موضوع شناور کره‌ای را تا رفع خسارت پیگیری می‌کنیم

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران با اشاره به سیاسی نبودن توقیف کشتی کره‌ای از پیگیری ویژه برای رفع خسارت‌های زیست‌ محیطی وارده به آبهای ایران خبر داد.

به گزارش سایت خبری پرسون، مسعود پل مه روز پنجشنبه در بازدید از بندر آستارا در منتهی الیه غرب گیلان اظهار کرد: شناور کره ای که از بندر کشور عربستان عازم امارات بود، در طی مسیر بدون توجه به موافقت نامه های بین المللی حوزه محیط زیست، آب های سرزمینی کشور ما را آلوده کرد و خسارت زیست محیطی بسیار بالایی به وجود آورد.

وی ادامه داد: اقدامات زیست محیطی در حوزه دریا باید رعایت شود و تا کنون اقدامی از سوی مالکان کشتی کره ای به عمل نیامده و اقدامات قضایی و پیگیری خسارت ها ضروری است.

نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ۱۵ دی ماه در بیانیه ای از توقیف یک فروند شناور کره جنوبی با نام تجاری «هانکوک چیمی» حامل ۷ هزار و ۲۰۰ تن مواد شیمیایی نفتی به دلیل نقض پروتکل‌های زیست‌ محیطی در خلیج فارس خبر داد. سفارت کره جنوبی در تهران روز چهارشنبه گذشته سلامت هر ۲۰ ملوان شناور را تأیید کرد.

دبیر کل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در خصوص توسعه بندر آستارا نیز گفت: دریچه تجارت خارجی هر کشور بنادر آن است و بندرگاه ها به منزله قلب تپنده اقتصاد کشور در تولید و خدمات، صادرات و واردات نقش مهمی دارند.


بیشتر بخوانید؛

ایران یک کشتی با پرچم کره جنوبی را توقیف کرد


پل مه افزود: دولت و بخش خصوصی بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی در حوزه اقتصاد مشارکت دارند و ما شاهد تحقق این امر هستیم و نمود عینی آن در بندر آستارا ملموس است و اقدامات توسعه ای مناسبی در این بندرگاه صورت گرفته است.

وی ادامه داد: محصولات مورد نیاز کشورهای حوزه سی آی اس و روسیه با کانتینرهای یخچالی از طریق بندر آستارا حمل می شود و امسال ۱۵۰ هزار تن کالا تخلیه و بارگیری شده و تا پایان سال به ۲۰۰ هزار تن افزایش خواهد یافت و در سال های آینده، تعداد اسکله های بندر آستارا به پنج اسکله و ظرفیت تخلیه و بارگیری به ۲ و نیم میلیون تن خواهد رسید.

بندر چند منظوره آستارا با ۶۰ هکتار وسعت، نخستین بندر بخش خصوصی کشور و نزدیک ترین و مقرون به صرفه ترین مسیر تجارت و حمل و نقل کالا بین آسیا، آفریقا و اروپا برای تخلیه و بارگیری کشتی های ۲ هزار و ۵۰۰ تن طراحی شده است.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان، حاشیه دریای خزر و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده و از مبادی مهم واردات و صادرات است.

منبع: ایرنا

228468