کلانتری:

محیط زیست را امنیتی و سیاسی نکنید/ آلودگی هوا قطعا به تحریم‌ها ارتباط دارد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: انتظار داریم دوستان امنیتی و سیاسی محیط زیست را وارد این فضا نکنند زیرا کشور ما باید پایدار بماند و لازمه پایدار ماندن کشور عدم وجود نگاه مصرف گرایانه به محیط زیست است.

به گزارش سایت خبری پرسون، عیسی کلانتری امروز در مراسم رونمایی از اقدام ملی کاهش آلودگی هوا اظهار کرد: ۹۹ درصد آلاینده ها در کلانشهرها توسط عوامل انسان ساخت به وجود می‌آید و بسیاری از مسوولان کشور نیز می‌گویند که تحریم‌ها هیچ تاثیری در هوای سالم ندارد اما همین تحریم‌ها باعث شد که ما نتوانیم ماشین‌های خود را جایگزین کنیم.

وی گفت: قرار بود در طی ۴ سال اخیر هرساله ۷۰ هزار دستگاه کامیون به ناوگان باربری کشور و ۶ هزار دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی در شهرها اضافه شود که به خاطر تحریم‌ها اتفاق نیفتاد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور بیان داشت: اگر این اتفاق می‌افتاد سالانه بیش از ۲۸ هزار کامیون و نزدیک به ۲ هزار اتوبوس از رده خارج می‌شدند و این موضوع کیفیت هوای کلانشهرها را بهبود می‌بخشید.

کلانتری ادامه داد: وزارت نیرو در بخش سوخت‌هایی که برای نیروهای محرکه ارایه می‌دهد عملکرد استانداردی دارد و ما از این وزارت خانه متشکریم اما چون تحریم شدیم کیفیت ارایه سوخت به نیروگاه ها و مراکز صنعتی وضعیت مناسبی ندارد.

وی تصریح کرد: ما نمی‌خواهیم بگوییم دشمن ما توانمند است و آن را بزرگ کنیم اما آنها به ما ضربه زدند.


بیشتر بخوانید؛

ایران برای رفع تحریم ها، هیچ شرطی را نمی پذیرد


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور اضافه کرد: امروز بخش عمده‌ای از مشکلات ما در حوزه آلودگی هوا مربوط به ناتوانی ما در تبادلات ارزی و به علت تحریم ها است در حالیکه پول‌های ما در کشورهایی مانند ترکیه، هند و کره جنوبی بلوکه شده و بلااستفاده مانده است.

کلانتری افزود: آنهایی که می گویند تحریم‌ها به کشور ضربه نزده‌ است احتمالا اطلاعاتشان در این حوزه کم است.

وی گفت: در حوزه آلودگی هوا تا امروز دانشگاه‌ها کمک بسیاری به ما کرده‌اند و ما در بخش مهندسی و علوم مرتبط با آن متخصصان خوبی در کشور داریم اما در بحث بیولوژیکی دانشگاه‌های ما بسیار ناتوان و ضعیف هستند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور یادآور شد: پروژه اقدام ملی کاهش آلودگی هوا و پروژه سیاهی انتشار راهکارهای خوبی را به ما ارایه داده است اما اگر در این بخش سرمایه‌گذاری صورت نگیرد قطعا از سال آینده شاهد اتفاقات بدتری در حوزه آلودگی هوا خواهیم بود.

228971