ورود 80 گونه پرنده مهاجر به استان کرمانشاه/ آغاز طرح سرشماری این پرندگان

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه از آغاز طرح سرشماری پرندگان مهاجر در استان کرمانشاه خبر داد و افزود: حدود 80 گونه از این پرندگان به استان کرمانشاه می آیند.

به گزارش سایت خبری پرسون از کرمانشاه، در روزهای اخیر نخستین گروه از پرندگان مهاجر براساس پایش هایی که توسط محیط بانان در مناطق حضور پرندگان مهاجر و سطح آبگیرها انجام می شود وارد استان شده اند.

به جابجائی فصلی منظم و گسترده ای که پرندگان بین نواحی زاد آوری تابستانی و نواحی زمستانی خود می کنند مهاجرت گفته می شود و مهاجرت پرندگان روزانه به جهت تامین تغذیه انجام می گیرد، و این در حالی است که در نوع فصلی آن پرنده در یک فصل معین زادگاه و محل تولید مثل خود را ترک می کند و در فصل دیگر بر می گردد.

گاهی برخی از پرندگان زمان نامساعد بودن هوا و کمبود مواد غذایی مهاجرت می کنند و گاهی اوقات نیز در شرایط کاملا متفاوت مهاجرت انجام می گیرد؛ طول شب و روز، درجه حرارت هوا، مقدار مواد غذایی و غیره نیز در مهاجرت پرندگان اثراتی غیر مستقیم دارند ولی یکی از این عوامل را نمی توان عاملی قطعی و اساسی به حساب آورد.

عمده این پرندگان که لک‌لک‌ها، مرغابی، خوتکا، حواصیل، قو و اردک هستند بیشتر در نواحی غربی استان و در کنار آبگیرها به چشم می خورند.

بیشتر پرندگان مهاجر ورودی در مسیر کوچ و ورودی به استان کرمانشاه در آبگیرهای استان توقف کوتاهی دارند و تنها برخی از آنها طول زمستان را در این استان می مانند.

شکار پرندگان مهاجر در فصل ورود ممنوع است و در صورت مشاهده با متخلفان برخورد می شود.


بیشتر بخوانید؛

تالاب هشیلان مأمن و مأوای مناسبی برای پرندگان مهاجر/ یکی از هزاران عجایب استان کرمانشاه


پرندگان مهاجر به استان کرمانشاه بیشتر از گونه‌های آبزی و کنارآبزی هستند که با تغییر فصل و شروع روزهای سرد با توجه به زیستگاه‌های طول مسیر به مناطق گرمسیر مهاجرت می‌کنند.

پرندگان پیش قراولی مانند خوتکا، حواصیل و لک‌لک‌ها تالاب‌های استان کرمانشاه را برای زمستان‌گذرانی انتخاب می‌کنند و اوج حضور پرندگان مهاجر در آذر و دی ماه است.

از مناطق فرود پرندگان مهاجر اطراف تالاب‌ها، رودخانه‌ها، سراب‌ها و هر محدوده‌ای که آب داشته باشد و به دلیل وسعت و زنجیره غذایی که تالاب هشیلان دارد یکی از توقفگاه‌های اصلی پرندگان مهاجر است.

تالاب هشیلان کرمانشاه

میانگین بارش سالانه در تالاب هشیلان ۴۵۱ میلی‌‌متر است و در سراسر سال باد در جهات مختلف در این منطقه می‌وزد. در داخل محدوده تالاب هیچ درخت خودرویی وجود ندارد فقط گونه‌ ای بید به صورت خیلی پراکنده و بسیار اندک در چند نقطه از تالاب رویش دارد. پوشش گیاهی سطح تالاب علفی است که به صورت گیاهان آبزی در داخل آب رشد کرده‌‌اند.

در داخل و حاشیه تالاب جوندگانی از خانواده موش‌ها و پستاندارانی همچون گرگ، روباه، خرگوش، شغال و گربه وحشی زندگی می‌کنند. ارتفاعات خورین واقع در شمال و شمال غربی تالاب، زیستگاه مناسبی برای بز وحشی است. این تالاب مأمن و مأوای مناسبی برای زمستان‌گذرانی تعداد زیادی از پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی به شمار می‌رود.

مدیرکل محیط زیست استان با بیان اینکه ۳۴۰ گونه پرنده به کشور ایران مهاجرت می‌کنند، گفت: حدود ۸۰ گونه از این پرندگان به استان کرمانشاه می‌آیند.

یاوری افزود: مشاهده مستقیم، حلقه گذاری و مشخص شدن مسیر پرنده‌ها و عکس برداری هوایی سه روش متداول در سر شماری پرندگان است که محیط بانان از آن استفاده می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: ۲۱ سایت سر شماری پرندگان مهاجر در استان کرمانشاه وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها تالاب هشیلان است.

مدیرکل محیط زیست استان اظهار داشت: تا سال گذشته آمار‌ها حاکی از افزایش مهاجرت پرندگان به استان کرمانشاه بود، اما امسال به دلیل کاهش بارش‌های زمستانی مهاجرت پرندگان به استان کرمانشاه کمتر شده است.

آسیه کرمی- استان کرمانشاه

228665