گزارش پرسون از نشست خبری بانک کشاورزی؛

روح الله خدارحمی: بخش کشاورزی، موتور اصلی رشد و توسعه اقتصادی کشور است

رشد 8/8 درصدی بخش کشاورزی در سال گذشته در شرایطی که با سخت‎ترین تحریم‌های ظالمانه و فشارهای حداکثری آمریکا و به نوعی دنیا علیه خودمان مواجه بودیم، مایه مباهات ما است که نشان از تلاش بی‌وقفه بخش کشاورزی و کشاورزان کشور است که نه تنها سبب به دست آمدن یک رکورد در رشد بخش کشاورزی شده بلکه باعث مثبت شدن رشد اقتصادی کشور بدون نفت شده است و این نشان می‌دهد که بخش کشاورزی به عنوان موتور رشد اقتصاد کشور کار خود را به خوبی انجام می‌دهد.

به گزارش سایت خبری پرسون، روح الله خدارحمی مدیرعامل بانک کشاورزی در نشست خبری امروز در تشریح عملکرد بانک کشاورزی اظهار داشت: بانک کشاورزی نهاد مالی ـ تخصصی بخش کشاورزی است و یکی از نهادهای مالی و بانک‌های دیرینه کشور است که دو سال قبل از دانشگاه تهران در سال 1312 تأسیس شده است و خود این اقدام و پایداری این بانک در بیش از 88 سال حاکی از این است که بخش کشاورزی برای کشور ما مهم بوده و خواهد بود.

خدارحمی افزود: همراه با توسعه اقتصادی کشور و بخش کشاورزی، توانسته‌ایم خود را برای توسعه و حمایت بیش‌تر از بخش کشاورزی مهیا کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: بخش کشاورزی طیف وسیعی از تولید در دامداری‌ها، مزرعه، مرغداری‌ها، صنایع تبدیلی مختلف، صنایع تولیدکننده ماشین‌آلات کشاورزی و کارخانه‌های فرآوری محصولات کشاورزی است که در گزارشات وسعت آن را خواهید دید.

مدیرعامل بانک کشاورزی ادامه داد: رشد 8/8 درصدی بخش کشاورزی در سال گذشته در شرایطی که با سختترین تحریم‌های ظالمانه و فشارهای حداکثری آمریکا و به نوعی دنیا علیه خودمان مواجه بودیم، مایه مباهات ما است که نشان از تلاش بی‌وقفه بخش کشاورزی و کشاورزان کشور است که نه تنها سبب به دست آمدن یک رکورد در رشد بخش کشاورزی شده بلکه باعث مثبت شدن رشد اقتصادی کشور بدون نفت شده است.

روح الله خدارحمی با اشاره به این‌که بخش کشاورزی به عنوان موتور رشد اقتصاد کشور کار خود را به خوبی انجام می‌دهد، عنوان کرد: وظیفه ما به عنوان بانک تخصصی بخش، تأمین و تجهیز منابع برای بخش کشاورزی است. برای این منظور باید منابع در رقابت با سایر بانک‌ها از کف بازار جمع‌آوری شود و در حساب‌های ما قرار گیرد و سپس این منابع را به عنوان تسهیلات در اختیار کشاورزان قرار دهیم.

وی در بخشی از سخنان خود خاطر نشان کرد: خوشبختانه حجم منابع تجهیز شده توسط شعب بانک کشاورزی در سراسر شبکه از 0 154 هزار میلیارد عبور کرده است و با 450 هزار میلیارد ریال افزایش در طول 10 ماه اول امسال به این رقم رسیده‌ایم که در مقایسه با سال گذشته 35/5 درصد رشد داشته است. بدین ترتیب توانستیم منابع بسیار خوبی برای بخش کشاورزی تجهیز کنیم.

مدیرعامل بانک کشاورزی افزود: این رشد خیرکننده در شرایطی اتفاق افتاده است که سهم منابع ارزان ما در این رشد بیش‌تر بوده است و منابع ارزان ما نسبت به سال گذشته 4 درصد رشد داشته است که این رشد نتیجه اعتماد مردم به شبکه خدمت‌رسانی ما، استقبال از سپرده‌های بانکی، ابزارهای مختلف بانکی و ابزارهای الکترونیک می‌باشد.

خدارحمی بیان داشت: از محل این منابع از اول سال تا پایان دی ماه 545 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است که نسبت به زمان مشابه در سال 98، رشد 29/7 درصدی داشته است.

وی با اشاره به این‌که نسبت تسهیلات سرمایه‌ای ما در مقایسه با سال قبل بهتر بوده است، اظهار داشت: تسهیلات پرداختی بخش کشاورزی در ده ماه اول امسال شامل 61 درصد تسهیلات سرمایه‌ای و 39 درصد سرمایه در گردش می‌باشد که در اختیار واحد‌های بخش کشاورزی قرار گرفته است. سهم بیش‌تری از منابع تسهیلات سرمایه‌ای بوده و به افزایش ظرفیت‌های بخش کشاورزی و تهیه ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی اختصاص داده شده است.

اقلام عمده حمایت‌های صورت گرفته از بخش کشاورزی

روح الله خدارحمی تشریح کرد: در حوزه توسعه گلخانه‌ها که یکی از کارهای مهم ما در سال‌های اخیر و یکی از طرح‌های مهم اقتصاد مقاومتی است و از اهمیت بسزایی در سطح دولت و وزارت جهاد کشاورزی برخوردار است، حرکت‌های خوبی صورت گرفته و ما توانسته‌ایم در سال‌های اخیر گلخانه‌های کشور را افزایش دهیم. در ده ماه اول امسال نیز 1000 میلیارد تومان تسهیلات جدید در بخش گلخانه پرداخت کرده‌ایم و با تسهیلات قبلی حدود 2000 هکتار به سطح گلخانههای کشور اضافه شده است.

مدیر عامل بانک کشاورزی در تأیید صحبت‌های خود افزود: ایجاد گلخانه بزرگ 88 هکتاری در منطقه آزاد ارس در محدوده جلفا که به لحاظ نوع تکنولوژی و فناوری در کشت محصولات گلخانه‌ای یکی از گلخانه‌های مدرن در ایران و در سطح دنیا است و محصولات صادراتی و درجه یک تولید و صادر می‌کند، نمونه‌ای از پیشرفت‌های بخش کشاورزی است.

وی ادامه داد: در استان لرستان و مرکزی نیز گلخانه‌های مدرنی تأسیس شده است و چندین شهرک بزرگ گلخانه‌ای در مغان، اردبیل، همدان، خراسان شمالی و خراسان جنوبی در حال ساخت است که وفور محصولات سبزی و صیفی کشور یکی از آثار این توسعه است.

خدارحمی در خصوص طرح‌های تأمین آب نیز بیان داشت: در طرح بزرگ و ملی انتقال آب خلیج فارس به کویر مرکزی کشور مشارکت داشته‌ایم و تسهیلات ارزی 72 و نیم میلیون یورویی و تسهیلات ریالی 183 میلیارد تومان در سندیکای انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی کشور اختصاص داده‌ایم.

مدیرعامل بانک کشاورزی ادامه داد: چند طرح آبرسانی و تأمین آب بزرگ در دست اجرا داریم از جمله طرح خلخال اردبیل که حدود 4000 هزار هکتار زمین دیم را آبی می‌کند و امضای مشارکت نامه سندیکای سد گرین نهاوند در استان همدان که با مشارکت بانک‌های تجارت و صادرات در حال اجرا است و در سال آینده به نهایت خواهد رسید.

روح الله خدارحمی در ادامه تشریح فعالیت‌های انجام شده در بخش کشاورزی گفت: در زمینه مکانیزاسیون کشاورزی اقدامات بسیار مهمی در سال‌های اخیر انجام شده است که بر اساس آن در 3 سال گذشته حدود 8500 میلیارد تومان اعتبار جدید با نرخ 15 درصد با 3 درصد تخفیف در سود نسبت به نرخ مصوب شورای پول و اعتبار در اختیار کشاورزان قرار دادیم که برای خرید تراکتور، کمباین، انواع ردیف کارها، نشا کار، شیر دوش دامداری‌ها، سیستم‌های آبخوری و دان‌خوری مرغداری‌ها و ... اختصاص داده شد و به این ترتیب کار بزرگی در کشور برای تجهیز بیش‌تر بخش کشاورزی به ماشین انجام شده است که باعث بالا رفتن بهره‌وری فعالیت بخش کشاورزی می‌شود.

مدیرعامل بانک کشاورزی در پایان بیان داشت: در زمینه توسعه زنجیره مرغ و تخم مرغ که یکی از نیازهای غذایی عمده کشور را تأمین می‌کند در ادامه تلاش‌های سال‌های قبل اقدامات خوبی صورت گرفته است و 478 طرح در زمینه تکمیل و توسعه زنجیره مرغ و تخم مرغ انجام شده است از جمله زنجیره مرغ تخم‌گذار در گرگان به نام کاسپین طلایی چیکا با ظرفیت 3 میلیون قطعه مرغ تخم‌گذار به بهره‌برداری رسید.

230213