واکاوی«پرسون» از طرح مجلس برای شستا؛

لزوم پاسخگویی مدیران تامین اجتماعی در مورد شستا/ کارنامه ضعیف مجلس در تحقیق وتفحص

سومین طرح تحقیق و تفحص از شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی(شستا) با پیگیری سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی کلید خورد و این در حالی است که از آبان سالجاری، تحقیق و تفحص از کفش ملی و هلدینگ آتیه صبا از زیرمجموعه های شستا هم آغاز شده است.

به گزارش سایت خبری پرسون، شستا پیش از این 2 بار دیگر هم مورد تحقیق و تفحص مجلس قرار گرفته و این سومین بار است که عملکرد این شرکت سرمایه گذاری طی یک دهه گذشته، زیر ذره بین بهارستانی ها می رود.

نخستین طرح تحقیق و تفحص از شستا مربوط به سال 89 است که کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی این طرح را پیگیری کرد اما گزارش نهایی این طرح در صحن علنی قرائت نشد.

پس از آن در سال 92، دوباره بحث تحقیق و تفحص از شستا مطرح شد، این طرح به نتیجه رسید اما پیگیری نشد، البته سال گذشته هم کمیسیون اقتصادی مجلس قرار بود که تحقیق و تفحص از این هلدینگ سرمایه گذاری را برعهده بگیرد که نیمه کاره رها شد.

*چرا شستا، دوباره زیر ذره بین مجلس رفت؟

ثبت 3 طرح تحقیق و تفحص از شستا طی سال های اخیر، بیش از همه به دلیل عملکرد مالی این شرکت و شفافسازی درباره کارنامه آن بوده است، علی خضریان که ثبت کننده تازه ترین طرح تحقیق و تفحص از این شرکت سرمایه گذاری در مجلس است، در این باره می گوید: برای پیگیری حقوق مردم و به ویژه بازنشستگان تامین اجتماعی درخواست تحقیق و تفحص از شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی) را در مجلس ارائه کردم.

به گفته خضریان، توان مالی بسیار بالای این شرکت همواره مورد طمع سیاسیون، افراد سودجو و فرصت طلب قرار داشته و برهمین اساس تفحص از این شرکت، لازم و ضروری است، ضمن اینکه «سوء مدیریت» و «تخلفات گسترده مالی و اداری» در این شرکت و زیر مجموعه های آن از دیگر دلایلی است که در بحث تحقیق و تفحص مطرح است.

ناگفته نماند، سال گذشته هم که بحث تحقیق و تفحص از شستا مطرح شد، علت آن فروش ۶۰ میلیون درهم کالا به یک شرکت اماراتی بدون دریافت ضمانت نامه‌های معتبر، پرداخت هزار میلیارد ریال به دختر یکی از وزرای سابق و … در کل تخلفات مالی بود که این طرح از سوی نمایندگان نیمه کاره ماند.

*ضرورت اعلام نتیجه تحقیق و تفحص از شستا

طی ماه های گذشته شاهد باز شدن پرونده های مختلف تحقیق و تفحص از سوی مجلس شورای اسلامی بودیم، از طرح تحقیق و تفحص از بازار خودرو گرفته تا کفش ملی و حالا نوبت به شستا رسیده و قرار است که عملکرد مالی این شرکت سرمایه گذاری مورد بررسی نمایندگان مجلس قرار بگیرد.

با توجه به اینکه پیش از این شستا دو بار دیگر هم مورد تحقیق و تفحص قرار گرفته و هیچ گاه نتیجه قابل قبولی به همراه نداشته است ، انتظار می رود که این بار بهارستانی ها، عزم خود را جزم کنند.

اهمیت پیگیری طرح تحقیق و تفحص از شستا زمانی دو چندان می شود که نگاهی به هزینه های انجام طرح های تحقیق و تفحص داشته باشیم، به گفته نایب رئیس فراکسیون امید مجلس دهم، انجام هر طرح تحقیق و تفحص 200 تا 400 میلیون تومان هزینه دارد بنابراین بی نتیجه ماندن این طرح ها یعنی تحمیل هزینه بدون دستیابی به نتیجه.

شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی صاحب ۱۶۵ شرکت مدیریتی و ۶۵ شرکت غیرمدیریتی است و براساس تازه ترین آمارهای رسمی بیش از 120 هزار میلیارد تومان دارایی دارد، بنابراین امکان انجام تخلفات مالی گسترده در این شرکت بالاست و نیاز به نظارت بر این شرکت عریض و طویل هم ضروری است.

اما اهمیت پیگیری طرح تحقیق و تفحص از شستا زمانی دو چندان می شود که نگاهی به هزینه های انجام طرح های تحقیق و تفحص داشته باشیم، به گفته نایب رئیس فراکسیون امید مجلس دهم، انجام هر طرح تحقیق و تفحص 200 تا 400 میلیون تومان هزینه دارد بنابراین بی نتیجه ماندن این طرح ها یعنی تحمیل هزینه بدون دستیابی به نتیجه؛ به عنوان نمونه در مجلس دهم طی 4 سال حدود 200 طرح تحقیق و تفحص مطرح‌ شد که فقط 6 طرح به نتیجه نهایی رسید و 50 میلیارد تومان خرج روی دست مجلس گذاشت.

بر این اساس انتظار می رود که تازه ترین طرح تحقیق و تفحص مجلس از شستا تا حصول نتیجه پیگیری شود تا پس از سال ها شاهد پاسخگویی مدیران تأمین اجتماعی نسبت به عملکرد ضعیفشان در شستا و همچنین رفع ابهامات مالی این مجموعه باشیم، ضمن اینکه در صورت کسب نتیجه در این تحقیق و تفحص، اعتماد مردم به نقش نظارتی مجلس هم افزایش می یابد؛ اتفاقی در طرح های تحقیق و تفحص گذشته رخ نداد و نمایندگان بنا به هر دلیلی تا حصول یک نتیجه مشخص طرح خود را پیش نبردند.

229041