۱۰ کشور برتر دنیا در صنعت خودرو

چین و آمریکا کماکان بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودرو در جهان هستند. به گزارش اتوکار، سال ۲۰۲۰ بازار خودرو به دلیل شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن با افت محسوسی مواجه شد. فروش ۱۱ خودروساز اول جهان در این سال هفت میلیون و ۷۱۰ هزار دستگاه کاهش یافت. تولیدات کره جنوبی در این سال ۶/ ۱۲ درصد افزایش یافت اماانگلیس با افت ۲۸ درصدی تولید خودرو، رکورددار جهان از این نظر بود.

به گزارش سایت خبری پرسون، فیلیپ مونز- تحلیلگر موسسه جاتو دینامیکز- گفت: حتی قبل از شیوع ویروس کرونا هم شاهد شرایط سختی در بازار خودرو بودیم اما پس از شیوع بیماری کووید - ۱۹ کار برای خودروسازان بسیار سخت‌تر شد و احیای تقاضا دست کم تا سال آینده طول خواهد کشید. در حال حاضر چین با تولید ۲۵ میلیون و ۲۴۰ هزار دستگاه خودرو همچنان بزرگ‌ترین تولید‌کننده خودرو در جهان است.

این کشور به نسبت سال پیش از آن با افت ۲ درصدی تولید روبه‌رو بود. بعد از چین ایالات متحده آمریکا قرار دارد. خودروسازان حاضر در این کشور توانسته‌اند طی سال گذشته ۱۴ میلیون و ۵۳۰ هزار دستگاه خودرو تولید کنند. تولید این تعداد دستگاه خودرو ۱۵ درصد کمتر از سال پیش از آن بوده است. جایگاه سوم به خودروسازان ژاپن اختصاص دارد.

ژاپنی‌ها طی سال گذشته تولید ۴ میلیون و ۵۱۰ هزار دستگاه خودرو را نهایی کردند با این حال افت ۱۲ درصدی را در تولید خودرو به نسبت سال ۲۰۱۹ در کارنامه خود ثبت کردند.

آلمان توانست رتبه چهارم را در تولید خودرو به نام خود ثبت کند. میزان تولید خودرو در این کشور ۳ میلیون و ۱۸۰ هزار دستگاه عنوان شده است و بیماری کووید – ۱۹ سبب شده تا آنها کاهش ۱۹ درصدی را به نسبت سال پیش از آن تجربه کنند.

هند با تولید ۲ میلیون و ۷۹۰ هزار دستگاه خودرو رتبه پنجم را در اختیار دارد. این کشور آسیایی همانند آلمانی‌ها طی سال ۲۰۲۰ افت تولید ۱۹ درصدی را نسبت به سال گذشته به نام خود ثبت کرد. فرانسه دیگر کشور اروپایی است که دارای خودروسازی است.

خودروسازان فرانسوی طی سال گذشته تولید ۲ میلیون و ۵۰ هزار دستگاه خودرو را نهایی کردند که به نسبت سال ۲۰۱۹ کاهش۲۴ درصدی را نشان می‌دهد. برزیل نیز که دارای صنعت خودرو است توانسته با تولید یک میلیون و ۹۵۰ هزار دستگاه خودرو رتبه هفتم را به خود اختصاص دهد. اما صنعت خودرو در این کشور آمریکای لاتین با افت ۲۷ درصدی به نسبت سال ۲۰۱۹ روبه‌رو بوده است. انگلیس سومین کشور اروپایی است که در لیست ۱۰ خودروساز برتر دنیا در سال ۲۰۲۰ حضور دارد. این کشور اروپایی در سال ۲۰۲۰ تولید یک میلیون و ۹۲۰ هزار دستگاه خودرو را عملیاتی کرده است. اما این میزان تولید ۲۸ درصد کمتر از مجموع تولید خودروسازان انگلیسی در سال ۲۰۱۹ بوده است. کره جنوبی در رتبه نهم رده بندی جهانی برترین خودروسازان قرار دارد. این کشور آسیایی بعد از چین، ژاپن و هند در آسیا چهارم است. خودروسازان کره‌ای یک میلیون و ۸۴۰ هزار دستگاه خودرو را در سال ۲۰۲۰ تولید کردند. این میزان تولید ۵ درصد به نسبت سال پیش رشد داشته است. رتبه دهم نیز در قرق روسیه قرار دارد.

این کشور اروپایی تولید یک میلیون و ۵۹۰ هزار دستگاه خودرو را در سال گذشته نهایی کرده است.

تولید این تعداد دستگاه خودرو ۹ درصد کمتر از مجموع تولید خودروسازان روسی در سال ۲۰۱۹ بوده است.

منبع: دنیای اقتصاد

234085