‌مدیرکل دامپزشکی استان کردستان هشدار داد:

واحدهای تولیدی مرغ در معرض آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان

‌مدیرکل دامپزشکی کردستان با بیان اینکه بیماری در دریاچه زریوار مریوان، ۲ روستای دیواندره و یک روستای سقز مشاهده شده است، گفت: طیور بومی، واحدهای صنعتی و پرندگان در معرض تهدید این بیماری قرار دارند.

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، دکتر مجتبی ورمقانی؛ ‌مدیرکل دامپزشکی استان کردستان امروز در جلسه اضطراری ستاد بحران شهرستان سقز با موضوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، با بیان اینکه این بیماری اولین بار در مهرماه در ایران مشاهده شده است، اظهار داشت: به دنبال مشاهده نمونه‌های مثبت بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در روستای بوبکتان سقز تدابیر لازم را اتخاذ کرده‌ایم.

‌مدیرکل دامپزشکی استان کردستان افزود: در حال حاضر این نوع بیماری در دریاچه زریوار مریوان، ۲ روستای دیواندره و یک روستای سقز مشاهده شده و آزمایش سه کانون مشکوک هم در دست بررسی است.

ورمقانی اضافه کرد: به همت مسوولان کشوری و کردستانی، اعتبارات ملی و استانی برای پرداخت غرامت فوری روستاییانی که طیور بومی آنان تلف شده است، در نظر گرفته شده و در محل پرداخت می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان با اشاره به اینکه، طیور تلف شده روستای بوبکتان سقز امروز معدوم شدند، از بهورزان خواست تا طیور تلف شده را سریع به دامپزشکی اطلاع دهند که بیماری در محل مهار شود.

مسوول بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم اظهار داشت: مهمترین اقدام برای مهار بیماری و جلوگیری از گسترش آن، شناسایی سریع کانون و معدوم سازی تلفات است و با توجه به خطر و احتمال آنفلوآنزای انسانی، مردم تا مهار کامل بیماری از خرید مرغ زنده خودداری کنند.

محمد رحیم زاده با بیان اینکه به دلیل بارش های اخیر، احتمال شیوع بیماری زیاد است، اضافه کرد: روستاییان تا مهار کامل بیماری و اعلام اتمام آن، طیور را در فضاهای سربسته یا حداقل حیاط نگهداری کنند تا به دلیل تغذیه از آب‌های روان، دچار ابتلا به بیماری‌های حیوانی نشوند.

محمد نافع علایی نیا، رییس جهاد کشاورزی سقز هم با عنوان اینکه حفظ سلامت و جان مردم و حفاظت از صنعت طیور به عنوان دومین صنعت پر رونق کشور و اولین صنعت پررونق بسیار حائز اهمیت است، از آمادگی جهاد برای مهار این بیماری تاکید کرد.

انور بهرامی، مدیر شبکه بهداشت و درمان سقز هم با بیان اینکه هشدارها و توصیه های لازم به بهورزان در سطح روستاها، ابلاغ و اعلام شده است، گفت: تزریق واکسن آنفلوآنزای انسانی برای متولیان و دست اندرکاران و نیروهای واحدهای مرغداری ها به ویژه در واحدهای مرغ تخمگذار در دستور کار قرار دارد.

بهروز سبکرو، رییس اداره پایانه های سقز هم از آمادگی این اداره خبر داد و افزود: خودروهای حمل و نقل بدون مجوز دامپزشکی حق جابجایی طیور را ندارند.

در این جلسه، ناصر خامی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری سقز بر آمادگی بخشداران، دستگاه های اجرایی و انتظامی، دهیاران و بهورزان و متولیان صنعت طیور جهت شناسایی، پایش کانون های احتمالی از جمله مرغداری ها و دریاچه سد های شهیدکاظمی و شهید صالحیان و رودخانه سقز و مهار اولیه تاکید کرد.

شفیعی ـ استان کردستان

233402