معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار مطرح کرد:

روند نزولی اشتغال‌پذیری فارغ التحصیلان در سال‌های آینده

منصوری گفت: شاخص اشتغال پذیری فارغ التحصیلان آموزش عالی در سال‌های آینده روند نزولی خواهد داشت.

به گزارش سایت خبری پرسون، نشست خبری بیست و هفتمین جلسه شورای برنامه ریزی آموزشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای صبح امروز (دوشنبه، ۲۷ بهمن) با حضور عیسی منصوری معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای برگزار شد.

منصوری در حاشیه این نشست اظهار کرد: پژوهشی ملی در حوزه اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی از طرف وزارت تعاون انجام گرفته است که تا چند روز آینده به صورت کتاب در اختیار جامعه دانشگاهی و مردم قرار خواهد گرفت.

او افزود: وقتی در خصوص اشتغال‌پذیری صحبت می‌کنیم آن را در قالب بزرگتری مانند رابطه سه گانه عرضه نیروی کار (مانند نیروی کار و مهارت)، تقاضای بازار کار (مانند صنعت) و نهاد‌ها می‌بینیم.

اشتغال فارغ التحصیلان فقط به دانشگاه‌ها مرتبط نیست

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: کره جنوبی در ابتدای دهه ۲۰۰۰ شروع به پرورش نیروی انسانی کرد، اما دچار رکود شد و منابع انسانی تولیدشده آن بدون استفاده باقی ماند، اما بعد‌ها وضعیت بهتر شد. نباید اشتغال فارغ التحصیلان را تنها به دانشگاه‌ها ربط دهیم.

منصوری تاکید کرد: بهره‌وری کل منابع منفی ۱۰ درصد است و مقایسه بین کشور‌های ایران و آسیای شرقی و آمریکا نشان می‌دهد که سهم نظام‌های آی تی در این کشور‌ها به ترتیب ۱۸، ۲۲ و ۲۴ درصد و سهم نظام‌های غیرآتی در همین کشور‌ها به ترتیب ۸۸، ۴۵ و ۳۳ درصد است.

کاهش اشتغال‌پذیری عالی در ایران در سال‌های اخیر

او گفت: تولید کار و بازار اشتغال تنها بر عهده فارغ التحصیلان دانشگاهی نیست بلکه سرمایه ثابت در این زمینه تاثیر زیادی دارد، حدود سال ۱۳۷۵ از نظر اشتغال‌پذیری عالی در ایران رشد داشتیم، اما بعد از آن با کاهش مواجه شدیم که نشان دهنده استفاده نکردن خوب ما از ظرفیت‌های استاندارد کشور است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: وقتی زنان وارد بازار کار می‌شوند در کسب مشاغل با کیفیت‌تر نسبت به مردان پویا‌تر و فعال‌تر هستند و مردان کمتر جذب مشاغل باکیفیت‌تر می‌شوند.

منصوری ادامه داد: پیش بینی ما این است که شاخص اشتغال پذیری فارغ التحصیلان آموزش عالی در سال‌های آینده روند نزولی داشته باشد.

او اضافه کرد: رویکرد وزارت کار برای اشتغال فارغ التحصیلان شامل برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است.

منصوری تاکید کرد: در مازندران پذیرش رشته‌های کشاورزی نسبت به رشته‌های علوم انسانی و فنی کمتر است و ما این آمادگی را برای کمک به ادامه کار آموزش عالی داریم.

او افزود: کسانی که فارغ التحصیل دانشگاهی هستند در صورت گذراندن دوره کارورزی ۴ تا ۶ ماه بیمه دریافت می‌کنند و در صورت جذب به کار در حوزه تخصصی خود حتما بیمه سهم کارفرما مستقیم به کارفرما داده می‌شود.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: رشد اقتصادی و افزایش بهره وری در طرف تقاضا و رصد و پیش بینی در طرف عرضه در راهکار‌های میان مدت اشتغال فارغ التحصیلان بسیار مهم است.

منصوری گفت: نظام صلاحیت حرفه‌ای در کشور نداریم و در نشست‌هایی که با وزارت علوم داشتیم به نتیجه‌ای نرسیده ایم. باید گفت که آموزش عالی ایران ترکیب‌های سخت و نرم شناختی را کنار هم قرار نمی‌دهد. در حالی که انطباق این دو با یکدیگر برای فارغ التحصیلان به منظور جذب بازار کار امری مهم و ضروری است. در حقیقت نوع آموزش ما متمرکز بر بحث کمی محور است.

232876