کاهش 94 درصدی تردد مسافر از مرز باشماق مریوان

ناظر گمرکات کردستان گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان آذر ورود مسافر از مرز باشماق مریوان در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته ۹۴ درصد کاهش پیدا کرده است.

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، بختیار رحمانی‌پور؛ ناظر گمرکات کردستان امروز در جمع خبرنگار بیان کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون وضعیت تردد مسافر در همه مرزهای زمینی تحت تاثیر قرارگرفته و به نسبت سال گذشته روند کاهشی پیدا کرده است.

ناظر گمرکات کردستان با اشاره به اینکه مرز باشماق مریوان تنها مرز مسافری در استان است، گفت: طی ۹ ماهه سال جاری میزان ورود مسافر از این مرز ۹۴ درصد و میزان خروج مسافر هم ۹۵ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافت.

ناظر گمرکات کردستان با اشاره به اینکه علاوه بر تردد مسافر ورود و خروج بسته‌های گمرکی هم کاهش داشته است، گفت: تعداد بسته‌های گمرک امانات پستی از لحاظ ورود بسته ۳۵ درصد و از نظر خروج هم ۲۰ درصد نسبت به ۹ ماهه سال گذشته در مرز باشماق کاهش داشته است.

رحمانی‌پور افزود: طی این مدت یک میلیون و ۱۲۲ هزار و ۸۵۳ تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۸۴۳ میلیون و ۴۱۶ هزار دلار از باشماق ترانزیت شده است.

وی با اشاره به اینکه ۲ میلیون و ۵۷۱ هزار و ۲۸ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۷۹ میلیون و ۶۰۴ هزار و ۱۷۸ دلار از گمرکات استان در ۹ ماهه امسال به خارج از کشور صادر شده است، اضافه کرد: میزان صادرات انجام شده از گمرکات استان در ۹ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته از لحاظ وزنی ۵۱ درصد و از نظر ارزشی هم ۹۴ درصد رشد داشته است.

ناظر گمرکات کردستان به میزان واردات کالا از گمرکات استان هم اشاره کرد و یادآور شد: طی ۹ ماهه امسال از گمرک های سنندج و باشماق ۲۵ هزار و ۸۵ تن کالا به ارزش ۳۴ میلیون و ۶۵۱ هزار و ۴۶۸ دلار وارد کشور شده است.

رحمانی‌پور افزود: میزان کالای وارد شده از گمرکات استان در ۹ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته هم از لحاظ وزنی و هم ارزش دلاری ۱۰ درصد افزایش داشته است.

شفیعی ـ استان کردستان

229100