عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

ذرات معلق آلودگی هوا ناقل ویروس کرونا هستند

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: ذرات معلق آلودگی  هوا به‌عنوان ناقل ویروس کرونا عمل می کند و به گسترش سریع آن در مناطق وسیع تر منجر می‌شود.

به گزارش سایت خبری پرسون، یعقوب حاجی زاده در نشست مجازی که به مناسبت 29 دی ماه، روز ملی هوای پاک برگزار شد، با اشاره به اینکه سالانه حدود هفت میلیون نفر در دنیا بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند، اظهار داشت: ۴۷ درصد از عوارض آلودگی هوا بر روی سلامتی انسان مربوط به ریه و ۵۲ درصد مربوط به بیماری‌های قلبی عروقی و مغز است.

وی به روز ملی هوای پاک نیز اشاره کرد و گفت: جای مشارکت مردم در چنین روزی خالی است و باید برنامه‌های بیشتری برای جلب مشارکت آنها در زمینه زیست محیطی و مقابله با آلودگی هوا اجرا کرد.

حاجی زاده این کار را مستلزم ارتقای دانش زیست محیطی مردم و آموزش چگونگی کاهش آلودگی هوا دانست و افزود: اگر مردم آلاینده‌ها را بشناسند و بدانند که با چه کارهایی می توان آنها را کاهش داد، کمک بسیاری به رفع مشکل آلودگی هوا می کند.


بیشتر بخوانید؛

منشا آلودگی هوا حمل و نقل عمومی نیست


وی ادامه داد: همچنین سطح بالای آلودگی هوا ممکن است خطر ابتلا به کووید ۱۹ را در مرحله نخست افزایش دهد زیرا ذرات معلق به‌عنوان ناقل ویروس کرونا عمل می کند و به گسترش سریع آن در مناطق وسیعتر منجر می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به تحقیقی که در ایتالیا انجام شده است، اشاره کرد و گفت: این مطالعه نشان داد که افزایش سریع میزان واگیری کووید ۱۹ که برخی مناطق شمال این کشور را تحت تاثیر قرار داد می تواند به آلودگی هوا و ذرات معلق ریز مرتبط باشد که به‌عنوان یک ناقل و تشدید کننده عمل می‌کند.

وی با اشاره به تحقیق دیگری که در آمریکا انجام شد، اضافه کرد: مطالعه دانشگاه هاروارد نشان داد که تماس طولانی مدت با سطح بالای ذرات معلق ریز (PM ۲.۵) با نرخ بالاتر مرگ و میر کرونا در ارتباط مثبت است.

حاجی زاده بیان داشت: بر اساس تحقیق دانشگاه هاروارد، فردی که برای دهه‌ها در شهری زندگی می‌کند که میزان ذرات معلق ریز آن در سطح بالایی است احتمال مرگ او به‌دلیل کرونا ۱۵ درصد بیشتر از کسی است که در منطقه ای با یک واحد ذرات معلق کمتر زندگی می‌کند.

وی به تحقیقی که در چین انجام شد نیز اشاره کرد و اظهار داشت: طبق این پژوهش، کیفیت هوا با انتقال کووید ۱۹ ارتباط دارد و ذرات معلق ریز و اکسید ازت (NO۲) انتقال کووید ۱۹ را به شدت افزایش می‌دهد.

228829