رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم:

سازمان برنامه و بودجه اعتباری برای اجرایی کردن پروژه سیاهه انتشار اختصاص نداده است

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر  اقلیم گفت : برنامه اصلی سازمان محیط زیست برای بهبود وضعیت آلودگی هوا پروژه سیاهه انتشار است که متاسفانه سازمان برنامه و بودجه علی رغم پیگیری ها هیچ اعتباری برای عملیاتی شدن راهکارهای این پروژه در بودجه ۱۴۰۰ اختصاص نداده است.

به گزارش سایت خبری پرسون، محمد مهدی میرزایی قمی امروز در همایش رونمایی از اقدام ملی کاهش آلودگی هوا که به مناسبت روز ملی هوای پاک برگزار شد، اظهار کرد: برای کنترل آلودگی هوا در کلانشهرها باید در سال‌های آینده اعتبارات ویژه‌ای برای عملیاتی شدن راهکارهای پروژه سیاهه انتشار اختصاص یابد.

وی گفت: این مطالعه در نوع خود در سطح کشور بی نظیر است زیرا تاکنون مطالعات سیاهی انتشار با تکیه بر دانش بومی و برای کلانشهرهای مختلف کشور صورت نگرفته بود.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم افزود: در گذشته انتقادات متعددی در خصوص نبود برنامه جامع جهت کنترل آلودگی هوا متوجه سازمان محیط زیست بود اما این پروژه با تکیه بر توان علمی دانشگاهی کشور بهترین برنامه برای کنترل آلودگی هوا در کشور است.

میرزایی قمی تصریح کرد: این پروژه به صورت عینی تاثیرات اجتماعی و اقتصادی آلودگی هوا در جوامع کلانشهرها را مورد بررسی قرار داده و هزینه های ریالی وارد شده توسط آلودگی هوا را مورد بررسی قرار می دهد.

وی بیان داشت: همچنین برای این پروژه یک سامانه جامعی راه اندازی شده که در آن اطلاعات لازم برای آگاهی از وظایف دستگاه های مختلف در اختیار رسانه ها و افکار عمومی قرار گرفته است.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم با اشاره به اینکه ۱۳ شاخصه مختلف در این سامانه مورد بررسی قرار گرفته است، ادامه داد: در فاز بعدی توسعه این پروژه در کلانشهرهای دیگر کشور مد نظر قرار خواهد گرفت.

میرزایی قمی اضافه کرد: پروژه سیاهی انتشار ۵ آلاینده مهم را مورد بررسی قرار می دهد که ۴ آلاینده گازی و یک آلاینده ذرات معلق در این پروژه مورد ارزیابی و خسارت های آن توسط نهادهای علمی مورد بررسی قرار می گیرد

228914