پیوستن بندر فریدون کنار به شبکه حمل ‌و نقل کانتینری دریای خزر

بندر فریدون کنار به عنوان تنها بندر خصوصی مازندران امروز سه‌شنبه با حضور مسئولان کشوری و استانی به شبکه حمل‌ونقل کانتینری دریای خزر پیوست.
تصویر پیوستن بندر فریدون کنار به شبکه حمل ‌و نقل کانتینری دریای خزر

به گزارش سایت خبری پرسون از مازندران، مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر در جمع خبرنگاران گفت: شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی و شرکت کشتیرانی دریای خزر جهت استفاده از تمام ظرفیت های موجود در بنادر شمالی کشور و بالا بردن صادرات با رعایت سه اصل حفظ کیفیت ، کاهش هزینه و سرعت عمل اقدام به نهادینه سازی استفاده از کانتینر در حمل و نقل دریایی کرده است.

کاپیتان داود تفتی افزود : در حال حاضر کشتیرانی خزر با داشتن بیش از یکهزار کانتینر ٢٠ و ٤٠ فوتی یخچال‌دار، سرویس منظم حمل و نقل دریایی با کانتینر را بین بنادر شمالی و بنادر « آکتائو » و « آستاراخان » را راه اندازی کرده است.

وی با بیان اینکه بندر فریدونکنار به واسطه نزدیک بودن به مسیر ترانزیتی می‌تواند سبب رشد صادرات استان و کشور شود ، افزود : طی چند روز آینده اولین کشتی کانتینری از بندر فریدونکنار به بندر آکتائوی قزاقزستان پهلوگیری خواهد کرد.

مدیر عامل شرکت کشتیرانی خزر گفت که نخستین کشتی با ظرفیت ١٠ تیو کانتیر یخچالی و ٤٠ تیو کانتینر خشک و معمولی این بندر را به قصد آکتائوی قزاقستان ترک می کند و پس از آن هم سرویس منظم حمل کانتینری کالا از طریق دریا بین فریدونکنار و بنادر آکتائو و آستاراخان برای رشد صادرات محصولات غیر نفتی مازندران برقرار خواهد شد.

وی در پاسخ به این اتقاد که چرا در حال حاضر به صورت کامل از بنادر دریای خزر در حوزه صادرات استفاده نمی شود و بیشتر صادرات با خطوط ریلی و جاده ای انجام می شود ، پاسخ داد : اگر از تمامی ظرفیت بنادر استفاده شود حجم صادرات کانتینری برای شروع به چهار هزار تیو خواهد رسید.

تفتی افزود : بنا بر سند چشم انداز پنج ساله توسعه باید میزان کانتینر صادراتی ما به ۱۵ هزار تیو می رسید و اکنون نیز از این چشم انداز فاصله داریم که باید با استقبال صادر کنندگان و همچنین حمایت شرکت‌های کشتیرانی محقق شود.

بندر فریدونکنار یکی از سه بندر استان مازندران است که در سال ۱۳۶۹ به عنوان بندر به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. ساخت این بندر در نیمه اول سال ۱۳۸۶ به اتمام رسید و با توجه به اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و با اعمال حاکمیت سازمان بنادر و دریانوردی ، به بخش خصوصی واگذار و در نهایت پس از طی مراحل قانونی این بندر چند منظوره در ۲۱ بهمن ۱۳۸۶ حین انجام عملیات عمرانی به صورت رسمی بهره برداری شد.
بندر فریدونکنار حدود ۵۵ هکتار وسعت دارد و به عنوان اولین بندر خصوصی شمال کشور در پی گسترش مبادلات بازرگانی با کشورهای حاشیه دریای خزر است. این بندر از طریق جاده های هراز و فیروزکوه نزدیک ترین بندر به مرکز کشور بوده و عمده فعالیت آن به عنوان بندر چند منظوره در زمینه تخلیه و بارگیری فراورده های نفتی، غلات و کالاهای عمومی است که با ۲ پست اسکله سالانه ظرفیت بارگیری و تخلیه حدود ۷۰۰ هزار تن کالا را دارد.

سرمایه گذاری جهت احداث ۳۳ هزار متر مربع انبار سرپوشیده با ظرفیت حدود ۱۰۰ هزار تن ، سیلوی ۳۰ هزار تنی غلات، مخازن نفتی به ظرفیت ۳۰ هزار تن، ۱۱ هکتار ترمینال روباز جنرال کارگو، ۱۴ هکتار جاده و مسیر دسترسی و ۶ هزار و ۵۰۰ متر مربع ساختمان و با فراهم آوردن تمامی ارکان و المان های مورد نیاز یک بندر از دیگر ویژگی های نخستین بندر خصوصی شمال کشور است.

245553