بیگی نژاد در گفت و گو با پرسون؛

مجلس نظر دولت در رابطه با نرخ ارز را محدود کرد

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس در رابطه با روند کنونی تصویب بودجه و منابع مالی تأمین کسری بودجه در کمیسیون تلفیق توضیحاتی را ارائه داد.

خبرنگار اقتصادی سایت خبری پرسون، گفت و گویی با هادی بیگی نژاد نماینده مردم ملایر و عضو کمیسیون انرژی مجلس در رابطه با روند بررسی لایحه بودجه سال 1400 داشته که به شرح ذیل است.

هادی بیگی نژاد بیان کرد: پیش بینی دولت برای فروش 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت قابل تحقق نبود و توسط مجلس تأیید نشد. 1 میلیون بشکه برای فروش و 500 هزار بشکه نیز مازاد در نظر گرفته شده است تا در صورت امکان توسط دولت به فروش برسد. اگر دولت بیش از 1 میلیون بشکه نفت بفروشد باید بدهی خود را به صندوق توسعه ملی بپردازد.

وی ادامه داد: در سال جاری قرار بر این بود که 38 درصد به صندوق توسعه ملی، 14 و نیم درصد به شرکت ملی نفت و باقی درآمد فروش نفت به دولت اختصاص یابد.

عضو کمیسیون انرژی افزود: در بهترین شرایط فروش امسال 800 هزار بشکه نفت فروخته ایم. به همین علت فروش رقم 2 میلیون و 300 هزار بشکه ای منطقی نبود.

بیگی نژاد تصریح کرد: دولت در رابطه با قیمت ارز اعلام کرده است، دلار 4 هزار و 200تومانی کالاهای اساسی را حذف نمی کند و اگر دلار را به قیمت مازاد بفروشد ما به التفاوت را برای کمک به مردم اختصاص می دهد. در واقع دولت دست خود را در خصوص نرخ ارز باز گذاشته است.


بیشتر بخوانید؛

اما و اگرهای تک نرخی شدن ارز در لایحه بودجه 1400

ارز ۴۲۰۰ تومانی از محاسبات بودجه حذف شد


وی گفت: مجلس نظر دولت در رابطه با نرخ ارز را محدود کرد. مجلس معتقد است اگر در حال حاضر قیمت دلار 25 هزار تومان است حدود 6 هزار تومان کمتر برای بودجه سال آینده در نظر گرفته شود.

عضو کمیسیون انرژی بیان کرد: مجلس با ارز 4 هزار و 200 تومانی به علت ایجاد رانت مخالف است. این ارز کشور را در آستانه نابودی قرار داده است. اختصاص ارز 4 هزار و 200 تومانی باعث افزایش قیمت ها و آسیب به مردم شد. اما در طرح مجلس ما به التفاوت ارز به عنوان یارانه به مردم پرداخت خواهد شد.

بیگی نژاد در رابطه با عدم پرداخت یارانه در نظر گرفته شده مجلس به مردم گفت: مجلس خواستار پرداخت یارانه به 60 میلیون نفر بود اما دولت با 30 میلیون نفر موافقت کرد. ضمن این که دولت زمان واریز یارانه ها را تا سال بعد افزایش داده است.

228763