دبیر ستاد انتخابات کشور در همدان:

انتخابات ۱۴۰۰ الکترونیکی برگزار می شود

دبیر ستاد انتخابات کشور در همدان گفت: انتخابات ۱۴۰۰ به صورت الکترونیکی برگزار می شود.

به گزارش سایت خبری پرسون از همدان، سید اسماعیل موسوی دبیر ستاد انتخابات کشور روز چهارشنبه در طرح جامع آموزش مجریان و دست اندرکاران انتخابات ۱۴۰۰ استان های همدان ، کردستان، ایلام و مرکزی به میزبانی استانی همدان اظهار کرد: مردم در این شرایط کرونایی به جای مراجعه به فرمانداری و بخشداری ها برای نامنویسی در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و صرف وقت طولانی در صف انتظار، از خانه می توانند برای حضور در انتخابات ثبت نام کنند.

مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور اضافه کرد: برای نامنویسی الکترونیکی سه شیوه در نظر گرفته شده است که ابتدا یک نرم افزار (اپلیکیشن) موبایلی در سایت وزارت کشور بارگذاری شده و متقاضیان حضور در انتخابات می توانند با مراجعه با سایت وزارت کشور و دانلود این نرم افزار اقدام به ورود به این سامانه و بارگذاری اطلاعات درخواستی کنند.

دبیر ستاد انتخابات کشور افزود: با توجه به اینکه آنتن دهی تلفن همراه در برخی از روستاها ضعیف و کُند است بنابراین نسخه «دسکتاب» این نرم افزار آماده شده و بر روی رایانه های شخصی نصب و راه اندازی می شود همچنین سومین شیوه مراجعه به دفاتر پیشخوان بوده که این شیوه هزینه بر است.

موسوی ادامه داد: پس از ثبت نام، وزارت کشور یک پیامک حاوی کد رهگیری برای داوطلب ارسال کرده ، که برای فرد زمان مشخصی به منظور مراجعه به بخشداری یا فرمانداری برای تاییده نهایی ثبت نام و دریافت امضا از داوطلب در نظر گرفته می شود.

وی توضیح داد: با توجه به اینکه احتمال می رود در نامنویسی الکترونیکی برخی مدعی شوند که فرد دیگری با در دست داشتن اطلاعات آنها و بدون اطلاع اقدام به نامنویسی وی در انتخابات کرده است، دریافت تایید نهایی با حضور فرد داوطلب در بخشداری یا فرمانداری برای نهایی کردن ثبت نام الزامی است.

دبیر ستاد انتخابات کشور ادامه داد: در این راستا به منظور جلوگیری از تجمع و ازدحام مردم، روز و ساعت مشخصی برای داوطلب به منظور حضور در شعبه در نظر گرفته می شود و فرد پس از حضور در بخشداری یا فرمانداری در کمتر از پنج دقیقه تایید می شود.

موسوی درباره نحوه رسیدگی به صلاحیت ها و استعلام ها نیز توضیح داد: همه داوطلبان شوراهای شهر نیاز به استعلام از مراجع مسوول دارند اما درباره شوراهای روستا استعلام تنها در مورد افراد مظنون صورت می گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به اخباری مبنی بر دستگیری و بازداشت چندین عضو شورای شهر، انحلال شورای اسلامی شهر یک منطقه و زندانی شدن تعدادی از آنها باید در بررسی و تایید صلاحیت داوطلبان نهایت دقت صورت گیرد.

۷۰ هزار صندوق اخذ رای برای انتخابات ۱۴۰۰ نیاز است

دبیر ستاد انتخابات کشور بیان کرد: برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا افزایش شعب اخذ رای در دستور کار است البته باید برای این کار ، شعبه، صندوق، نیروی انسانی مورد نیاز، نیروی پشتیبان و نیروی انتظامی برای حفظ امنیت در نظر گرفته شود.

موسوی اضافه کرد: هم اینک ۱۳۰ هزار صندوق اخذ رای وجود دارد و ۷۰ هزار صندوق دیگر نیاز است که در کشور تنها یک شرکت تولید این صندوق ها را عهده دار بوده که برای این شرکت نیز به علت چهارسال یکبار بودن انتخابات و نیاز به تولید این صندوق ها، گسترش خط مرقون به صرفه نیست.

وی با بیان اینکه هزینه مورد نیاز برای خرید این تعداد صندوق ۳۵ میلیارد تومان است خاطر نشان کرد: این رقم تنها برای تامین صندوق بوده و برای خرید ۱۲ قلم مابقی نیز باید اعتبار در نظر گرفت به عنوان مثال هزینه خرید «بست پلمب» از ۸۰۰ تومان به یک هزار و ۴۰۰ تومان رسیده و هم اینک چهار میلیون «بست» نیاز است.

دبیر ستاد انتخابات کشور به بیان شاخص شعب انتخاباتی خوب پرداخت و این شاخص ها را شامل در دسترس مردم بودن، دارای پوشش تلفن و اینترنت برای احراز هویت الکترونیک و ارسال سریع نتیجه انتخابات به بخشداری و فرمانداری و وزارت کشور دانست.

مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور بیان کرد: نگرانی ها برای ابتلای عوامل مستقر در شعبه با توجه به اینکه باید ۲۴ ساعت در این مکان حضور داشته باشند بیشتر از رای دهندگان است بنابراین باید فضای باز برای شعبه در نظر گرفت یا در صورت برودت هوا مکان پیش بینی شده دارای تهویه مناسب باشد.

موسوی تاکید کرد: باید میزان مشارکت و حضور مردم در شُعب اخذ رای بر اساس آمار دوره های گذشته را در نظر گرفت و با بررسی علت شلوغی یا خلوتی برخی شعبه‌ها در صورت لزوم برای کاهش بار مراجعه شلوغی در یک مدرسه به جای یک شعبه چند شعبه دایر کرد.

۲ هزار و ۴۰۱ روستا شورا ندارد

وی بیان کرد: هم اینک ۳۷ هزار روستا و ۳۱۷ تیره عشایری شورای اسلامی دارند اما ۲ هزار و ۴۰۱ روستا شورا ندارند که علت آن نامزد نشدن اهالی روستا و انصراف پس از ثبت نام بوده که باید برگزاری انتخابات در همه روستاهای واجد شرایط در اولویت باشد.

دبیر ستاد انتخابات کشور اضافه کرد: کشورمان دارای ۴۹ هزار و ۶۰۲ روستا و یک هزار ۳۷۹ شهر است که از فاصله انتخابات ۹۶ تاکنون ۱۳۰ شهر اضافه شده که این به معنای کاهش روستاها است.

موسوی اظهار داشت: ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ چهار انتخابات در کشور برگزار می شود که انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه بهار و کبودراهنگ در استان همدان و تفرش، آشتیان و فراهان در استان مرکزی برگزار می شود.

وی ادامه داد: همچنین انتخابات میان دوره مجلس خبرگان رهبری در چهار حوزه انتخابیه شامل تهران، قم، خراسان رضوی و مازندران برگزار شده اما انتخابات ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر روستا در تمامی نقاط کشور برگزار می شود.

دبیر ستاد انتخابات کشور خاظر نشان کرد: بررسی انتخابات ریاست جمهوری ۱۲ دوره گذشته موید این است که تنها در دوره نهم انتخابات به دور دوم کشیده شد همچنین کمترین میزان مشارکت مربوط به دوره ششم با ۵۱ درصد و بیشترین دوره دهمین با ۸۵ درصد مشارکت است البته این نوسان در هر دوره وجود داشته اما در یازدهمین و دوازدهمین دوره انتخاباتانتخابات ۱۴۰۰ ریاست جمهوری شدید نبوده و هر دو حدود ۷۳ درصد بوده است.

موسوی ادامه داد: پنج دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزار شده که کمترین میزان مشارکت دور دوم با ۵۰ درصد و بیشترین مربوط به دور پنجم با ۶۹ درصد مشارکت است که از دوره سوم به بعد به علت همزمانی این انتخابات با ریاست جمهوری سطح مشارکت افزایش یافت.

وی بیان کرد: برگزاری دوره آموزشی در ۱۰ منطقه برنامه ریزی شده است که نهمین دوره به میزبانی همدان برگزار و دهمین و اختتامیه این دوره ها در وزارت کشور هفته آینده برگزار می شود.

233328

مطالب مرتبط