واکنش‌ها به سیلی آقای نماینده بر گوش سرباز قانون/ این قضیه هم با عذرخواهی تمام می‌شود؟

بد رفتاری با سربازانگار این روزها دارد کم‌کم عادی می‌شود؛ تازه یک ماه است از بدرفتاری قاضی با سرباز بابلی می گذرد که خبر نواختن سیلی بر گوش سرباز راهور صدرنشین اخبار شده؛ اگرصحت این خبر هم تایید شود یک سوال پیش می‌آید؛آیا این پرونده هم با یک عذرخواهی تمام می‌شود؟

به گزارش سایت خبری پرسون، فیلمی را که در گوشی تلفن ‌همراهش هست نشانم می‌دهد و می‌گوید: صورت این سرباز را ببینید؛مگر چند سال دارد؛ انگار همین الان از پشت نیمکت درس و مدرسه بلند شده و آمده به سربازی؛ گناهش چه بوده که یکی آمده و سیلی به صورتش زده؛ چشم و پدر مادرش را دور دیده‌اند؟

مزد سرباز با غیرتی که به سربازی آمده، سیلی نیست!

حالا که یکی هم غیرت داشته و به سربازی آمده ، می آیند و می زنند در گوشش! این مزدش نیست؟ یک سیلی؛ آن هم از کسی که به قول خودش نماینده قانون است!

مرد عصبانی است؛ ادامه می دهد و می‌گوید: پسر من هم سرباز است، آن هم در مشهد. با خون دل بزرگش کرده‌ام، اگر قرار باشد به این راحتی به سرباز مملکت اهانت و توهین کنند که دیگر سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.

مرد نفسی چاق می‌کند و همانگونه که عکس پسرش را در لباس سربازی به من نشان می‌دهد می‌گوید: خانم؛ اگر همان موقع که آن قاضی بر گوش سرباز سیلی زده بود قضیه با یک عذرخواهی تمام نمی‌شد حالا دوباره این اتفاق نمی افتاد؛ بعضی‌ها فکر می‌کنند سرباز بی‌کس‌وکار است که هر جور دل‌شان می‌خواهد با او رفتار می‌کنند. از شما می‌پرسم سرباز کیست،از کره دیگر آمده که این رفتارها را می کنند؛ مگر نه اینکه سرباز یا پسر من است یا برادر شما یا پسر همسایه توی این کوچه یا آن خیابان بالایی؟ این که نمی‌شود من پدر که فرزندم را به سربازی فرستادم نگران باشم که با پسرم چه رفتاری می‌شود تازه حال و روز مادرها به کنار.

مرد ادامه می دهد: سر جریان بدرفتاری با سرباز بابلی، زندگی مان بهم ریخت. زنم آرام و قرار نداشت.پشت سر هم گریه می کرد. حالش آنقدر بد شد که کارش به بیمارستان کشید و شب تا صبح زیر سرم بود. از بد شانسی ما پسرم دو سه روز بود که تماس نگرفته بود آخر سر هم وقتی دیدیم آرام نمی شود با هواپیما فرستادیمش مشهد تا پسرمان را ببیند...با این قیمت بلیط و اوضاع بد اقتصادی و ممنوعیت تردد مجبور شدیم. خدا کند این بار پسرم هر چه زودتر زنگ بزند و بگوید که حالش خوبست و کسی او را نزده است!

مگر سرباز چقدر حقوق می گیرد که باید بی احترامی را هم تحمل کند

حرف مرد تمام نشده است که یک پسر جوان که این‌طرف‌تر ایستاده می‌گوید: خانم، مگر یک سرباز چقدر حقوق می‌گیرد که بی‌احترامی را هم باید تحمل کند. خود من سرباز وظیفه هستم مثلا دانشگاه هم درس خوانده ام ، حدود 400 هزار تومان حقوق می‌گیرم، بقیه مخارجم را هم برادر بزرگم تامین می کند چون بابایم یک کارگرساختمانی روزمزد بوده که حالا از کار افتاده است. حقوق 400 هزار تومانی کفاف هزینه رفت و آمدم را هم نمی دهد.دیر به دیر مرخصی می روم.غذای پادگان هرچه باشد می خورم تا خرج تراشی نکنم.تا انجا که می شود فقط سعی می کنم شارژ گوشی بخرم. جلوی این و آن هم سر خم می کنم تا دوره خدمت سربازی به خوبی و خوشی تمام شود؛ اما حالا می بینم که اگر وظیفه مان را هم درست انجام بدهیم نتیجه اش می شود همین؛ یکی از راه می رسدو می ‌زند در گوش‌مان.

پسر ادامه داده و می گوید: خانم یک سوال؛ اگر همان سرباز به گوش نماینده مجلس سیلی می زد جریان چه می شد؟ آن موقع با سرباز چه می کردند؟

یکی دیگر می‌گوید:خانم تو رو به خدا بنویسید که با بچه‌ مردم درست رفتار کنند. شاید هم خیلی‌ها حق دارند که به سربازی نمی‌روند نه حقوق درست و حسابی دارد و نه احترام؛ این روزها هم‌ که ‌مد شده هر از گاهی این و آن سربازان را به باد کتک می‌‌گیرند.

دیگر صدا به صدا نمی رسد؛همه از سرباز و مظلومیت او صحبت می کنند تا اینکه یکی ازآن طرف می‌گوید نماینده مجلس حق داشت که سیلی به گوش سرباز راهور بزند. سکوت حاکم می شود همه نگاه‌ها به سمت آن مرد خیره می شود؛حتی برخی‌ها با چشمان غضبناک منتظرند ببینند که منظور این مرد از این جمله چه بوده است؟

فردی که این جمله را گفته خودش را جمع و جور می کند و می گوید آرام باشید، بگذارید حرفم را بزنم به هر حال آن نماینده هم حق دارد...باید فرقی بین یک سرباز و امثال‌ بچه من با آقا و آقازاده‌ها باشد؛حتماً این سرباز بیچاره هم از قشر ما بوده که اولاً به سربازی آمده و ثانیاً سربازی‌اش افتاده پاس دادن سر چهارراه! باید آن سرباز تعظیم هم می‌کرد و می گذاشت ماشین آقا برود.حالا متوجه شدید که منظورم چه بوده؛ آقای نماینده حتماً از ما بهتران بوده که به خودش اجازه داده به گوش سرباز سیلی بزند!

***

باد، باران، برف و سرما واژه های بی معنی برای ماموران راهور

« سرباز، مأمور وظیفه پلیس راهور است. در این سرمای طاقت‌فرسا و در آلودگی معابر پایتخت روزی هفت تاهشت‌ ساعت باید شیفت بدهد. محل خدمتش خط ویژه است.ساعت‌ها روی پا می‌ایستد نه جایی برای نشستن دارد‌ و نه مکانی برای استراحت، باد و باران و برف را هم‌ نمی شناسند!

وظیفه‌اش ایستادن جلوی ورودی خط ویژه است؛ باید مانع از تردد غیرمجاز آنهایی ‌شود که می‌خواهند بی دلیل و بدون مجوز وارد خط ویژه شوند چرا که خط ویژه مختص عبور اتوبوس و خودروهای انتظامی و امدادی است؛ اگر قرار باشد هر کسی وارد خط ویژه شود پس چرا خط ویژه را تعیین کرده‌اند» زن جمله اش را تمام می کند و می گوید: البته درست است که هنوز بررسی ها در حال انجام است و صحت و سقم موضوع در حال پیگیری است اما‌سرباز، سرباز است و به نظر من هیچ کس اجازه توهین، بدرفتاری، اهانت و بی احترامی به مجری قانون در هنگام انجام وظیفه را ندارد.

***

چرا نماینده مجلس به گوش سرباز سیلی زد؟

پیرمرد از من می خواهد فیلم بارگذاری شده در فضای مجازی را ببینم. می گویم فیلم را دیده ام اما اصرارش را که می بینم تسلیم می شوم.صدا را زیاد کرده و هر جمله سرباز جوان را تکرار می کند.می‌گوید: ببینید پسرک چطور حرف می زند.چشمانش را ببینید....« حامد اکبری هستم. سر شیفتم در دروازه دولت ایستاده بودم که این خودرو می‌خواست عبور کند.چون مجوز نداشت مانع شدم اما راننده عصبانی شد و به من توهین کرد... بعد از آن هم آقایی که نماینده مجلس بود از خودرو پیاده شد و یک سیلی بر گوشم نواخت! اینجا همه هم شاهد هستند حتی آن دوربینی که آن جلوتر هم هست حتماً صحنه را فیلمبرداری کرده است.»

پیرمرد چشم از صفحه گوشی برمی‌دارد و با تحکم می گوید:حرف‌ سرباز در آخر فیلم تمام شد اما یک سوال داشت که هیچکس آن را ندید و نشنید؛ سوالی که حتما با بغض در گلویش مانده است ... «چرا این آقا بر گوش من سیلی زد؟»

***

هنوز یک ماهی از قضیه سرباز بابلی نگذشته است که باز هم بدرفتاری با یک سرباز وظیفه خبرساز شده است.

قضیه سرباز بابلی را یادتان هست؛ یک قاضی، سرباز وظیفه دادگستری را مورد ضرب و شتم قرار داد چرا که سرباز، قاضی مذکور را که از درب ارباب رجوع مراجعه کرده بود نشناخت و او را مانند سایر افراد مورد بازرسی قرار داد؛ بعد از آن قاضی مربوطه سرباز وظیفه را به دفتر خود فرا خواند و با چندین ضربه سیلی، او را مورد عنایت قرار داد... سربازی که دست هایش با دستبند بسته شده بود!

اگرچه در همان هنگام با انتشار این خبر و جوسازی‌های به وجود آمده، قاضی مربوطه از سرباز و خانواده‌اش عذرخواهی کرد اما حالا خیلی‌ها معتقدند که اگر برخورد قاطعی با آن قاضی صورت می‌گرفت این‌بار این قضیه تکرار نمی‌شد.

***

«سیلی نماینده مجلس بر گوش مأمور وظیفه پلیس راهور» فضای مجازی و حقیقی را پر کرده است. مردم نگران شده‌اند به خصوص آنها که فرزند‌ یا یکی از نزدیکانشان در حال گذران خدمت سربازی است؛ در این بین واکنش مسوولان هم ادامه دارد.

تأکید فرمانده ناجا بر پیگیری «سیلی نماینده مجلس» بر صورت سرباز راهور

سردار مهدی حاجیان سخنگوی ناجا در واکنش به انتشار خبری مبنی بر سیلی یکی از نمایندگان مجلس به مامور وظیفه راهور در محدوده خط ویژه دروازه دولت پایتخت و بازتاب آن در فضای مجازی، اظهار داشت: سردار حسین اشتری؛ فرمانده نیروی انتظامی بلافاصله دستور ویژه ای برای حمایت از حقوق سرباز وظیفه راهور و پیگیری موضوع از طریق معاونت حقوقی و بازرسی ناجا صادر کرد.

وی با اشاره به اینکه صیانت از حقوق پرسنل ناجا از دستورات اکید فرمانده ناجا است، افزود: اعتقاد و باور سردار اشتری همواره بر این است که سربازان را چون فرزندان خود بدانیم و در صیانت از شخصیت، کرامت و حق و حقوقشان لحظه ای درنگ نکنیم، وی بارها تاکید کرده اند که این جوانان، امانتی در دستان ما هستند بنابر این اجازه نمی دهیم به ساحت مقدس سبزپوشان خدوم ناجا در هر جایگاه و مقامی توهین و تعدی شود.

سخنگوی ناجا تأکید کرد: در صورت احراز تقصیر نماینده مجلس، ناجا از حق کارکنان خود به جدیت دفاع خواهد کرد.

***

دستور بررسی دقیق و برخورد بدون مسامحه در صورت احراز تخلف

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به انتشار فیلم برخورد نامناسب یک نماینده مجلس با یک سرباز راهنمایی و رانندگی در صفحه شخصی خود نوشت: در برابر قانون همه مساوی هستند. مجلس به کسانی که به وظیفۀ قانونی خود عمل می‌کنند افتخار می‌کند و ‎اولین مدافع حقوق آنهاست.

وی افزود: در حادثۀ اخیر، به محض شنیدن اولین گزارش‌ها، دستور بررسی دقیق ماوقع صادر شد؛ درصورت احراز تخلف، هیئت نظارت بر نمایندگان بدون مسامحه بررسی وبرخورد قانونی خواهد کرد.

***

درگیری نماینده مجلس با مأمور راهور در حال بررسی است/ برخورد قانونی در صورت احراز تقصیر

سیّد امیرحسین قاضی زاده هاشمی، رییس هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس نیز به تشریح نحوه رسیدگی به موضوع برخورد فیزیکی یکی از نمایندگان مجلس با مامور راهنمایی و رانندگی پرداخت.

وی با بیان اینکه حادثۀ درگیری نماینده مجلس شورای اسلامی با مامور راهور در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در حال بررسی است، گفت: پس از رسیدن گزارش‌ها و‌ ادعاهایی مبنی بر درگیری نماینده مجلس و یکی از مامورین پلیس راهور، هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان پیگیری‌ها را برای بررسی صحت و سقم و چگونگی موضوع آغاز کرد.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: علی‌رغم پیگیری‌های چند روزه،گزارش نیروی انتظامی در این باره هنوز به مجلس ارسال نشده است.

رییس هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: این هیئت، ادعاهای موجود را بررسی و در صورت صحت و سقم حادثه و چگونگی ماجرا را بررسی و در صورت احراز تقصیر، برخورد قانونی را انجام خواهد داد.

***

«سیلی آقای نماینده بر گوش مجری قانون» مهم‌ترین مطلبی است که هم‌اکنون در شبکه های مجازی یکه تازی می‌کند چرا که یک سرباز، یک فرزند بی‌نام و نشان این ملت و فردی که با اراده خود آمده تا دو سال از بهترین روزهای عمرش را در راه استقرار امنیت و آرامش و‌ آسایش مردم فدا کند موردتوهین، اهانت و بدرفتاری قرار گرفته است.

***

حال باید منتظر بررسی ها و پیگیری های تخصصی پیرامون صحت و سقم این موضوع ماند و دید در صورت تایید صحت بدرفتاری،چه سرانجامی در انتظار افرادی است که به خود اجازه بدرفتاری با مدافعان وطن را می دهند؟ باز با یک عذرخواهی قضیه تمام می‌شود یا نه؛ این‌بار تصمیمات جدیدی برای پایان دادن به مقوله بدرفتاری با سربازان اتخاذ می‌شود.

منبع: فارس

229637