴ درصدی ورود گردشگر خارجی، تعطیلی تاسیسات گردشگری، بیکاری و خانه‌نشینی راهنمایان سفر، زیان بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومانی صنعت گردشگری در سال ۹۹، میراثی بود که کرونا برای ثبت در تاریخ صنعت گردشگری ایران بر جای گذاشت.

معبد آناهیتا که بزرگترین تک بنای سنگی کشور است از این خسارت ها مستثنی نبود و ترکش های حمله این ویروس به جان آناهیتا نیز اصابت کرده است.

خسارت کرونا به ۲۶۰ هنرمند کنگاوری

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کنگاور با بیان اینکه در بحران شیوع کرونا همه زنجیره گردشگری دچار آسیب شده است، گفت: در برهه‌ای از زمان و در اواخر اسفند ۹۹ با بهبود شرایط و فروکش کردن تب کرونا بر بهبود شرایط گردشگری در شهرستان امیدوار شدیم این در حالی بود که با اوج گرفتن بیماری در ایام نوروز امسال همه برنامه‌ریزی‌ها مجدد دچار چالش شد.

«محمدجواد عظیمی» در خصوص میزان خسارت‌های کرونا به حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، افزود: از ۱۰ رسته آسیب پذیر اعلام شده توسط هیات دولت، چهار رسته‌ مربوط به حوزه گردشگری و صنایع دستی است ولی بیشترین آسیب‌پذیری پس از شیوع ویروس کرونا مربوط به کاهش چشمگیر حضور گردشگران در معبد آناهیتا است.

وی با بیان اینکه با ادامه‌دار شدن دوره‌ بیماری و محدودیت‌های ناشی از آن، آسیب‌ها به فعالیت ۲۶۰ هنرمند و صنعتگر سطح شهرستان کنگاور هم بیشتر می‌شود، افرود: سال گذشته بحران کرونا موجب تعطیلی رستوران‌های بین راهی و رکود و کسادی مراکز تفریحی شد.

معبد آناهیتا یکی از معابد مهم جهان محسوب می‌شود

وی با بیان اینکه بنای عظیم موسوم به معبد آناهیتا در شهرستان کنگاور یکی از معابد مهم تاریخی جهان به شمار می‌رود، یادآور شد: این بنا با چند هزار سال قدمت نشان از تمدن کهن سرزمین ایران دارد.

عظیمی تاکید کرد: معبد آناهیتا در فضای وسیع و باز قرار دارد و تعداد گردشگران این مجموعه در نوروز ۱۴۰۰ به نسبت سالیان گذشته بسیار کاهش داشت به گونه ای که روز نخست فروردین امسال نسبت به سال های قبل از نظر حضور گردشگران به هیچ وجه قابل مقایسه نبود.

معبد آناهیتا، رتبه دوم گردشگران خارجی در استان کرمانشاه

مدیر پایگاه ملی آناهیتا نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کرونا به عنوان بیماری و ویروسی که در تمام ساختارهای اجتماعی و اقتصادی جوامع هم تاثیرات منفی و هم مثبتی را به لحاظ عملکردی - رفتاری و تغییر در ساختار فکری جوامع جهانی ایجاد کرده بدون شک سبب تغییر رفتار گردشگری نیز شده است.

«مرتضی گراوند» با بیان اینکه معبد آناهیتا به عنوان یکی از مهمترین مکان های تاریخی فرهنگی در فلات ایران به خصوص شرق استان کرمانشاه محسوب می‌شود، اضافه کرد: این معبد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار و همواره مورد توجه پژوهشگران و دوستداران میراث فرهنگی بوده و هست.

او شیوع و همه گیری ویروس کرونا در بازه زمانی یکساله را عاملی بر ممانعت های رفتاری توصیف می کند که طبیعتا صنعت گردشگری نیز به شدت تحت تاثیر ممانعت رفتاری این ویروس منحوس قرار گرفته است.

گراوند معتقد است طبق آمار، بازدیدهای داخلی از معبد آناهیتا تا قبل از شروع ویروس کرونا رتبه دوم گردشگری خارجی در استان و رشد ۸۰ درصدی نسبت به سنوات قبل را به لحاظ حضور گردشگران داخلی داشته است.

وی ادامه داد: روند روبه رشد و تاثیر گذار گردشگری کنگاور و تاثیرات مثبت آن در اقتصاد محلی متاسفانه با شیوع ویروس کرونا، متوقف شد.

در سال جاری با توجه به ویروس کرونا بسیاری از محوطه های ملی و جهانی با کاهش فزاینده ای نسبت به حضور مسافران و گردشگر روبرو بودند.

به گفته این دانش آموخته دانشگاه تهران؛ آمار اعلام شده از سوی مدیران پایگاه های ملی و جهانی به روشنی گواه می دهند که گردشگری در مکان های تاریخی - فرهنگی تحت تاثیر مستقیم ویروس کرونا قرار گرفته‌اند.

کرونا گردشگران معبد آناهیتا را ۶۰ درصد کاهش داد

گراوند با اشاره به اینکه در نوروز ۱۴۰۰ معبد آناهیتا با کاهش ۶۰ درصدی گردشگر همراه بود، تاکید کرد: در نوروز امسال حدود پنج هزار گردشگر داخلی از این مکان فرهنگی بازدید کردند.

مدیر پایگاه ملی معبد آناهیتا یادآور شد: علاوه بر آمار فوق حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر رایگان از این اثر بازدید نمودند که عملا بخش بیشتر آنها مردمان محلی بودند.

وی اظهار داشت: حضور بدون بلیت مردمان محلی در راستای برنامه های معبد در توسعه مکان های تاریخی و با این رویکرد که مردمان محلی صاحبان اصلی این اثر تاریخی هستند، انجام شد و تلاش کردیم ارتباطی صمیمی و مستقیم با آنها داشته باشیم.

مهمترین برنامه های معبد آناهیتا در سال ۱۴۰۰

وی به برنامه های سال جاری پایگاه معبد آناهیتا اشاره کرد و توضیح داد: با توجه به برنامه های مدیریت پایگاه در خصوص جذب حداکثری گردشگری در این سازه بزرگ سنگی دوره تاریخی امیدواریم در سال ۱۴۰۰ با تخصیص اعتبار کافی جهت تحقق اهداف این پایگاه که از مهمترین آنها مرمت امتداد دیوار غربی، جنوب غربی، همچنین ساماندهی کامل ضلع جنوبی و تکمیل موزه باستان شناسی شرق استان است در دوران پسا کرونا با رشد حداکثری گردشگر در این مکان تاریخی روبرو خواهیم شد.

معبد آناهیتا با مساحتی بیش از ۲۵ هکتار در مرکز شهر کنگاور قرار دارد که برخی قدمت آن را به دوران اشکانی و عده ای نیز دوران ساسانی می دانند. این بنای منحصر به فرد در سال ۱۳۱۰ به شماره ۳۱ به ثبت آثار ملی ایران رسیده و از نیمه دهه هشتاد شمسی پرونده آن در فهرست ثبت جهانی یونسکو قرار دارد.

کنگاور با جمعیتی بالغ بر ۸۰ هزار نفر در ۹۴ کیلومتری شرق کرمانشاه قرار دارد. این شهرستان ۱۲۰ اثر تاریخی ثبت ملی و بیش از ۱۰۰ اثر واجد شرایط حفاظت دارد.

منبع: ایرنا

282106