نامه مقتدایی به 3 وزیر:

در برگزاری آزمون‌های حضوری دانشگاه‌ها تجدیدنظر کنید

نماینده مردم اصفهان در مجلس طی نامه‌‌های جداگانه به وزرای علوم، بهداشت و کشور خواستار تجدید نظر در برگزاری آزمون‌های حضوری دانشگاه‌ها شد.
تصویر در برگزاری آزمون‌های حضوری دانشگاه‌ها تجدیدنظر کنید

به گزارش سایت خبری پرسون، عباس مقتدایی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پایان سال گذشته طی اطلاعیه و مصاحبه ای اعلام کرده است که در برخی مناطق امتحانات دانشگاهها به صورت حضوری برگزار می شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه مطرح کرد: در همین راستا برخی دانشگاهها خود را برای برگزاری امتحانات حضوری آماده می‌کنند و به دانشجویان در این خصوص اطلاع رسانی کرده اند که احتمال برگزاری امتحانات به صورت حضوری هست.

وی افزود: این موضوع باعث نگرانی جدی دانشجویان و خانواده های عزیز آنان شده است و مرتبا درحال تماس با دفاتر نمایندگی و ابراز نگرانی از این تصمیم هستند.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه عنوان کرد: طبق اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ستاد کرونا، موج چهارم شیوع کرونا آغاز شده است. دانشجویان جهت عزیمت به دانشگاهها می بایست از حمل و نقل عمومی همچون اتوبوس و قطار استفاده نمایند و درخوابگاهها مستقر شوند.

عضو شورای مرکزی کانون دانشگاهیان ایران اسلامی افزود: این مسئله و نگرانی در دانشگاههای مطرح در کلانشهرهایی همچون تهران، اصفهان، مشهد، شیراز و ... بیشتر است چراکه تعداد دانشجویان غیربومی نیز زیاد است.

مقتدایی در ادامه بیان کرد:‌ وقتی تجربه موفق امتحانات مجازی در ترمهای گذشته را داریم و همچنین کلاسهای ترم جاری به طور کامل به صورت مجازی برگزار شده است، علت برگزاری امتحانات به صورت حضوری و تهدید سلامتی دانشجویان و همچنین ایجاد زحمت و هزینه برای دانشجویان چیست؟

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در همین خصوص مکاتبه ای با وزرای علوم، کشور و بهداشت داشتم و مطالب و دلایل ارجحیت غیرحضوری بودن امتحانات پایان ترم دانشجویان را ذکر کردم و از آنان خواستم در اسرع وقت بررسی و اقدام لازم را در دستور کار قرار دهند.

وی افرود: اکنون دانشجویان و خانواده ها نگرانند و متولیان نباید با برگزاری امتحانات دانشگاهها به صورت حضوری خطر افزایش احتمال ابتلا به کرونا را در دانشجویان و خانواده آنان افزایش دهند.

مقتدایی همچنین خاطرنشان کرد: به فرض دانشجویی که در مناطق قرمز سکونت دارد، می بایست برای امتحانات حضوری به دانشگاهش در تهران عزیمت کند و از طریق حمل و نقل عمومی همچون اتوبوس یا قطار سفر کند و مدت زیادی در خوابگاهها مستقر شود و سپس به شهر خود و نزد خانواده اش برگردد. این امر یقینا احتمال ابتلا به کرونا را افزایش می دهد و هزینه های دانشجویان را نیز زیاد می کند. وقتی دانشجو ناقل باشد و یا مبتلا شود، خطر ابتلا خانواده آن و همچنین اساتید و کارکنان دانشگاهها نیز افزایش می یابد.

وی در همین راستا بیان کرد: این موضوع را به طور جدی پیگیریم و تذکرات لازم به وزرای مربوطه داده شده است. وزارت علوم نیز باید در این مسئله با احتیاط و دقت بیشتری عمل کند و نباید دانشجویان در انتظار و نگرانی بمانند تا خردادماه مشخص شود کدام شهر کم خطر یا پرخطر است.

مقتدایی اضافه کرد: با توجه به تجربه موفق امتحانات غیرحضوری و همچنین مجازی بودن کلاس های درس، برگزاری امتحانات به صورت مجازی مطلوب تر است. برگزاری امتحانات به صورت حضوری در این مقطع، خطرآفرین است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: به صورت مستمر درحال رصد اقدامات وزارت علوم در این خصوص هستیم و در صورت لزوم از ابزار نظارتی مجلس جهت حفظ سلامتی دانشجویان و خانواده آنان بهره می گیریم.

متن نامه عباس مقتدایی به وزرای علوم، کشور و‌ بهداشت به شرح ذیل است:

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در روزهای پایانی سال گذشته طی یک اطلاع رسانی و‌ بخشنامه ای از برگزاری حضوری امتحانات پایان ترم دانشگاهها در برخی مناطق خبر داد. این بخشنامه توسط دانشگاهها به دانشجویان اطلاع رسانی شد و در همین راستا، برخی دانشگاهها در تدارک برگزاری امتحانات به صورت حضوری می باشند و به صورت تلویحی خبر از برگزاری حضوری امتحانات می دهند که باعث نگرانی جدی برای دانشجویان و خانواده های مکرم آنان گردیده است. این درحالیست که موج چهارم شیوع کرونا آغاز شده و دانشجویان بسیاری می بایست از شهرهای محل سکونت با استفاده از حمل و نقل عمومی همچون اتوبوس و قطار ( که می تواند باعث انتقال سریع ویروس کرونا شود) به دانشگاهها مخصوصا دانشگاههای کلانشهرها سفر کنند و در خوابگاهها مستقر شوند که این امر قطعا باعث افزایش احتمال ابتلا به کرونا و طبیعتا ایجاد خطر برای دانشجویان، خانواده ها، اساتید و کارکنان دانشگاهها می گردد. ضرورت دارد با توجه به برگزاری کلاسهای ترم جاری به صورت مجازی و‌ تجربه موفق امتحانات غیرحضوری در ترمهای گذشته، درخصوص برگزاری امتحانات به صورت حضوری تجدیدنظر شود و باتوجه به درخواست خانواده ها، امتحانات به صورت مجازی برگزار شود.

عدم تعیین تکلیف صریح درخصوص نحوه برگزاری امتحانات و در انتظار نگه داشتن خانواده ها با جملاتی همچون "شهرهای کم خطر و‌ پرخطر"، از هم اکنون این عزیزان را دچار سردرگمی و نگرانی کرده است.

در همین راستا با عنایت به درخواست مکرر دانشجویان و خانواده های ایشان، مستدعی است دستور فرمایید در اسرع وقت بررسی بیشتر و اقدام لازم جهت غیرحضوری شدن امتحانات در راستای کاهش خطر ابتلا به کرونا و آرامش خانواده ها و دانشجویان در دستور کار قرار گیرد. مزید امتنان است اینجانب را نیز از نتیجه اقدامات انجام شده، مطلع نمایند.

از حسن توجه جنابعالی قدردانی می نماید.

منبع : فارس

280322