حدود 500 میلیون دلار قرارداد آتی بیت‌کوین لیکویید شد/ آیا اصلاح قیمتی همچنان ادامه دارد؟

در پی سقوط قیمت بیت‌کوین به زیر سطح 34 هزار دلاری طی 24 ساعت گذشته، پوزیشن‌هایی با ارزش بیش از 500 میلیون دلار لیکویید شدند. این نزول تا کجا یک اصلاح باقی خواهد ماند؟

به گزارش سایت خبری پرسون، طی 24 ساعت گذشته پوزیشن‌های آتی به ارزش تقریبی 500 میلیون دلار در صرافی‌های رمزارزی لیکویید شدند. این حجم زیاد، پیش از آن که قیمت بیت‌کوین (BTC) در تاریخ 17 ژانویه به زیر سطح 34 هزار دلار برسد، به وقوع پیوست.

شکل 1: کل لیکوییدی‌های بیت‌کوین - منبع: Bybt.com

چرا این حجم از پوزیش لیکویید شد؟

قیمت بیت‌کوین در طی تنها 24 ساعت، در پی افزایشی 6.7 درصدی از سطح 35500 دلار به حدود سطح 38 هزار دلار رسید. در همین حال، نرخ بهره معاملات آتی به شدت افزایش یافت که این امر نشان‌دهنده یک بازار با لوریج بالا است. در این زمان همچنین نرخ بهره قراردادهای آتی سوآپ بیت‌کوین در بین صرافی‌های مطرح نیز به حدود 0.07 درصد رسید و این در حالی است که متوسط نرخ بهره به طور معمول در حدود 0.01 درصد بوده. از این رو می‌توان گفت که حجم معاملاتی قراردادهای آتی در مسیر رسیدن به بیت‌کوین 38 هزار دلاری شدیداً زیاد بوده است.

از این رو، با ورود چندین سفارش فروش بزرگ در محدوده 38 هزار دلار، قیمت بیت‌کوین شروع به کاهش نمود و این بازار آتی هیجانی، موجب تشدید اصلاح قیمت شد.

به طور کلی، لیکویید شدن 500 میلیون دلار در مقایسه با میزان لیکوئید هفته گذشته رقم چشم‌‍گیری نیست (بیت‌کوین در روزهای اوج قیمتی خود شاهد لیکویید شدن یک میلیارد دلار قرارداد آتی نیز بوده است).

آیا کف قیمتی بیت‌کوین نزدیک است؟

از آن جا که این ریزش با کاهش بهره ‌باز بازارهای آتی همراه نشد، نگرانی‌هایی برای وقوع یک پول‌بک شدیدتر را به وجود آورد. هنوز تعداد زیادی از تریدرها در معاملات آتی بیت‌کوین فعالیت دارند که این مسئله احتمال فشار بر قراردادهای لانگ را افزایش می‌دهد.

یک تریدر با نام مستعار «Salsa Tekila» اظهار داشت: اگر قیمت هر واحد بیت‌کوین به زیر 30 هزار دلار برسد، [این رمزارز] به «بازار خرسی» وارد خواهد شد. از این رو برای این رمزارز بزرگ در کوتاه مدت حفظ ناحیه حمایتی 30 هزار دلار بسیار مهم است.

وی همچنین بیان کرد: اگر به زیر 30 هزار دلار برویم، بازار وارد قلمرو خرس‌ها می‌شود. بازار به اندازه کافی توانایی حفظ طولانی مدت قیمت‌های پایین را دارد. [در مقابل،] من معتقدم در صورت ریکاوری مجدد بیت‌کوین تا بالای 40 هزار دلار، نواحی 50 الی 60 هزار دلار در دسترس خواهند بود. بنابراین فکر می‌کنم، این نظر که روند صعودی BTC متوقف شده، بیشتر از روی تعصب است نه تحلیل!

علاوه بر این، بر اساس گفته کی یانگ جو (Ki Young Ju)، مدیرعامل CryptoQuant، بهره باز معاملات آتی کماکان رو به افزایش بوده و تقاضای خرید بیت‌کوین نیز با رکود مواجه شده است.

کی یانگ جو، بر اساس ترکیبی از ازدحام موجود در بازار مشتقات و کمبود سیگنال خرید گفت، شرایط بازار نامشخص بوده و بیت‌کوین ممکن است مجدداً سطح 30 هزار دلار را تست کند. او افزود: مردم، بیت‌کوین را با لوریج پایین معامله می‌کنند، بهره باز سر به فلک کشیده و نسبت قراردادهای شورت به لانگ، متعادل به نظر می‌رسد. سیگنال‌های قوی خرید که این بازار گاوی را هدایت می‌کنند، تاکنون ظاهر نشده‌اند. بیت‌کوین ممکن است مجدداً سطح 30 هزار دلار را تست کند. بنابراین اکنون پوزیشنی در این بازار نامشخص ندارم.

شکل 2: میزان لوریج بیت‌کوین در صرافی‌ها - منبع: CryptoQuant

بر اساس گزارش کوین‌تلگراف، طی هفته گذشته تریدرهای فعال در صرافی بایننس (بزرگترین صرافی قراردادهای آتی بر اساس میزان بهره باز)، از لوریج‌های پایین‌تری استفاده کرده‌اند. چنین امری نشان‌ از افزایش ترس و عدم قطعیت در بازار کوتاه‌مدت این رمزارز محبوب دارد.

از سوی دیگر برخی تریدرها برای میان‌مدت خوش‌بین بوده و معتقدند که پول‌بک فعلی از سطح 40 هزار دلار، نه تنها مورد انتظار بوده بلکه برای تورمی نشدن رالی صعودی فعلی ضروری در نظر گرفته می‌شود.

منبع: کریپتولند

228825