به بهانه برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر؛

فجر و هزار سوال بی جواب!

سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به دبیری محمد مهدی طباطبائی نژاد از 12 بهمن الی 22 بهمن برگزار خواهد شد و با اینکه تقریباً ده روز تا آغاز این رویداد مهم سینمایی زمان باقیمانده است، اما بسیاری از سوالات در خصوص نحوه برگزاری آن بدون پاسخ مانده است.

به گزارش سایت خبری پرسون، سال گذشته و درست در بحبوحه شیوع ویروس کرونا سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به کار خود پایان داد، البته در آن زمان هیچکس از شیوع چنین ویروس خطرناک و کشنده ای خبر نداشت و تنها تعداد معدودی از اهالی هنر حاضر در پردیس سینمایی ملت پروتکل های بهداشتی را با استفاده از موادضدعفونی کننده رعایت می کردند و گویا سینمای ایران آخرین روزهای خوب خودش را به خود می دید.

چراکه پس از برگزاری مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان که خود با حواشی بسیاری همراه بود، این ویروس منحوس به داخل کشور رسیده و با افزایش آمار مبتلایان و جان باختگان کرونایی، پس از زمانی کوتاه درب تمامی سالن های سینما بسته شد و پروژه های مختلف تعطیل شدند.

از جشنواره فیلم فجر همیشه به عنوان سال جدید سینمایی یاد می شود و به جرات می توان گفت که در سالی که گذشت سینمای ایران تلخ ترین سال عمرش را در این ایام به خود دید و حتی فیلم های موفق و خوش ساختی همچون «شنای پروانه» که امید می رفت بتواند رونق بخش اکران در سینما باشد، با اکران محدود و فروش نسبتاً ضعیف و کمتر از حد انتظار مواجه شد تا نوید یک سال سخت و تلخ برای سینمای کشور بدهد.

گرچه شیوع ویروس کرونا نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان باعث تعطیلی و یا برگزاری آنلاین و محدود بسیاری از جشنواره های معتبر سینمایی شد، اما کم کم و با ساخت واکسن کرونا در کشورهای مختلف و رعایت دستورالعمل های بهداشتی برخی از جشنواره ها با حضور عوامل برگزار شدند و حالا قرار است معتبرترین رویداد سینمایی کشور یعنی سی و نهمین جشنواره ملی فیلم فجر نیز به صورت حضوری برگزار شود.

قطعاً برگزاری این دوره از جشنواره آن هم در شرایط سخت کرونایی می تواند اتفاقی مثبت در سینمای کشور باشد و آن را به فال نیک گرفت، اما نکته مهم و حائز اهمیت آن است که آیا مسئولین برگزاری این ماراتن بزرگ سینمایی زیرساخت های مربوط را تهیه و تجهیز نموده اند یا خیر؟ چراکه هرساله استقبال خوبی توسط علاقمندان به سینما و اهالی رسانه از این رویداد مهم سینمایی به عمل می آید و لذا نیاز است تا در این دوره برگزاری جشنواره فیلم فجر، مدیران و مسئولین برگزاری با درنظرگرفتن بهترین شرایط برای حضار، با رعایت پروتکل های بهداشتی علاوه بر ایجاد یک فضای رقابتی فضای بهداشتی را نیز به منظور مقابله و پیشگیری از شیوع کرونا لحاظ نمایند.

هم اکنون و در فاصله یازده روز مانده به برگزاری جشنواره سی و نهم فیلم فجر از دبیرخانه جشنواره خبر می رسد که ۵٩ فیلم به مرحله نهایی بازبینی راه یافته اند و هنوز تکلیف اکران در شهرستان ها مشخص نیست، ضمن اینکه مراسم افتتاحیه لغو شده و مشخص نیست اختتامیه نیز به صورت حضوری یا آنلاین برگزار خواهد شد.

در بین فیلم های راه یافته به مرحله نهایی نام آثار خوبی همچون «بدون همه چیز» به کارگردانی محسن قرایی، «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار، «قاتل و وحشی» به کارگردانی حمید نعمت الله، «خط فرضی» به کارگردانی فرنوش صمدی، «روشن» به کارگردانی روح الله حجازی، «شیشلیک» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، «گیج گاه» به کارگردانی عادل تبریزی، «طلاخون» به کارگردانی ابراهیم شیبانی، «تی تی» به کارگردانی آیدا پناهنده، «زالاوا» به کارگردانی ارسلان امیری، «صحنه زنی» به کارگردانی علیرضا صمدی و «روزششم» به کارگردانی حجت قاسم زاده به چشم می خورد و باید دید این آثار چه عملکردی در جشنواره سی و نهم فیلم فجر خواهند داشت.

در پایان باید گفت برگزاری جشنواره فیلم فجر شرایط کرونایی قطعاً می تواند به حال و روز سرد و کرونایی حاکم بر عرصه سینمای کشور کمک کند و همان طور که در بالا ذکر شد، امید است با درنظرگرفتن بهترین شرایط به منظور حفظ سلامتی اهالی هنر و رسانه باشد که قطعاً با حمایت مسئولین ذی ربط برگزاری دوره سی و نهم جشنواره دور به بهترین شکل ممکن دور از دسترس نیست.

229254