۷۰ سنگ‌نگاره‌ در منطقه سنجه‌باشی شهرستان محلات کشف شد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان محلات گفت: ۷۰ سنگ نگاره جدید متعلق به دوره ساسانیان در منطقه سنجه‌باشی از توابع این شهرستان کشف شد.
تصویر ۷۰ سنگ‌نگاره‌ در منطقه سنجه‌باشی شهرستان محلات کشف شد

به گزارش سایت خبری پرسون از مرکزی و به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی، مهدی لعل بار افزود: نقوش این سنگ نگاره ها شامل بز کوهی و شکارچی، انسان نیزه به دست و سوار بر اسب است که روز چهارشنبه هفته جاری کشف شده است.

وی گفت: این سنگ‌نگاره‌ ‌ها نمونه‌های نخستین از نقاشی حکاکی بر دل صخره در منطقه سنجه‌باشی محلات است که از سوی دوستداران میراث فرهنگی کشف و گزارش شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی محلات عنوان کرد: تاکنون بالغ بر ۲۵۰ سنگ‌نگاره و نقش در نقاط مختلف شهرستان محلات همچون نیم‌ور، روستاهای آتشکوه، گلچشمه و خورهه کشف شده که نشان از قدمت بالای تاریخی این خطه دارد.
لعل‌بار تصریح کرد: مهمترین موضوع در سنگ‌نگاره‌ها، نحوه نگهداری و جلوگیری از تخریباین آثار ارزشمند باستانی است و با توجه به اینکه منطقه تیمره خمین نیز گنجینه ارزشمندی از سنگ‌نگاره‌های تاریخی است باید در خفظ و معرفی این داشته‌های ارزشمند بیشتر کوشید.

محلات در جنوب استان مرکزی است و محوطه خورهه، آتشکده آتشکوه، امامزادگان فضل و یحیی، یخچال های طبیعی و مجتمع آب درمانی آبگرم از مهمترین مکان‌های تاریخی و گردشگری این شهرستان است.

281029