رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ملایر مطرح کرد:

اشتغال ۹ هزار نفر در رشته مبل و منبت در ملایر

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ملایر گفت: ۹ هزار نفر به صورت مستقیم در رشته مبل و منبت در شهرستان ملایر فعال هستند.

ابراهیم جلیلی رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ملایر در گفتگو با سایت خبری پرسون اظهار کرد: از جمعیت شاغل ۴۳ هزار نفری استان همدان در حوزه صنایع دستی، ۱۰ هزار و ۸۰۰ نفر مربوط به ملایر است که این شهرستان ۲۵ درصد از اشتغال استان را در حوزه صنایع دستی به خود اختصاص داده است.

وی افزود: از ۱۰ هزار و ۸۰۰ اشتغال ایجاد شده در حوزه صنایع دستی ملایر، ۹ هزار نفر در حوزه مبل و منبت به طور مستقیم فعال هستند.

جلیلی با بیان اینکه مبل و منبت ۱۱.۳ درصد از اشتغال این شهرستان را به خود اختصاص داده است ادامه داد: در مجموع ۱۳.۵ درصد از اشتغال این شهرستان به صنایع دستی اختصاص دارد و پس از حوزه کشاورزی، صنایع دستی دومین و بیشترین اشتغال را دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر با اشاره به فعالیت هنرمندان این شهرستان در ۲۰ رشته صنایع دستی بیان کرد: پس از مبل و منبت، رشته مرواربافی با حدود یک‌هزار هنرمند بیشترین حجم اشتغال را در این حوزه دارد.

وی خاطرنشان کرد: ۸۰۰ هنرمند دیگر در سایر رشته‌ها همچون قلم‌زنی روی مس به عنوان سومین رشته پرطرفدار در حوزه صنایع دستی، چرم، جاجیم‌بافی، گلیم‌بافی، گیوه‌بافی، رودوزی سنتی، ساخت سازهای سنتی، گره‌چینی، سفال، میناکاری و پیکرتراشی فعالیت می‌کنند.

جلیلی یادآور شد: در ۹ ماهه امسال ۴۷۶ فقره مجوز صنایع دستی در این شهرستان صادر و تمدید شده است که از این تعداد ۷۵ فقره مجوز پروانه انفرادی، ۱۷ پروانه کارگاهی، ۶ جواز تاسیس و ۶۰ کارت شناسایی صادر و ۲۵۰ پروانه انفرادی، ۴۰ پروانه کارگاهی و ۲۵ کارت شناسایی در رشته‌های مختلف تمدید شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر کمبود منابع مالی و اعتبارات را عمده‌ترین مشکل در حوزه صنایع دستی برشمرد و گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و وارد شدن خسارت به هنرمندان، برای بیش از ۴۰۰ طرح حدود چهار میلیارد تومان تسهیلات کرونا پرداخت شده است.

جلیلی ادامه داد: برای هنرمندانی‌ که از قبل در سامانه کارا ثبت‌نام کردند، حدود ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات برای اشتغال روستایی و عشایری و ۲۵۰ میلیون تومان تسهیلات نیز در حوزه مشاغل خانگی پرداخت شد.

وی با اشاره به سفر اخیر معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری به ملایر بیان کرد: در این سفر طبق تفاهم‌نامه انجام شده مقرر شد ۲ میلیارد تومان به رشته مرواربافی کمک شود که از این مبلغ یک میلیارد تومان آن اختصاص یافته است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر یادآور شد: در این راستا ۱۲ طرح مرواربافی برای اخذ تسهیلات با نرخ سود چهار درصد معرفی شده است.

جلیلی با اشاره به بسته بودن سامانه کارا یادآور شد: حدود ۶۰۰ نفر از هنرمندان حوزه صنایع دستی را برای بیمه روستایی و عشایری به تهران معرفی کرده‌ایم که بتوانند از خدمات دولت در این زمینه بهره بگیرند.

منیژه فرهانپور- استان همدان

229078

مطالب مرتبط