کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با پرسون:

هراس عربستان از تصمیمات بایدن

ترامپ در بسیاری از موارد سعودی‌ها را کمک کرد اما این میزان کمک کم‌تر از آن حدی بود که سعودی‌ها توقع داشتند از این رو سعودی‌ها تصور می‌کنند که در دوره بایدن آنچه که در زمان ترامپ اتفاق افتاد نیز برای آن‌ها رخ نخواهد داد و سرمایه‌گذاری‌های آن‌ها رو به زوال است.
تصویر هراس عربستان از تصمیمات بایدن

مجتبی امانی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص آینده روابط عربستان و آمریکا گفت: سعودی‌ها در دوره ترامپ تلاش زیادی کردند تا بتوانند حمایت کامل و تمام عیار ترامپ را در اهداف منطقه‌ای که دنبال می‌کردند، داشته باشند اما ترامپ با روحیه تاجرمابانه و کاسب کارانه‌ای که داشت به این خواست سعودی‌ها چندان اهمیت نداد.

امانی در ادامه اظهار داشت: اگرچه ترامپ در بسیاری از موارد سعودی‌ها را کمک کرد اما این میزان کمک کم‌تر از آن حدی بود که سعودی‌ها توقع داشتند خصوصاً با بذل و بخشش‌های مالی زیادی که برای رسیدن به اهداف خود در منطقه پرداخت کرده بودند که نه تنها سود چندانی برای آن‌ها نداشت بلکه در موارد بسیاری ضررهای عمده‌ای را دیدند.

وی تصریح کرد: لبنان، سوریه و عراق از جمله کشورهایی هستند که سرمایه‌گذاری سعودی‌ها در آنجا فایده‌ای نداشته است. از طرفی آن هدف‌شان که می‌خواستند آمریکایی‌ها، ایران را که وزیر خارجه وقت سعودی‌ها از آن به عنوان افعی یاد کرد در منطقه از بین ببرند، محقق نشد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در پایان بیان کرد: سعودی‌ها تصور می‌کنند که در دوره بایدن آنچه که در زمان ترامپ اتفاق افتاد نیز برای آن‌ها رخ نخواهد داد و سرمایه‌گذاری‌های آن‌ها رو به زوال است.

244649

مطالب مرتبط