پرسون کارنامه محیط زیستی ترامپ را بررسی می‌کند؛

رئیس جمهور مصرف‌گرا و تخریب‌گر

به نظر می‌رسد کارنامه ترامپ نه تنها در سیاست‌خارجه، آموزش، بهداشت و فرهنگ مردود می‌باشد بلکه در حوزه محیط زیست میراث‌دار یکی از سیاه‌ترین کارنامه‌های ریاست‌جمهوری طول تاریخ آمریکا است و می‌توان او را مصرف‌گرایی تخریب‌گر و قاتل هزاران انسان بی‌گناه نامید.

به گزارش سایت خبری پرسون، به اذعان بسیاری از کارشناسان مسایل سیاسی دونالد ترامپ یکی از غیرعادی‌ترین رووسای جمهور آمریکا قلمداد می‌شود. وی از بدو ورود به کاخ سفید فرمان‌های متعددی برای آنچه به گفته او «بازگشت دوباره آمریکا» خوانده می‌شد، صادر کرد که مورد انتقاد فعالان سیاسی و اجتماعی در آمریکا و سراسر جهان قرار گرفت.

دیوار کشی در مرز مکزیک، منع سفر اتباع کشورهای عمدتا مسلمان به این کشور و شروع جنگ اقتصادی آشکار با چین از جمله اقداماتی بود که ظن کارشناسان را بر وجود افکار فاشیستی و ناسیونالیستی افراطی در این شخصیت نه چندان محبوب، صد چندان می‌کرد.

وی هرچند از آغاز دوران ریاست جمهوریش سیاست‌های دوگانه‌ای را در حوزه سیاست خارجی اتخاذ کرد اما متدهای او در حوزه‌های دیگر مانند اقتصاد و محیط زیست کاملا شفاف بود. او آمده بود تا اقتصاد کشورش را تقویت کند و مصرف‌گرایی را که به عنوان اصلی‌ترین معضل برای محیط‌زیست شناخته شده، نهادینه کند. هرچند قضاوت در این باره باید توسط کارشناسان انجام گیرد اما ادعا بارها توسط رسانه‌های داخلی ایالات متحده نیز مطرح و تبدیل به یکی از دلایل نفرت ترامپ از رسانه‌ها شده بود.

ترامپ در یکی از سخنرانی‌های جنجال برانگیز خود معاهده پاریس را نقشه‌ای طراحی شده توسط رهبران اروپا برای تضعیف آمریکا عنوان کرد و گفت آمریکا به زودی از این توافق خارج خواهد شد.

بعد از این اظهارات موجی از انتقادات گسترده روانه وی شد از چین و ژاپن تا فرانسه و آلمان و بریتانیا که جزء طراحان این ایده برای کاهش گازهای گلخانه‌ای و جلوگیری از خطر گرم شدن زمین بودند.

گرتا تونبرگ، دختر جوان سوئدی و فعال محیط زیست شناخته شده جهان در سال ۲۰۱۹ طی اقدامی اعتراضی به تنهایی مسافت اقیانوس اطلس را از اروپا تا آمریکا با یک قایق پیمود تا در اجلاس اقلیمی سازمان ملل شرکت کند.

او در این برنامه خطاب به رهبران جهان گفت: « شما به ما جوان‌ها چشم امید دوخته‌اید. چطور جرأت می‌کنید؟ با وعده‌های پوچ‌تان، رویاها و کودکی مرا دزدیده‌اید. تازه من یکی از کودکان خوش‌شانس دنیا بوده‌ام. مردم در رنج هستند، جان‌شان را از دست می‌دهند و کل اکوسیستم در حال نابودی است.»

تونبرگ در این اجلاس با اشاره به اینکه ما در آستانه‌ی انقراض ‌جمعی هستیم، افزود: « شما فقط از پول و داستان‌های افسانه‌ای رشد بی‌وقفه‌ی اقتصادی صحبت می‌کنید. چطور جرأت می‌کنید؟»

این فعال محیط زیست ادامه داد:« شما می‌گویید که صدای ما را شنیده‌اید و به ضرورت این موضوع پی برده‌اید؛ اما با همه‌ی ناراحتی و عصبانیتم، نمی‌خواهم حرف‌تان را باور کنم؛ چراکه اگر واقعاً این شرایط را درک کرده‌اید و همچنان دست روی دست گذاشته‌اید، پس انسان‌های پلیدی هستید؛ موضوعی که نمی‌خواهم باور کنم. شما در انجام وظایف‌تان قصور می‌کنید؛ اما جوانان دنیا متوجه خیانت شما شده‌اند. همه‌ی نسل‌ها، شما را زیر نظر دارند و اگر انتخاب‌تان، نابودی ما باشد، هیچ‌گاه شما را نخواهیم بخشید. اجازه نمی‌دهیم اقدام‌تان بدون مجازات بماند.»

بعد از این سخنرانی دونالد ترامپ در واکنشی توییتری خطاب به تونبرگ گفت: « به نظر می رسد او یک دختر جوان بسیار خوشحال است که چشم به راه آینده‌ای روشن و شگفت انگیز است! دیدنش خیلی خوب است!» این موضوع باعث نفرت تونبرگ و بسیاری از فعالان محیط زیست در جهان شد زیرا ترامپ همچنان داشت بدیهی‌ترین و روشنترین تهدید‌های اقلیمی جهان را که تمامی مردم دنیا با آن دست به گریبان هستند به مسخره می‌گرفت.

با آغاز کارزار انتخاباتی ۲۰۲۰ در ایالات متحده رقبای ترامپ سعی داشتند این کارنامه ضد محیط زیستی وی را به او متذکر شوند و آن را نقطه ضعفی برای حمله به ترامپ بدانند اما او همچنان از این اقدام خود دفاع می‌کرد و سیاست‌های اقتصادی خود را در همان سمت و سو نگاه می‌داشت.

یکی از وعده‌های اصلی جو بایدن، رقیب اصلی ترامپ در انتخابات که اکنون دومین روز کاری خود را در کاخ سفید سپری می‌کند پیوستن آمریکا به معاهده پاریس است. توافق نامه‌ای که بیش از ۱۶۰ کشور جهان آن را تایید کرده‌اند و تنها سه کشور به آن نپیوسته‌اند.

دیگر سیاست‌های ترامپ در حوزه کشاورزی و توسعه صنایع آلاینده و همچنین سیاست‌های انرژی او به ویژه در حوزه نفت مورد انتقاد اغلب کارشناسان و متخصصین محیط زیست و اقلیم‌شناس قرار گرفت اما او مانند یک کودک نادان بر مواضع خود پافشاری می‌کرد.

در روزهای اخیر و با روی کارآمدن بایدن، وی در فرمانی ۱۷ ماده‌ای بسیاری از دستورات ترامپ را ابطال کرد که یکی از اصلی‌ترین آنها بازگشت آمریکا به توافق پاریس است. توافقی که در کشور ما نیز مخالفانی نه از روی آگاهی بلکه از روی سیاست‌زدگی و دریافت اطلاعات نادرست دارد.

گرتا تونبرگ روزیکه ترامپ کاخ سفید را ترک کرد با انتشار توییتی به وی گفت: «به نظر می رسد او پیرمردی بسیار خوشحال است که چشم به راه آینده ای روشن و شگفت انگیز است. دیدن او خیلی خوب است»

همچنین در روز تحلیف بایدن، پوشیدن لباس غیرمعمول توسط برنی سندرز سناتور شناخته شده چپ و سوسیالیست آمریکایی واکنش مخاطبان را برانگیخت. آنها کاپشن غیررسمی و دستکش پشمی او را سوژه طنز قرار دادند و نوشتند« سندرز در راه خرید بود که یک سری هم به مراسم تحلیف زد» اما این اقدام وی از سوی عده معدودی اعتراض این چهره نزدیک به دموکرات‌ها به مصرف‌گرایی بی‌حد و مرز و افسارگسیخته تلقی کردند و آن را آغازی برای مبارزه با مصرف گرایی و احترام به طبیعت دانستند.

پیشتر گرتا تونبرگ در سالروز تولد ۱۸ سالگی‌اش با انتشار پیامی از تمامی دوستان و آشنایانش خواست تا برای او هدیه‌ای نخرند زیرا به چیزی احتیاج ندارد. او اذعان کرد زین پس لباس‌های دست‌دوم می‌خرد تا به محیط زیست آسیب کمتری بزند.

به نظر می‌رسد کارنامه ترامپ نه تنها در سیاست‌خارجه، آموزش، بهداشت و فرهنگ مردود می‌باشد بلکه در حوزه محیط زیست میراث‌دار یکی از سیاه‌ترین کارنامه‌های ریاست‌جمهوری طول تاریخ آمریکا است و می‌توان او را مصرف‌گرایی تخریب‌گر و قاتل هزاران انسان بی‌گناه نامید.

گزارش از مسعود لاهوت

229353