رحیمی جهان آبادی:

برجام از افتخارات دموکرات‌هاست

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: با توجه به این که برجام یکی از افتخارات دموکرات در حل بحران ایران محسوب می شود جو بایدن به راحتی این توافقنامه را کنار نخواهد گذاشت.

به گزارش سایت خبری پرسون، جلیل رحیمی جهان آبادی درباره آینده برجام در دوره ریاست جمهوری جو بایدن گفت: او برخلاف ترامپ، فردی کار کشته در سیاست خارجی آمریکا بوده و ضمن حضور در تصمیم گیری‌های کلان این کشور، در زمان برجام معاون اول رئیس جمهور بوده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: جو بایدن در کم و کیف تمام دلایلی که آمریکا باید در برجام باقی بماند قرار دارد به همین دلیل این موضوع باعث می‌شود تا تصمیم گیری‌هایش نسبت به ترامپ دقیق‌تر باشد. تصمیم دقیق‌تر به این معناست که بایدن با متحدان اروپایی، خاورمیانه، شرق دور حتی روسیه و چین درباره برجام مشورت خواهد کرد تا اقدامات اجماعی در برابر ایران داشته باشد.

رحیمی جهان آبادی تصریح کرد: برجام یکی از افتخارات دموکرات‌ها در گذشته بوده و این موضوع را نشانه موفقیتشان در حل بحران ایران می‌دانستند بر این اساس بعید می‌دانم آن‌ها به راحتی برجام کنار بگذارند. بایدن در برجام به دو نکته مواجه است. اول رو به پایان بودن دوره ریاست جمهوری روحانی به عنوان دولتی که با آن‌ها این توافقنامه را امضا کرده و دوم بلاتکلیفی در مقابل جمهوری اسلامی ایران است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: با توجه به این که دموکرات‌ها برجام را با گروه سیاست خارجی روحانی امضا کردند و ایشان در دوران پایانی کاری خود قرار دارد ممکن است نیم نگاهی به انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال آینده داشته باشند به این معنا که آیا تفکرات دولت سیزدهم درباره برجام نزدیک به تیم روحانی است یا به گونه‌ای دیگر باید باکشورمان وارد تعامل شوند.

وی بیان کرد: اگر طیفی جدیدی در ایران سرکار بیاید، جو بایدن منتظر مشخص شدن مواضع متفاوت آن‌ها در قبال برجام، خواهد بود تا سیاستش در برابر کشورمان را تبیین کند. با توجه به شرایط موجود بهتر است در ایران از فرصت باقی مانده دوره ریاست جمهوری روحانی استفاده کرده و با جلوگیری از معطل ماندن سیاست خارجی، مانع تحت الشعاع قرار گرفتن منافع و امنیت ملی‌مان شویم. اکنون که ظرفیتی برای کاهش تنش‌ها با غرب در این دولت وجود دارد باید از آن استفاده کرد و با اجماع نظر درباره سیاست خارجی دولت سیزدهم از منافع ملی دفاع کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: به فرض که دولت دوازدهم رو به پایان است و دید سیاسی دیگری باید حاکم شود، اما باید بدانیم کشور‌های رقیب ما در منطقه و رژیم صهیونیستی به دنبال محروم کردن ایران از امکان گشایش در شرایط فعلی هستند، به همین منظور نباید به بهانه تنش‌های داخلی و فرصت چند ماهه باقی مانده از دولت روحانی فرصت سوزی کرد.

رحیمی جهان آبادی خاطر نشان کرد: اگر در داخل کشورمان به ظرفیت‌های دولت دوازدهم نگاه مثبتی داشته باشیم و اجازه استفاده از فرصت‌های موجود داده شود و آمریکایی‌ها در قبال بازگشت به برجام رفتار عاقلانه‌ای داشته باشند می‌توان به بر طرف شدن بخشی از چالش‌ها و بحران کنونی دو کشور بود.

229681