آغاز مرحله دوم رهاسازی آب به طرح ۴۶ هزار هکتاری منطقه سیستان

مجری طرح آبرسانی به طرح ۴۶ هزارهکتاری آبیاری با لوله دشت سیستان اعلام کرد: رهاسازی مرحله دوم آب کشاورزی در زمین‌های تحت پوشش طرح آبرسانی دشت سیستان آغاز شده است.

به گزارش سایت خبری پرسون از سیستان و بلوچستان، محمد علی نیکبخت اظهارداشت: در مرحله اول آبدهی از تاریخ ٢٠ شهریور تا ١۵ دیماه سالجاری بصورت یکپارچه آب رهاسازی و قریب به ١٢٠ میلیون متر مکعب در محل حوضچه‌های پنج هکتاری به بهره برداران شهرستان‌های زابل، نیمروز، هامون، زهک و هیرمند تحویل شده است.

وی بیان کرد: براساس آخرین آمار در مرحله اول آبدهی، بیش‌از ۵۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزان آبیاری شده است.

رییس جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: جاری شدن آب در شبکه‌های طرح عظیم آبرسانی ۴۶ هزار هکتاری دشت سیستان امید را برای احیای دوباره کشاورزی منطقه سیستان ایجاد کرده است.

وی افزود: در مرحله نخست به ازای هر هکتار زمین کشاورزی ٢ هزار و ۳۰۰ مترمکعب آب در محل حوضچه های پنج هکتاری برای کشت پاییزه رهاسازی شده است.


بیشتر بخوانید؛

استاندار سیستان و بلوچستان از خبرنگاران عذر خواهی کند


مجری طرح آبرسانی به طرح ۴۶ هزارهکتاری آبیاری با لوله دشت سیستان ادامه داد: آبرسانی به مزارع در ماه‌های آبان و آذر در ٢٠ سال گذشته سیستان بی سابقه بوده و این مهم به برکت این طرح بزرگ عملی شده است.

وی عدالت در توزیع آب را از مهمترین ویژگی‌های این طرح برشمرد و گفت: مرحله نخست اجرای طرح انتقال آب بالوله به ۴۶ هزار هکتار از اراضی دشت سیستان بزودی به اتمام می‌رسد.

نیکبخت با اشاره به اهمیت کشت اقتصادی و استفاده بهینه از آب تاکید کرد: مدیریت و توزیع آب باید توسط بهره برداران انجام گیرد تا همه کشاورزان بدون دغدغه به کشت وکار بپردازند.

وی ادامه داد: فاز دوم آبرسانی به اراضی کشاورزان نیز در حال اجراست و همچنان ادامه خواهد داشت.

طرح ۴۶ هزار هکتاری انتقال آب با لوله به زمین های کشاورزی دشت سیستان در سفر سال ۹۳ رییس جمهوری و هیات دولت به سیستان و بلوچستان مصوب و اعتبارات آن به دستور مقام معظم رهبری از منابع صندوق توسعه ملی تامین شد.

سیستان با پنج شهرستان زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون درشمال استان سیستان وبلوچستان و همسایگی کشور افغانستان واقع شده است.

طرح آبیاری نوین انتقال آب بوسیله لوله در ۴۶ هزار هکتار از مزارع شمال سیستان و بلوچستان از برکات سفر رییس جمهوری و هیات دولت به استان سیستان و بلوچستان است.

منبع: ایرنا

228544