کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با پرسون مطرح کرد:

دولتی که خود از موانع تولید است

دولت باید به سمت برداشتن موانع تولید حرکت کند اما متأسفانه دولت به صورت یک مانع عمل می‌کند و اجازه نمی‌دهد که مردم کار خود را انجام دهند. متأسفانه دولت به جای همکاری با مردم و فراهم کردن شرایط، مسیر راه‌اندازی کسب و کارها را دشوارتر می‌کند.
تصویر دولتی که خود از موانع تولید است

سید محمد صادق ‌الحسینی کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص تحقق شعار سال اظهار داشت: موانع تولید از دو منظر کلان و خرد قابل بررسی است. منظر کلان به این معنا است که آیا سیاست‌های کلان اقتصادی، سیاست‌های پولی، مالی، ارزی و تجاری، سیاست‌های بازارکار، بازار محصول و حوزه بازار سرمایه در راستای تولید داخلی و ایجاد اشتغال است یا ضد تولید داخلی و ایجاد اشتغال؟

صادق ‌الحسینی افزود: سیاست‌های خرد شامل سیاست‌هایی است که کسب و کارها هر روز با آن در ارتباط هستند و به آن وابسته‌اند نظیر نحوه دریافت مجوزها و پروسه‌ای که باید در مالیات طی کنند. باید بررسی شود که این سیاست‎ها تا چه میزان منجر به سهولت کسب و کار ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: بخش عمده‌ای از این سیاست‌ها که بیش‌تر در قالب شاخص‌های سهولت کسب و کار دیده می‌شوند در دنیا شناخته شده و حل شده است. متأسفانه سال‌هاست در ایران حرف از رفع موانع تولید می‌زنیم اما در هر دو سیاست کلان و خرد به شدت عقب هستیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: کشور ما در سال‌های اخیر در سهولت کسب و کار مداوم کاهش رتبه داشته است و در شاخص سهولت کسب و کار و شاخص راه‌اندازی کسب و کار در دنیا جایگاه خوبی نداریم. از طرفی سیاست‌های کلان ما نیز در راستای تولید نیست.

سیاست‌های داخلی کشور نظیر سیاست‌های پولی و مالی به شدت تورم زاست و کسری بودجه دولت آنقدر بالاست که عملاً سبب شده شاهد تورم‌های بالا در اقتصاد ایران باشیم که به شدت به ضرر مردم و کشور است

صادق‌ الحسینی خاطر نشان کرد: متأسفانه ما نرخ ارز را تا جایی که بتوانیم سرکوب می‌کنیم که این مسئله باعث افزایش واردات، کاهش تولید داخلی، ضربه خوردن تولید داخلی و از بین رفتن صنعت داخلی می‌شود.

وی در ادامه گفت: هر زمان نیز که پول نداشته باشیم نرخ ارز جهش پیدا می‌کند و برای تولیدکننده و مردم مشکلاتی را به وجود می‌آورد. از طرفی سیاست‌های داخلی کشور نظیر سیاست‌های پولی و مالی به شدت تورم زاست و کسری بودجه دولت آنقدر بالاست که عملاً سبب شده شاهد تورم‌های بالا در اقتصاد ایران باشیم که به شدت به ضرر مردم و کشور است.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به این‌که شعار سال مربوط به دولت است و دولت باید به سمت برداشتن موانع تولید حرکت کند، عنوان کرد: زمانی که دولت این موانع را بردارد مردم آماده کار و تولید و آماده ایجاد کسب و کار هستند. کاری که در حال حاضر نیز با وجود موانع مشکلات بسیار در بخش غیررسمی انجام می‌دهند.

وی افزود: وظیفه دولت است که بستر را به گونه‌ای آماده کند که این کارهایی که توسط مردم در حال انجام است افزایش یافته و مؤثرتر، کاراتر و بهره‌ور تر شود اما متأسفانه دولت به صورت یک مانع عمل می‌کند و اجازه نمی‌دهد که مردم کار خود را انجام دهند. متأسفانه دولت به جای همکاری با مردم و فراهم کردن شرایط، مسیر راه‌اندازی کسب و کارها را دشوارتر می‌کند.

سید محمد صادق الحسینی در پایان گفت: همانطور که در سیستم گواهینامه‌دهی به این موضوعات که چند نفر گواهینامه دارند، بازار اشباع است یا خیر، فرد چه ماشینی دارد و ... توجهی نمی‌شود و به هر کس که بتواند رانندگی کند گاهینامه داده می‎شود، در حوزه کسب و کار نیز باید با همین سیاست پیش رفت.

281703

مطالب مرتبط