مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه اصفهان:

تعریف و شیوۀ ثبت سند بازنگری شد

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه اصفهان با عنوان اینکه برای ثبت یک سند حتماً نیازی به فروش و یا اهدای آن نیست، افزود: حتی یک تابلوی هنری و عکس نیز می‌تواند در این مرکز دارای شناسنامۀ ثبتی شود.

به گزارش سایت خبری پرسون از اصفهان، مسعود کثیری اظهار کرد: سازمان اسناد و کتابخانه ملی تا به امروز وظیفه داشت مدارک و شواهدی را که در قالب سند تعریف‌شده بود یا از مردم بخرد و یا از اهداکنندگان دریافت کند اما متأسفانه در این شرایط اقتصادی این روش نمی‌تواند موفق باشد، چون از یک سو سازمان پول کافی برای خرید اسناد ندارد و از سوی دیگر، اهداکننده نیز ترجیح می‌دهد سند را به فروش برساند.

وی ادامه داد: این سیکل معیوب موجب شده که ما اسناد خصوصی کمتری را دریافت کنیم اما با تحلیل و بررسی، روشی تازه را پیدا کردیم که بتوانیم از این اسناد نیز به‌عنوان یک میراث ملی حفاظت کنیم.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه اصفهان گفت: برای این منظور در وهلۀ اول در تعریف سند بازنگری کردیم؛ تا به امروز تنها آثار مکتوب بر کاغذ، سنگ، پوست و ... سند شناخته می‌شد اما با تعریف جدید، هرگونه شواهد و مدارکی که ما را به تاریخ اجتماعی رهنمون شود، سند است.

کثیری خاطرنشان کرد: مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه اصفهان علاوه بر استان اصفهان، استان‌های مرکزی، چهارمحال و بختیاری و کهگلویه و بویر احمد را نیز تحت پوشش دارد و برای احصای اسناد موجود در این استان‌ها، به نظرمان رسید اعلام کنیم کسانی که به هر دلیلی نمی‌خواهند سند خود را اهدا کنند یا بفروشند، برای ثبت آن وارد عمل شوند تا این سند دارای شناسنامه شود و نسخه کپی آن هم در آرشیو مخزن برای پژوهشگران قابل‌دسترسی باشد.


بیشتر بخوانید؛

انتقال درآمد مناطق برخوردار به مناطق کم برخوردار در اصفهان

توسعه مدیریت شهری در اصفهان قابل قبول است


وی توضیح داد: در حال حاضر ما با نگارخانه چهارباغ در اصفهان تفاهم‌نامه‌ای را امضا کرده‌ایم که به‌موجب آن هنرمندان سراسر کشور می‌توانند با ارائه اثر خود به این گالری، بدون پرداخت هزینه‌ای گزاف، آن را دارای سند و شناسنامه کنند.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه منطقه اصفهان گفت: اصل این سند به صاحب اثر برمی‌گردد و کپی و شناسنامه آن در مخزن مرکز اسناد نگهداری می‌شود. کدی که به‌واسطۀ این اقدام به مالک اثر داده می‌شود نیز در هر نقطۀ دنیا مالکیت او را بر این سند اثبات می‌کند. ضمن اینکه اگر فرد شرایط فیزیکی نگهداری از سند را نداشته باشد، ما می‌توانیم با گرفتن مبلغی اندک، سند او را به‌صورت امانت در مرکز اسناد نگه‌داریم.

کثیری یادآور شد: فعلاً این طرح را در چهار استان اصفهان، مرکزی، چهارمحال و بختیاری و کهگلویه و بویر احمد پیاده می‌کنیم اما محدودیتی در پذیرش اسناد نداریم و از سراسر کشور پذیرای درخواست متقاضیان صدور شناسنامه برای سند هستیم.

وی تصریح کرد: مالکیت، امری قابل‌احترام است و ما به‌هیچ‌وجه قصد گرفتن اسناد با ارزش مردم را نداریم بلکه تنها می‌خواهیم یک کپی از آن در مرکز اسناد وجود داشته باشد تا سرمایه‌های ملی در پستوی خانه‌ها از دست نرود.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه اصفهان در پاسخ به این سؤال که مبنای ثبت یک سند به نام فرد چیست؟ گفت: مبنای کار ما بر اساس خود اظهاری است و منشأ اثر را ارائه‌دهندۀ اثر می‌دانیم اما اگر فردی ادعا کند که برای اثر او شناسنامه‌ای به نام دیگری صادرشده، می‌تواند از طریق فرایندهای قانونی موجود و با ارائه مستندات لازم، نسبت به اثبات حقانیت خود اقدام کند.

کثیری اظهار کرد: ما قادریم جلوه‌های هنری بناهای تاریخی را نیز ثبت کنیم. عکس‌های بسیار قدیمی‌ای از اصفهان نزد مردم و عکاسان وجود دارد که بهترین روایتگر تاریخ اجتماعی شهر است و مورخان و پژوهشگران به آن نیاز دارند؛ پس چه خوب است که با این روش بتوانیم نسخه‌ای از این عکس‌ها را در مرکز اسناد نیز داشته باشیم و از آن به طرز شایسته نگه‌داری کنیم.

منبع: ایسنا

228592