مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی کشور:

برخی دانشگاه‌ها برای آموزش‌های الکترونیکی آمادگی داشتند


آهنچیان گفت: برخی دانشگاه ها مانند دولتی، آزاد و  پیام نور آمادگی‌ لازم را برای آموزش‌های الکترونیکی داشتند.

به گزارش سایت خبری پرسون، محمدرضا آهنچیان، مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی کشور در برنامه زنده «به وقت ایران» اظهار کرد: ایران دارای تعداد بسیاری دانشگاه است که نسبت آن به جمعیت در کشور‌های جهان بیشتر است؛ بنابراین می‌توان گفت که دانشگاه‌های در تراز بین المللی داریم و البته دانشگاه‌هایی نیز در کشور داریم که نیازمند بهبود هستند.

او افزود: براساس اطلاعات و آمار آموزش عالی ایران در برابر یک پدیده ناشناخته به نام کرونا، از لحاظ زمانی واکنشی به موقع و از لحاظ جامعیت و فراگیری کاملا جامع بود و ساماندهی‌های لازم صورت گرفت.

آهنچیان بیان کرد: یکی از اولین اقدامات صورت گرفته در این راستا، براساس این سیاست بود که آموزش نباید تعطیل شود و خوشبختانه این امر محقق شد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی کشور مطرح کرد: در شرایط عادی و در آموزش عالی نیز مسئله کیفیت آموزشی همچنان یک مسئله چالشی است. هنگامی که وارد یک فضای جدیدی از آموزش تحت عنوان شیوه مبتنی بر فضای الکترونیکی می‌شویم، رابطه استاد و دانشجو دیگر مطرح نیست و میانجی به نام شبکه ارتباطی قرار می‌گیرد که مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.

او به برنامه ریزی‌های وزارت علوم در خصوص مسئله کرونا به چهار برنامه ریزی وزارت علوم اشاره کرد و گفت: در کارگروه آموزش‌های الکترونیکی درگاه آموزشی راه اندازی شد و تمام دانشجویان به آن مراجعه می‌کردند. برنامه ریزی دیگر، تغییر و اصلاح قوانین و مقررات آموزشی بود که بلافاصله در اسفند و در تعطیلات نوروز در یازدهم فروردین ۹۹ به دانشگاه‌ها اعلام شد. همچنین ارائه آموزش‌های توانمندساز اعضای هیئت علمی از دیگر برنامه‌ها بود و در نهایت دانشگاه‌ها به طراحی پلت فرم‌هایی برای تدریس و آموزش در فضای مجازی فعالیت خود را آغاز کردند.

آهنچیان گفت: در رابطه با کیفیت باید گفت که متغییر‌های مداخله گر بسیاری در زمینه ارائه کیفیت مطلوب موثر است. دانشگاه دولتی، آزاد و پیام نور آمادگی‌ کافی را برای آموزش‌های الکترونیکی داشتند اما بسیاری از زیرنظام‌ها آمادگی لازم را نداشتند.

229182