رئیس کمیته سیاسی، نظامی و امنیتی کمیسیون اصل ۹۰ مطرح کرد:

سیاست، منهای حزب بازی‌ها و دو قطبی‌های رایج چپ و راست

علی خضریان، گفت: علامه مصباح یزدی، سیاست را منهای حزب بازی‌ها و دو قطبی‌های رایج چپ و راست می دانست و در قالب کارآمدی اصلح بودن تعریف می کرد. ‏این دیدگاه منجر به تربیت ⁧‫جوانان‬⁩ و تشکیل ⁧‫جبهه انقلاب‬⁩ در چارچوب ⁧‫طرح ولایت‬⁩ گردید.

به گزارش سایت خبری پرسون، علی خضریان" نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر " در نشست دوشنبه‌های ⁧‫اندیشه‬⁩ مرکز کتابخانه و اسناد مجلس که این هفته پیرامون بررسی عقاید و اندیشه‌های مرحوم آیت‌الله ⁧‫مصباح یزدی‬⁩ برگزار شد، با اشاره به معنای لغوی حجاب که مانع از دیدن حقیقتی خواهد شد، در تبیین تعریف دو حجاب ظلمانی و حجاب نورانی در منابع عرفانی، اطهارکرد:‏⁧‫ حجاب ظلمانی‬⁩ آن است که باید کنار زده شود تا فرد، مسیر رسیدن به حقیقت را هموارتر طی کند و ⁧‫حجاب نورانی‬⁩، نورهایی است که توصیف کننده حقیقت هستند؛ اما گاهی ماندن در آن مرحله از شناخت حقیقت و با آن توصیفات، خود حجابی برای دست یافتن به ابعاد اصلی حقیقت می‌شود.
‏عضو هئیت رییسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، توضیح داد: پس از درگذشت علامه مصباح یزدی، جریانات مختلف حوزوی، فکری و سیاسی، سعی بر این داشتند در جهت تکریم این عالم فقید عمل کنند، اما در این تکریم باید به یک نکته توجه داشت که تعاریف مثبت از جایگاه علمی و فلسفی علامه مصباح، به مثابه آن حجاب نورانی نباشد که موجب عدم شناخت ⁧‫حقیقت‬⁩ ایشان شود.


این نماینده مجلس، افزود: ‏جایگاه علمی علامه مصباح یزدی در فلسفه، منطق و فقه برکسی پوشیده نیست؛ اما این تنها یک وجه از جایگاه این عالم فقید است؛ حقیقت علامه مصباح که موجب می‌شود لقب علامه طباطبایی و یا شهید مطهری زمان را به او بدهند چیز دیگری است. حقیقتی که شاید حجاب نورانی نگذارد به آن دست پیدا کنیم.
وی، گفت: ‏علامه مصباح یزدی، همچون علامه طباطبایی و شهید مطهری، علوم دینی و فقهی را نه برای یک معنویت فردی، بلکه برای تعالی یک ⁧‫جامعه‬⁩ از ورود به عرصه ⁧‫سیاست‬⁩ تا ⁧‫تمدن سازی‬⁩ اسلامی، به کار گرفت؛ همین ویژگی وجهه ممیزه میان ایشان با برخی دیگر از علمای فاضل حوزه علمیه بود.

خضریان در تبیین اینکه ‏نگاه علامه مصباح یزدی به عرصه سیاست، نه یک نگاه مبتنی بر سود و ضرر و یا کسب منفعت، بلکه یک نگاه متعالی، عقلانی و مبتنی بر تکلیف شرعی بود، بیان کرد: به همین دلیل است که در دهه ۷۰ و در اوج مظلومیت جایگاه رهبری نظام، مقابل جریان مهاجم به این جایگاه ایستاد و هزینه داد.
رییس کمیته سیاسی، نظامی و امنیتی کمیسیون اصل ۹۰، گفت: ‌نگاه به سپهر سیاست از دریچه عقل، شرع و اخلاق است که موجب می‌شود تا علامه مصباح یزدی، سیاست را منهای حزب بازی‌ها و دو قطبی‌های رایج چپ و راست بداند و در قالب کارآمدی اصلح بودن تعریف کند.‏این دیدگاه منجر به تربیت ⁧‫جوانان‬⁩ و تشکیل ⁧‫جبهه انقلاب‬⁩ در چارچوب ⁧‫طرح ولایت‬⁩ گردید.
‏وی، اشاره کرد: اجرای طرح ولایت که سرآغازی بر پایان دوقطبی‌های چپ و راست بود، موجب شد تا برخی از کسانی که امروز در مدح جایگاه علمی علامه مصباح سخن می‌گویند، آن روزها در جهت حذف این طرح قدم بردارند و اگر حمایت ⁧‫رهبر انقلاب‬⁩ از طرح ولایت و علامه مصباح نبود، نه از تاک نشان می‌ماند و نه از تاکنشان.
این نماینده مجلس با اشاره به ‏دل مشغولی علامه مصباح نسبت به آینده سیاسی کشور، خاطرنشان کرد: او را به فکر کنش‌گری مستقیم سیاسی با هدف بسط تفکر عقلانی سیاست منهای حزب بازی در دهه ۸۰ انداخت. منطق روشن دینی و عقلانی ایشان به سیاست موجب می‌شود تا جدای از قبیله‌گرایی، آغازگر مخالفت با شخصی باشد که سال ۸۴ از او حمایت کرده بود.
نماینده مردم تهران، تاکیدکرد: ‏حساسیت علامه مصباح یزدی نسبت به سرنوشت ⁧‫مردم‬⁩ و نگریستن به میدان سیاست از دریچه شرع است که باعث می‌شود ایشان رأی دادن بر اساس سهم‌خواهی و صرفا ابتنای بر هم‌گروه بودن در ⁧‫انتخابات‬⁩ را مذموم بداند و به جای بازی با واژه‌ها، ⁧‫وحدت‬⁩ حول گفتمان و شاخص‌ها را مطرح نماید.

گزارش از ساراپیرانه

228970