ناامنی بازارها برای سفته بازان

یادداشت/ در هفته گذشته بازارهای داخلی سیر نزولی در پیش گرفتند. بازار سکه و سهام به تبعیت از دلار کاهشی بوده و دلار نیز به دلیل کاهش ریسک های سیاسی روند نزولی در پیش گرفته است.

سایت خبری پرسون- تحولات هفته‌های گذشته ریسک‌های سیاسی را کاهش داده و بازار ارز و سکه را به بازارهای ناامن برای نوسان‌ گیران تبدیل کرده است.

بازارهای امن جهانی مانند طلا و بیت کوین نیز با اصلاح قیمتی مواجه بودند. رشد قیمت انواع نفت نیز به دلیل شیوع ویروس جهش یافته کرونا و قرنطینه کشورهای اروپایی و چین اندکی تعدیل یافت. به نظر می رسد تا زمانی که واکسیناسیون در کشورهای جهان با سرعت انجام نشود، نگرانی بابت بهبود اقتصاد جهانی وجود داشته باشد؛ نمی توان درباره ثبات بازارها پیش بینی دقیقی داشت.

قیمت دلار و سکه که در هفته منتهی به 19 دی ماه افزایشی بود، در آخرین روز کاری هفته روند کاهشی را آغاز کرد. این سیر نزولی در هفته گذشته (منتهی به 26 دی) نیز ادامه یافت و دلار و سکه به ترتیب کاهش 4.7 و 9.9 درصدی را به ثبت رساندند. اگرچه قیمت سکه همواره در جهت حرکت دلار تغییر می کند اما کاهش 10 درصدی آن ناشی از افت قیمت اونس جهانی طلا تا مرز هزار و ۸۵۰ دلار است.

در ابتدای هفته دلار وارد کانال 24 هزار تومانی شد و سکه نیز با افت بیش از یک میلیونی به 10 میلیون 900 هزار تومان رسید. بنا بر پیش بینی برخی فعالان، چنانچه دلار مرز حمایتی ۲۴ هزار و ۴۰۰ تومانی را از دست دهد احتمال وارد شدن به کانال 23 هزار تومانی نیز وجود دارد.

تایید انتخابات آمریکا توسط کنگره و پیروزی دموکرات ها در انتخابات مجلس سنا از عوامل کاهش ریسک های سیاسی و افت قیمت در بازارها بوده است. همچنین سخنان رئیس جمهور مبنی بر احتمال افت قیمت دلار تا قیمت 15 هزار تومان در صورت آزادشدن منابع ارزی بلوکه ‌شده کشور دلیل دیگر کاهش قیمت‌ها بوده است.

پیش بینی می‌شود دو موج کاهشی ارزش دلار در هفته های آتی رخ دهد. اولا با آغاز فعالیت بایدن به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در هفته آینده، دلار یک افت دیگر و احتمالا به پایین تر از 24 هزار تومان را تجربه خواهد کرد. ثانیا در چند ماه باقی مانده دولت دوازدهم احتمال تزریق منابع ارزی قابل توجه و کاهش قیمت ها وجود دارد. برخی تحلیل گران معنقدند با توجه به بالا بودن نرخ حواله درهم و ارزش دلار در کشورهای همسایه و همچنین عدم گشایش واقعی در وضعیت اقتصادی کشور، احتمال یازگشت قیمت ها به مسیر صعودی وجود دارد.

شاخص سهام نیز در ادامه مسیر کاهشی خود، در هفته منتهی به 26 دی ماه با افت 6.2 درصدی از مرز 1 میلیون 230 هزار واحد نزول کرد.

افت بیش از 40 هزار واحدی شاخص کل در روز سه‌ شنبه حاکی از افزایش شدید فروش از سوی سرمایه ‌گذاران حقیقی است. افت شاخص هم ‌وزن در دو روز پایانی هفته نیز نشان از سنگینی صف‌ های فروش در نمادهای کوچک ‌تر و تشدید جو نااطمینانی در بازار است. کاهش ارزش دلار و ادامه سیاست های خلق الساعه دولتی از مهم ترین عوامل ریزش شاخص سهام در سومین هفته متوالی بوده است.

در هفته منتهی به 15 ژانویه سرعت رشد قیمت انواع نفت در پی اعلام قرنطینه در کشورهای اروپایی و چین و نگرانی از آینده اقتصاد جهانی و تقاضای نفت اندکی تعدیل شد.

پیروزی دموکرات ها در انتخابات سنا و افزایش احتمال تصویب تدابیر محرک مالی می تواند بر تحریک تقاضا و رشد قیمت نفت موثر باشد.

از سوی دیگر انتشار گونه های جهش یافته ویروس کرونا و سرعت پایین واکسیناسیون در کشورهای مختلف، نگرانی ها را از بهبود اقتصاد جهانی افزایش داده و می تواند کاهش قیمت نفت را به دنبال داشته باشد.

در هفته گذشته ارزش جهانی طلا با افت 4.4 درصدی به رقم 1830 دلار رسید. رشد بازده اوراق خزانه و رشد شاخص دلار به بالای سطح ۹۰ واحد از دلایل کاهش بهای طلا بوده است. امضای توافق تجاری برگزیت و تصویب بسته کمک مالی کرونایی در آمریکا منجر به افت شاخص دلار به پایین تر از 90 واحد شد. افزایش مبتلایان به ویروس کرونا و احتمال تصویب بسته های محرک مالی جدید در آمریکا می تواند بر رشد قیمت طلای جهانی تاثیرگذار باشد. بسیاری از تحلیلگران معتقدند با توجه به گسترش سیاست‌های پولی انبساطی در سراسر جهان و اثرات تورمی آن احتمال جهش قیمتی طلا بسیار محتمل است.

بیت کوین که در هفته های اخیر رشد بی سابقه ای را به ثبت رسانده بود در هفته منتهی به 15 ژانویه مجددا از مرز 39 هزار دلار عبور کرد. این در حالی است که روز دوشنبه تن به اصلاح 8 هزار دلاری داده بود. به عقیده برخی تحلیل گران بخشی از ارزش این دارایی حباب بوده و احتمال ریزش قیمت بیت کوین وجود دارد. از سوی دیگر احتمال تصویب بسته‌ های مالی بیشتر، رشد تورم انتظاری و ریسک بازارها را در پی دارد و در نتیجه امکان جهش تقاضای بیت کوین دور از انتظار نیست.

در هفته منتهی به 8 ژانویه همه فلزات اساسی رشد مثبت به ثبت رساندند اما در هفته گذشته برخی فلزات روند اصلاحی در پیش گرفتند. افزایش مبتلایان به ویروس کرونا و جهش این ویروس و اعلام قرنطینه در کشورهای اروپایی و چین عامل اصلاح قیمت برخی فلزات پایه بوده است. تقویت احتمال تصویب بسته -های مالی و ادامه تزریق نقدینگی از سوی دولت‌ ها می تواند تداوم رشد قیمت فلزات پایه را در پی داشته باشد.

جمال رزاقی-رییس اتاق بازرگانی شیراز

229284