معاون اول رییس جمهور در جمع خبرنگاران؛

وزارت نفت رکورد صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی را شکست

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور صبح امروز با حضور در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران از آخرین دستاورد‌های صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی به همراه بیژن زنگنه وزیر نفت بازدید کرد.

به گزارش سایت خبری پرسون، معاون اول رییس جمهور با حضور در غرفه‌های مربوط به شرکت‌های فعال در حوزه نفت به ویژه شرکت‌های دانش بنیان از نزدیک در جریان مسائل، پیشنهادها و چالش های پیش رو این بخش قرار گرفت.

در حاشیه بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه صنعت نفت و گاز تحریم‌ها را بی‌اثر کرده است، گفت: وزارت نفت در دوران تحریم توانست رکورد صادرات نفت و فرآورده‌ها را جا به جا کند. در حال حاضر میزان صادرات فرآورده‌های نفتی بیش از چهاربرابر افزایش یافته است.

بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در حالی برگزار می شود که عموم مردم عادی در این نمایشگاه حضور ندارند. جهانگیری در این خصوص در جمع خبرنگاران گفت: شرایط کرونا و ضرورت حفظ سلامتی مردم باعث شد این نمایشگاه‌ها با حضور مردم برگزار نشود.

وی با بیان اینکه در بمباران مسائل منفی قرار داریم، ادامه داد: از بیرون کشور سعی می‌شود همواره پمپاژ منفی نسبت به آینده کشور و دستاوردهای کشور انجام شود و از داخل کشور هم متاسفانه گاهی اوقات به دلیل بدسلیقگی نسبت به مسائل کشور تلاش می‌شود، فضای منفی ایجاد شود.

معاون اول رییس جمهوری اظهار کرد: نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی برای کسانی که به آینده و توسعه و پیشرفت ایران فکر می‌کنند، کفایت می‌کند. کسانی که به آینده، پیشرفت و توسعه ایران فکر می‌کنند ببینند که مجموعه فرزندان ایران در زیرمجموعه شرکت‌های مرتبط با مهمترین بخش اقتصادی نفت،گاز و پتروشیمی چه کارهایی بزرگی انجام داده‌اند و چه کارهای بزرگتری را در دست اجرا دارند.

جهانگیری تصریح کرد: پس از تحریم، بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار از درآمدهای ارزی کاهش یافت. اما وزارت نفت با اقدام‌های شجاعانه توانست رکورد صادرات نفت و فراورده‌های نفتی را بشکند به طوری که صادرات فراورده‌های نفتی بیش از چهار برابر افزایش یافته است.

روزهای خوب در انتظار ایران

وی اضافه کرد: زمستان تمام شد و روسیاهی آن می‌ماند برای کسانی که با دولت همراهی نکردند و چوب لای چرخ ما گذاشتند. این روزهای زمستانی تمام خواهد شد و ملت ایران روزهای خوبی در پیش خواهد داشت.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: مجموعه فرزندان ایران در زیرمجموعه شرکت‌های مرتبط با مهمترین بخش اقتصادی کشور یعنی نفت، گاز و پتروشیمی کارهایی بزرگی انجام دادند و کارهای بزرگتری در دست اجرا دارند.

جهانگیری با بیان اینکه کشور ایران یکی از بزرگترین ذخایر نفت و گاز را دارد، گفت: هر ایرانی آرزو دارد که بتوانیم در مراحل مختلف در بخش‌های نفت و گاز و پتروشیمی از بالادستی و در واقع میادین نفت گاز و واحدهای پایین دستی پتروشیمی به دانش دسترسی پیدا کرده و هم داخلی سازی کنیم و هم به یک توانمندی برسیم که محصولات ما در بازارهای داخلی و بین‌المللی قابل عرضه باشد.

وی گفت: روزی که مهندس زنگنه تصمیم گرفتند که دانشگاه‌های کشور وارد حوزه نفت و گاز کشور شوند در جلسه‌ای که بنده هم حضور داشتم من فکر می‌کردم که به جهت ریسک‌پذیری کار بزرگی است.

معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه درگیر شدن دانشگاه‌ها با این مسئله ممکن است نیاز به زمان طولانی داشته باشد، یادآورشد: امروز در بخشهایی از این سالن‌ها نشان داده می‌شد که اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های مختلف، دانشجویان در دوره تحصیلی تکمیلی و بخش وسیعی که رشته‌های مرتبط دارند، کارهای مربوط به تولید دانش، تولید مهندسی و افزایش بازیافت به عنوان مهم‌ترین پروژه‌های نفت و گاز را در دست اجرا دارند.

جهانگیری اضافه کرد: ما به زودی در بخش‌های مختلف صاحب لیسانس خواهیم شد که توسط دانشمندان و متخصصین کشور در داخل تولید شده است که بعضی محصولات و تولیدات آن در انحصار تعداد محدودی در شرکت‌های مختلف در دنیا است.

وی ادامه داد: در ساخت تجهیزات، هم در بخش کمپرسورها، هم در بخش‌های توربین‌ها و هم در بخش‌های مختلف توانمندی‌هایی ارائه می‌شود که جزو افتخارات بزرگ برای شرکت‌هایی است که این کالاها را در داخل کشور با استانداردهای معتبر بین‌المللی تولید می‌کنند.

معاون اول رییس جمهوری خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین ویژگی‌های بخش نفت که گاهی اوقات بعضی‌ها به عنوان منفی تلقی می‌کردند این بود که تجهیزات و لوازم و ابزاری که استانداردهای معتبر بین‌المللی نداشته باشد در این بخش استفاده نشود و حتما تولیدات شرکتها با استانداردهای معتبر بین‌المللی باشد. اما امروز در این نمایشگاه کمپرسورهایی دیدیم که در خط راهبردی انتقال نفت از گوره به جاسک استفاده می‌شود.

جهانگیری اظهار کرد: طرح انتقال گوره -جاسک یکی از بزرگ‌ترین، راهبردی‌ترین و اساسی‌ترین طرح‌های کشور هست که در یک مقطع زمانی تصمیم گرفته شد که فروش نفت ایران غیر از خارک و داخل خلیج فارس به یک نقطه خارج خلیج فارس منتقل شود. در این زمینه یک طرح بسیار بزرگی شروع شد و وزارت نفت ایستادگی کرد و شرکت فولاد مبارکه و شرکت‌های نوردسازی ورق‌هایی را در داخل کشور تولید کردند که بتواند گاز ترش جابه‌جا کند که هم دانش و هم محصول آن کار بزرگی است.

229727