تجریشی در گفتگو با پرسون:

قانون هوای پاک مجری و متولی مشخصی ندارد

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یکی از خلاء های قانون‌ هوای پاک این است که مجری و متولی آن به صورت شفاف در قانون مشخص نشده و ما در ۳ سال گذشته از جایگاه متولی این قانون عمل کرده‌ایم.

مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با سایت خبری پرسون، اظهار داشت: متاسفانه یکی از خلاء های قانون‌ هوای پاک این است که مجری و متولی آن به صورت شفاف در قانون مشخص نشده و ما در ۳ سال گذشته از جایگاه متولی این قانون عمل کرده‌ایم.

وی گفت: بسیاری از بندهای این قانون اقداماتی است که نیازمند بودجه هم نیست و ما به دستگاه‌ها تاکید کردیم اگر این اقدامات انجام شود آلودگی به صورت جدی کاهش خواهد یافت اما در اکثر موارد به آنها عمل نشده داست.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: قوانینی مانند هوای پاک خیلی شفاف نیست و ضمانت اجرایی آن نیز مشخص نشده است که این باعث به وجود آمدن مشکلات بسیاری شده است.

وی تصریح کرد:متاسفانه هیچ اراده سیاسی و احساس نیازی بین مسوولان ارشد کشور برای رفع آلودگی هوا وجود ندارد و این موضوع باعث خواهد شد که این مساله در سال‌های آینده نیز ادامه داشته باشد.


بیشتر بخوانید؛

برخورد جدی با مسوولان متخلف در حوزه قانون هوای پاک


تجریشی با اشاره به اهمیت رتبه بندی شرکت‌های محیط زیستی، ادامه داد: بعد از سالها تلاش سرانجام سازمان برنامه و بودجه قبول کرد که شرکت‌های محیط زیست رتبه بندی شود و این می‌تواند شروع خوبی برای برنامه ریزی و عملکرد بهتر در این حوزه باشد.

وی اضافه کرد: باید فرهنگ عمل به قانون در بین مسوولان ما افزایش پیدا کند در غیر اینصورت سال آینده دوباره با موضوع آلودگی با شدت بیشتری درگیر خواهیم شد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: وقتیکه مدیران دستگاه‌های مرتبط با آلودگی هوا طبق خوداظهاری دستگاه خودشان به این قانون عمل نکرده‌اند نمی‌توان تمامی اتهامات را متوجه سازمان محیط زیست کرد.

تجریشی افزود: احترام به محیط زیست به صورت عام و پایبندی به قوانین سکونت در محیط زیست انسانی به صورت خاص یک وظیفه فرا دستگاهی است و نباید اینگونه باشد که ما به وظیفه خود در فلان دستگاه عمل نکنیم و منتظر انجام تمامی وظایف توسط سازمان محیط زیست باشیم.

گفت‌وگو از مسعود لاهوت

228593