برای تشویق زوج های جوان به فرزند آوری پیشنهاد شد؛

کودک 70 میلیون تومانی

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی برای تشویق زوج های جوان برای به دنیا آوردن فرزند سوم، پرداخت وام 70 میلیون تومانی به این زوجین را وعده داده است.

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، یکی از مسایلی که در سال های اخیر بسیار مورد توجه مسئولان و دولتمردان بوده است، مسئله پیر شدن جمعیت و کاهش نرخ باروری در کشور می باشد.

براساس آخرین آمارها نرخ باروری در کشور ایران 1.7 درصد می باشد که این نرخ در مقایسه با بسیاری از کشورها بسیار پایین می باشد، البته این نرخ باروری در شهرهایی همانند اردبیل شکل منفی به خود گرفته است.

از این رو مسئولان و جمعیت شناسان بر این اعتقادند که تداوم این روند ایران را در سال های نه چندان دور به کشوری پیر در جهان تبدیل خواهد کرد که این یعنی از بین رفتن نیروی انسانی وکار.

حال از زمانی که رسما زنگ خطر کاهش جمعیت در کشور به صدا درآمد، دولتمردان برای برون رفت از این مشکل اجتماعی که بی شک در آینده به یک مشکل اقتصادی، امنیتی و... تبدیل می شود، به دنبال راهکارهایی بوده و هستند.

بیشترین راهکارهایی که در این بین مطرح شده است، ایجاد مشوق برای زوجین می باشد. مشوق هایی که زوجین را تشویق به فرزند آوری کند و از فرهنگ تک فرزندی آنان را دور نماید.

احسان قاضی زاده هاشمی؛ عضو هیات رئیسه مجلس در روزهای گذشته در صحن مجلس درخواست اعطای وام به زوجین برای تشویق فرزند سوم را داده بود.

در این طرح ارائه شده از سوی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شده است که به زوج هایی که فرزند سوم به دنیا بیاورند، وام 70 میلیون تومانی با نرخ سود 4 درصد پرداخت شود!

به گقته قاضی زاده هاشمی این مبلغ وام به ساکنین تمام شهرها و روستاهای ایران یکسان خواهد بود.

این میزان وام با این شرایط اقتصادی شاید در نگاه اول برای برخی به ویژه روستانشینان جذاب باشد، ولی با این وجود برای شهرنشین هیچ جذابی ندارد و هرگز نمی توان آن را به عنوان یک مشوق استاندارد برای ترغیب زوجین به فرزندآوری دانست.


بیشتر بخوانید؛

آمار تولد نوزادان در بابل ۴ رقمی شد

آمار ازدواج و تولد در فارس کاهش یافته است


بی شک با توجه به تورم افسارگسیخته، اقتصاد مبهم، بیکاری فراگیر و دهها عامل دیگر هرگز این طرح پیشنهاد شده از سوی قاضی زاده هاشمی موفق و حتی عملی شود.

ستاره رستمی؛ مدرس دانشگاه در این باره به خبرنگار پرسون گفت: وقعی که شاهد کاهش چشمگیر نرخ باروری در کشور تا این حد هستیم، باید نخست به دنبال علل این امر بگردیم و سپس به دنبال مشوق برای فرزندآوری باشیم.

رستمی با اشاره به اینکه طرح ارائه شده از سوی قاضی زاده هاشمی؛ طرحی غیرقابل اجرا و بی نتیجه است، بیان داشت: هزینه های زندگی اعم از تهیه نیازهای ابتدایی، مسکن، تحصیل و... در کشور به حدی درگیر تورم است که هرگز زوج های جوان این ریسک را نخواهند کرد که در ازای دریافت وام 70 میلیون تومانی فرزند دیگری به فرزندان خود اضافه کنند.

این جامعه شناس گفت: در دهه شصت نرخ باروری در کشور نسبت به اکنون به هیچ وجه قابل مقایسه نبود، ولی برخی از عوامل باعث شد که این آمارها به تدریج روند عکس به خود بگیرند، خوب به یاد دارم که در دهه هفتاد تا اوایل دهه هشتاد در دانشگاه های کشور یک واحد درسی به ما دانشجویان ارائه می گردید به عنوان «تنظیم خانواده» که در آن عملا و رسما راهکاری جلوگیری از فرزندآوری آموزش داده شده بود که به یکباره ورق برگشت و اکنون دولتمردان چیزی دیگری می گویند که این نشان از بی برنامگی آنان برای چنین روزهایی دارد.

رستمی با تاکید بر اینکه باید به دنبال راهکاری اساسی برای برون رفت از این فاجعه جمعیتی در کشور باشیم، تاکید کرد: با اعطای وام 70 میلیونی و حتی کمک بلاعوض 70 میلیونی هرگز موفق نخواهیم شد که نرخ باروری در کشور را به استانداردهای مورد نظر برسانیم.

این جامعه شناس بیان داشت: برای اینکه به استاندارد جمعیتی برسیم باید بسیاری از سازوکاری اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در کشور دستخوش تحول و تغییر شوند. با یک برنامه و مشوق مقطعی هرگز نمی توان تغییر محسوسی در آمارهای نرخ باروری در کشور ایجاد کرد.

با توجه به سخنان این جامعه شناس و تحقیقات میدانی متوجه می شویم که روز به روز شاهد رواج فرهنگ تک فرزندی در بین زوجین جوان هستیم و حتی در برخی از موارد زوجینی را می بینیم که فرزندی ندارد و علت آن را اوضاع نابسامان اقتصادی، بیکاری، ناهنجاری های اجتماعی و... بیان می کنند.

به هر حال برای فرار از این آینده مبهم باید مسئولان تلاش های خود را متمرکز نمایند و از سوی دیگر زیرساخت های لازم را برای ایجاد فرهنگ فرزند آوری در کشور فراهم کنند.

اکنون در کشور ایرلند با توجه به اینکه نرخ باروری 2.2 درصد است و از این حیث ساختار جمعیتی این کشور مشکلی برای آینده خود ندارد، ولی بازهم شاهدیم که دولت به صورت ماهانه به جز پرداخت 600 پوند به زوجین جوان برای چندین سال متوالی، بسیاری دیگر از امکانات رفاهی را هم برای نوزاد و هم برای والدین فراهم می آورند.

بنابراین باید نگاه ما به این مقوله نگاهی جهان شمول باشد و از تجربه دیگر کشورها در این زمینه استفاده کنیم.

آیین مهر ـ استان کردستان

228504