پژمانفر در انتقاد صریح به توافق آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی هسته ای کشور:

دولت با همکاری آژانس اجازه خود تحریمی 3 ماهه صادر کرد

رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در واکنش به توافق و بیانیه آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی گفت: با این بیانیه مجوز ۳ ماه تحریم مجدد را علیه کشور خود داده‌ایم.
تصویر دولت با همکاری آژانس اجازه خود تحریمی 3 ماهه صادر کرد

به گزارش سایت خبری پرسون، نصرالله پژمانفر در نشست علنی امروز -دوشنبه در واکنش به توافق آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی هسته ای کشور در اخطاری با استناد به اصل ۸۵ از قانون اساسی گفت: در اصل ۸۵ سمت نمایندگی قائم به شخص است و قابل واگذاری نیست و این اصل تصویب پروتکل‌ها و مصوبات را فقط در اختیار مجلس قرار داده است.

نماینده مردم مشهد خاطرنشان کرد: مجلس نمی‌تواند اختیار قانونگذار را به شخص یا هیاتی واگذار کند و این از صراحت‌های قانون اساسی است و اگر کاری برخلاف این اصل انجام شود، مصوبات باید به دست رییس مجلس برسد و رییس مجلس نسبت باید به این موضوع ورود کند.

رییس کمیسیون اصل ۹۰ با بیان اینکه نگرانی‌های نمایندگان بسیار بجا و درست است، گفت: این اتفاق بدعتی است که در حال شکل‌گیری است و باید جلوی آن گرفته شود. مجلس مصوباتی را برای دولت می‌گذارد و دولت این مصوبات را دور می‌زند و برای خودش بیانیه‌ای صادر می‌کند. امروز اتفاقی که افتاده برخلاف صراحت قانون اساسی است، دولت بر مبنای این موضوع باید عذرخواهی کند.

پژمانفر تاکید کرد: مجلس باید از قانون مصوب خود دفاع کند و کاری که دولت کرده خلاف مصوبه مجلس است. با این بیانیه ما مجوز سه ماه تحریم مجدد را برعلیه کشور خود داده ایم.

نماینده مردم مشهد در مجلس اضافه کرد: رئیس مجلس باید صراحتاً بیان کند که آیا پروتکلی که بیان کردند مخالف صریح قانون است. اگر نسبت به این مساله با همه همکاران هم عقیده هستید که هستید، باید به این مسئله ورود کرده و اجازه ندهیم این کار ادامه پیدا کند.

همچنین در این نشست محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مهمترین دلیل ورود مجلس به تصویب قانون اقدام راهبردی رفع تحریم‌های اقتصادی بود، مبنای ورود ما تحریم‌ بانکی، تحریم بانک مرکزی، تحریم فروش نفت ایران، تحریم خدمات و حمل و نقل بود.

نماینده مردم کرمان با بیان اینکه مجلس این قانون را برای حل مشکلات اقتصادی تصویب کرد،‌ افزود: اولین تصویب در بیانیه باید رفع تحریم‌های ظالمانه و یک جانبه‌ای باشد که از سوی آمریکا بر ملت فشار می‌آورد. مجلس خواهان گره‌گشایی از مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم است.

وی با بیان اینکه اجرای کامل و دقیق قانون که صیانت از منافع و رفع تحریم‌ها می‌تواند امروز مشکلات اقتصادی را برطرف کند، گفت:،بنابراین در هر جای دیگری که محور تصمیم‌گیری‌برای رفع تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی نباشد به مملکت خیانت شده است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: جریان مواجهه امروز با آمریکا در منطقه، خاطرات حاج ‌قاسم سلیمانی است، رییس سازمان سیا در بحبوحه جنگ با اسرائیل، جنگ در سوریه و جنگ در عراق پیام مذاکره به سردار را ارسال کرد. پمپئو که بعدها وزیر امور خارجه آمریکا می‌شود گفت سردار نامه را نمی‌پذیرد.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی افزود: درخواست ما اجرای ماده (۲۳۴) آیین‌نامه داخلی به دلیل عدم اجرای قانون مصوب مجلس است.

234155