مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان مطرح کرد:

برنامه ریزی و مدیریت مصرف راهکار عبور از شرایط کم آبی

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان گفت: با برنامه ریزی و مدیریت مصرف از کم ِبی امسال عبور خواهیم کرد.
تصویر برنامه ریزی و مدیریت مصرف راهکار عبور از شرایط کم آبی

به گزارش سایت خبری پرسون از همدان، سید هادی حسینی بیدار مدیر عامل آبفای استان همدان در کمیته مدیریت بحران که با حضور جمعی از اعضاء این کمیته برگزار شد، ضمن اشاره به کاهش بارندگی ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته و بلند مدت اظهار کرد: البته ما به عنایت خداوند و نزول بارش رحمت امیدواریم و تنها در این شرایط است که ذوب شدن برفهای ارتفاعات می تواند بخشی از مشکلات ما را مرتفع نماید.
وی افزود: سه سال گذشته نیز در شرایط بحرانی قرار داشتیم اما مدیریت منابع و ریزش نزولات جوی در اردیبهشت ماه ما را از این شرایط عبور داد.
حسینی بیدار با بیان اینکه با توجه به کاهش نزولات جوی نمی توان از خرداد ماه به بعد روی برخی ذخایر آبی نظیرتصفیه خانه عباس آباد حساب کرد، اظهارداشت:تنها با برنامه ریزی و مدیریت مصرف میتوان از این شرایط عبور کرد.

مدیر عامل آبفای استان همدان با اشاره به مصوبات این جلسه گفت: ضروری است همکاران ما با بررسی نواقص شبکه های آبرسانی و مهندسی مجدد شبکه های مذکور از اتلاف ذخایر موجود جلوگیری نمایند.
وی با تاکید بر اینکه همدان آبروی ماست بیان کرد: در کارنامه ما همدان با قطعی آب مواجه نبوده و به یاری خدا امسال نیز مشکلی نخواهیم داشت.
حسینی بیدار ضمن اشاره به دیگر مصوبات این جلسه تصریح کرد: درراستای مدیریت شرایط فعلی؛ تهیه و نصب فشارشکن در مکانهای مورد نیاز، انجام عملیات نشت یابی،عدم استفاده آب شرب در فضای سبز، شناسایی انشعابات پر مصرف،تعویض ۴هزار کنتور معیوب تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری، ورود به اقدامات فرهنگی و فرهنگسازی و همچنین جلوگیری از توسعه انشعابات از الزامات است.

مدیر عامل آبفای استان همدان همچنین برلایروبی تصفیه خانه عباس آباد در پایان فصل تابستان و تحویل ۱۵۰ لیتر بر ثانیه آب ۵ حلقه چاه خالقوردی توسط آب منطقه ای تاکید کرد.


معاون نظارت و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه با توجه به کاهش نزولات جوی و افزایش حجم آب مصرفی به دلیل شیوع ویروس کرونا با کاهش ذخایر آبی مواجه هستیم، گفت: تنها در صورت نزول باران رحمت الهی و ذوب شدن برف ارتفاعات کنترل شرایط به صورت عادی امکان پذیر است.


حمیدرضا نیکداد برمدیریت مصرف توسط شهروندان و مدیریت شهرستان همدان تاکید کرد و افزود:علیرغم میزان بارش مناسب در سال گذشته ورودی به سد اکباتان در اردیبهشت ماه به حداقل میزان خود رسیده که در صورت عدم بارش باران در سال جاری شاهد این موضوع در زمان زودتری خواهیم بود.


وی با اشاره به اینکه منابع تولید آب همدان در حال حاضر سداکباتان، سدآبشینه، رودخانه عباس آباد و چاهها می باشد به این نکته اشاره نمود که با گرم شدن هوا و خروج رودخانه عباس آباد از مدار بهره برداری و با توجه به کمبود ذخیره سداکباتان و نبود منابع آبی جدید در صورت عدم بارش مناسب تنها راهکار مدیریت مصرف هم توسط شهروندان و هم از سوی شرکت ضروری است.


وی همچنین اعلام کرد: در راستای مدیریت فشار در شبکه تجهیزات کلیه دستگاههای فشارشکن به روزرسانی شده که با یاری خداوند از چند روز آینده با تنظیمات جدید فعالیت خود را ادامه می دهند.


در ادامه مدیر دفترمدیریت بحران و پدافند غیرعامل آبفای استان همدان نیز با بیان اینکه بر اساس گزارش مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی در سال آبی جاری 224.7 میلی متر بارش داشتیم، عنوان کرد: بر همین اساس نسبت به بلند مدت 30 میلی متر تفاوت بارش داریم که در میانگین امسال نسبت به مدت مشابه بلند مدت با 12 درصد کاهش مواجه هستیم.


جعفری افزود: در مقایسه با مدت مدت مشابه سال گذشته نیز با 93 میلی متر کاهش نزولات جوی 29 درصد کاهش به ثبت رسیده است.
وی همچنین عنوان کرد: بر اساس بررسی ایستگاهها، از ابتدای سال آبی جاری در ایستگاه شورین مرتبط با حوزه آبریز پشت سداکباتان نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش 24 درصدی بارش مواجه هستیم که این امرموجب کاهش محسوس حجم ذخیره سد اکباتان گردید.
جعفری افزود: همچنین شرکت آبفا آمادگی همکاری با شرکت آب منطقه ای به منظور هدایت حداکثری آب سرشاخه های سداکباتان به سد و انتقال آب چاههای جدید منطقه خالق وردی را دارد.
وی افزود: چنانچه امسال تدابیر لازم اتخاذ شود میتوانیم با همکاری مردم خوب همدان از بحران کم آبی عبور نماییم و نیاز است با پیش بینی بلند مدت حتی المقدور بخشی از دخایر سطحی سداکباتان برای پیشگیری از بروز مشکل در سال آینده حفظ شود.
وی در نهایت عنوان کرد: بر اساس نقشه بارش های کشوری، استان همدان بر اساس میانگین بلند مدت، قریب به 30 میلی متربا میانگین بلند مدت سال گذشته اختلاف دارد و البته میانگین بارش های بلند مدت در کل کشور منفی اعلام شده است.

280723

مطالب مرتبط