رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا در گفتگو با پرسون مطرح کرد؛

اما و اگرهای واکسیناسیون عمومی علیه کرونا

نکته حائز اهمیت این است که حجم واکسنی که کشورها وارد می‌کنند، نمی‌تواند جوابگوی همه مردم باشد و البته ضرورتی هم ندارد. ما باید مانند بسیاری از کشورها اولویت‌های خود را برای واکسیناسیون مشخص کنیم.
تصویر اما و اگرهای واکسیناسیون عمومی علیه کرونا

حمید سوری رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص طرح شهید سلیمانی عنوان کرد: طرح شهید سلیمانی به دنبال روند و مسیر اپیدمی کووید 19 در کشور و براساس تجربیاتی که پس از چند ماه از خودِ بیماری به دست آوردیم، شکل گرفت چرا که یک بیماری نوپدید بود. جامعه‌ای که به بیماری‌های نوپدید مبتلا می‌شود دچار بلاتکلیفی و سردرگمی شده و مجبور است با آزمون و خطا وارد بعد درمانی، پیشگیری و ... شود.

سوری ادامه داد: با گذشت زمان، تجربه دنیا و همچنین کشور ما در زمینه کرونا افزایش پیدا کرد و خوشبختانه زمینه تبادل اطلاعات و دانش بشر فراهم شد و جامعه بشری به سرعت از تجربیات یکدیگر استفاده کرد. علاوه بر این تحقیقات بومی بسیار خوبی در کشور انجام گرفت که یکی از مهم‌ترین آن‎ها این بود که نگاه خود را از درمان به پیشگیری متمایل کنیم و به جای محدود کردن مراقبت‌ها به بیمارستان، مراقبت فعال را جایگزین کردیم و طرح شهید سلیمانی را اجرایی نمودیم.

برآیند اقدامات صورت گرفته در طرح شهید سلیمانی سبب شد که از تعداد مرگ‌های سه رقمی به دو رقمی برسیم و بیش از هشتاد درصد کاهش بستری و مرگ را در کشور داشته باشیم و به دنبال آن فشاری که به دلیل تعطیل شدن 150 شهر ایجاد شده بود، کاهش پیدا کرد. این روند کاهشی در کشور ما در شرایطی رخ داد که اکثر کشورهای پر جمعیت اروپایی و اغلب کشورهای منطقه روند افزایشی داشتند

وی اظهار داشت: عمده‌ترین ویژگی‌ طرح شهید سلیمانی این بود که حداکثر استفاده را از بضاعت موجود کشور ببریم که یکی از مهم‌ترین آن‌ها نظام عرضه خدمات بهداشت درمانی کشور بود که در قالب مراقبت‌های بهداشتی اولیه، خانه‌های بهداشت و مراکز بهداشت درمانی سال‌ها تجربه موفقی برای کشور ما به ارمغان آورده بود.

رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا گفت: نکته قابل توجه دیگر در طرح شهید سلیمانی مشارکت مردمی بود یعنی توانستیم نیروهای مردمی که به شکلی منحصر به فرد در اقصی نقاط کشور سازماندهی شده بودند را برای رسیدن به اهداف مورد نظر در این طرح، به خدمت بگیریم.

حمید سوری افزود: برآیند این اقدامات صورت گرفته سبب شد که از تعداد مرگ‌های سه رقمی به دو رقمی برسیم و بیش از هشتاد درصد کاهش بستری و مرگ را در کشور داشته باشیم و به دنبال آن فشاری که به دلیل تعطیل شدن 150 شهر ایجاد شده بود، کاهش پیدا کرد. این روند کاهشی در کشور ما در شرایطی رخ داد که اکثر کشورهای پر جمعیت اروپایی و اغلب کشورهای منطقه روند افزایشی داشتند.

وی در ادامه بیان کرد: نیاز است که روح جدیدی به این طرح دمیده شود و طرح را آسیب‌شناسی کنیم، ضعف‌های موجود را شناسایی و برطرف کنیم، قدم‌های بعدی را پیش‌بینی و شناسایی کنیم تا بتوانیم قدم‌های بعدی را محکم‌تر و دقیق‌تر برداریم.

واکسیناسیون عمومی و مسیر سخت پیشِ رو

رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا با اشاره به این‌که هیچ کشوری نمی‌تواند تمام نیازهای مردمش به واکسیناسیون را از یک منبع خاص تأمین کند، عنوان کرد: ظرفیت تولید واکسن در دنیا پاسخگوی کل جمعیت کره زمین یا حداقل به طور متوسط هفتاد درصد مردم دنیا که بتواند ایمنی مصنوعی اجتماعی یا گله‌ای را ایجاد کند، نیست بنابراین باید از منابع مختلف استفاده شود. یکی از نکاتی که باید به آن توجه شود، تداوم و استمرار دسترسی به واکسن‌هاست یعنی باید واکسن اولیه و واکسن یادآور یکسان باشد و از واکسن یک شرکت استفاده شود بنابراین باید از استمرار ورود واکسن اطمینان حاصل شود.

سوری ادامه داد: نکته حائز اهمیت دیگر این است که حجم واکسنی که کشورها وارد می‌کنند، نمی‌تواند جوابگوی همه مردم باشد و البته ضرورتی هم ندارد. ما باید مانند بسیاری از کشورها اولویت‌های خود را برای واکسیناسیون مشخص کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: اولویت‌های تزریق واکسن صرفاً براساس سن و سال و بیماری زمینه‌ای نیست چرا که ممکن است گروه‌های خاصی که نیروهای مولد جامعه هستند اولویت باشند. فرض کنید ممکن است در کشور ما کارکنان یک صنعت یا حرفه خاصی که پایه و اساس اقتصاد کشور روی دوش آن‌ها قرار دارد، اولویت باشند تا معیشت مردم تأمین شود. اولویت‌ها در کشور ما تا حد زیادی شناسایی شده و باید قدم به قدم پیش برود.

حمید سوری در پایان خاطر نشان کرد: بخش اول واکسن کرونا وارد کشور شده است و مطمئناً با این تعداد محدود هیچ مشکل جدی حل نمی‌شود هرچند اگر کل واکسن مورد نیاز وارد کشور شود و استمرار نیز پیدا کند به این معنا نیست که می‌توانیم به‌ راحتی به زندگی و رفتارهای عادی قبل از اپیدمی کووید 19 برگردیم و باید اقدامات محافظتی و پیشگیرانه در کنار آن ادامه پیدا کند.

233578