رنج کشیدن فعالان صنعت فرش دستباف شهربابک از نداشتن سرمایه

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهربابک عنوان کرد: نداشتن سرمایه کافی برای خرید مواد اولیه و مشکلات بیمه ای، فعالان فرش دستباف این شهرستان را در تنگنا قرار داده است.

به گزارش سایت خبری پرسون از کرمان، علیرضا اسدی عمده مشکل این صنعت را نداشتن حلقه تکمیلی فرآیند تولید با عرضه فرش دستباف عنوان کرد و گفت: فقدان کارگاه متمرکز بافت فرش، پرداخت نشدن یارانه تولید به تولیدکنندگان فرش دستباف و نداشتن تبلیغات و بازاریابی از صنعت فرش دستباف نیز از دیگر مشکلات این صنعت در شهربابک است.

اسدی تصریح کرد: در سال های گذشته وام های خرد با بهره کم توسط اداره کار به اداره صمت اختصاص داده می شد و به تعداد معدودی از بافندگان که ثبت نام کرده بودند پرداخت می شد ولی متاسفانه به دلیل نبود اعتبار در سال ۹۹ هیچگونه تسهیلاتی در این زمینه پرداخت نشده است.

وی تصریح کرد: تعداد بافنده فعال در سطح شهرستان ۲ هزار و ۵۰۰ نفر می باشند که عمدتا در رسته های تولید فرش، گلیم فرش، تابلو فرش و گلیم فعال هستند.

اسدی تعداد بافنده فعال شرکت تعاونی فرش دستباف شهربابک را ۳۰۰ نفر و تعداد دار فعال را ۲۰۰ دار برشمرد.

وی با اشاره به اینکه تعداد افراد بیمه شده در صندوق بیمه روستائیان و عشایر ۱۰۰ نفر است، اظهار داشت: افراد بیمه شده صندوق تامین اجتماعی در سال۸۵_۸۶ بالغ بر هزار و ۲۰۰ نفر و تعداد افراد بیمه شده صندوق تامین اجتماعی در حال حاضر ۸۰۰ نفر هستند.

اسدی خاطرنشان کرد: در فراخوان جدیدی که برای افرادی که بنا به هر دلیلی در صندوق های بیمه ای عضو نبودند انجام شد، ۱۸۰ نفر در صندوق بیمه روستائیان و عشایر ثبت نام کردند و مشخصات آنان توسط اداره صمت به استان و وزارتخانه جهت برقراری بیمه آنها ارسال شد.

به گفته اسدی سالانه ۸۰۰ متر مربع فرش دستباف در شرکت تعاونی فرش دستباف شهربابک تولید می شود.

شرکت تعاونی فرش دستباف شهرستان شهربابک در سال ۶۸ تاسیس شده است که تعداد اولیه اعضا ۱۰۸ نفر و تعداد فعلی اعضا دارای پرونده بالغ بر سه هزار نفر می‌باشد.

اسدی یادآور شد: تولید کنندگان فرش دستباف (شرکت تعاونی و سایر تولید کنندگان) در شهرستان شهربابک سه مورد می‌باشد.

شهربابک در ۲۴۰ کیلومتری غرب کرمان واقع است.

منبع: ایرنا

228937