مقام مسئول در وزارت نفت در گفتگو با پرسون؛

هوشمندسازی جایگاه های سوخت سی ان جی در دستور کار / شهرداری کلانشهرها در توسعه جایگاه اقدام کنند

همه ساله در فصل سرما که وارونگی هوا رخ می دهد و اگر وزش باد و بارندگی جریان نداشته باشد آلودگی هوا در کلانشهرها بیشتر نمایان می شود.

به گزارش سایت خبری پرسون، بخشی قابل توجهی از این آلودگی هوا مربوط به سوخت خودروهای است که با دو سوخت مایع بنزین و گازوئیل فعالیت دارند، در این بین مسئولان وزارت نفت سوخت گاز سی ان جی را به عنوان یک سوخت پاک برای خودرو های عمومی جایگزین بنزین و گازوئیل در نظر گرفته اند تا گام بلندی در حفظ محیط زیست، کاهش هزینه های اقتصادی در کشور و به دنبال آن کاهش آلودگی هوا برداشته شود.

طرح تبدیل سازی خودروهای عمومی از سوخت مایع به گاز چند سالی است که توسط وزارت نفت به شکل رایگان در حال اجرا است و مسئولان بخش فراورده های نفتی معتقدند به قدری سوخت گاز سی ان جی در کشور وجود دارد که جوابگوی تمامی سوخت مورد نیاز خودروها در کشور خواهد بود.

برای اینکه از شرایط این روزهای این طرح باخبر شویم خبرنگار اقتصادی پرسون به سراغ « محمدحسین باقری» مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران رفته است.

او گفت: در مصوبه هیئت دولت وزارت نفت موظف شده خودروهای عمومی باری و مسافری را به سیستم دوگانه سوز سوخت تبدیل کند و مالکان خودروهای عمومی شامل تاکسی و حمل بار می توانند در سامانه ثبت نام کنند و در مدت زمان دو هفته نوبت دهی می شوند و می توانند به 227 کارگاه مجاز کل کشور که توسط 6 پیمانکار اداره می شوند مراجعه کنند، خوشبختانه در این زمینه مشکل خاصی وجود ندارد.

این مقام مسئول در وزارت نفت افزود: تاکنون 175 هزار خودرو در این سامانه ثبت نام کرده اند که 75هزار دستگاه خودرو شامل این طرح شناخته شده اند، از این میزان خودرو 46 هزار و 700 دستگاه خودرو تبدیل به دوگانه سوز شده اند و 20 هزار دستگاه خودرو نوبت کارگاهی گرفته اند و 12 هزار خودرو نیز در حال نوبت دهی برای تبدیل قرار دارند و انتظار داریم مالکین خودروهای عمومی هرچه زودتر درخواست ثبت نام خود را در سامانه انجام دهند.

باقری خاطر نشان کرد: اجرای این طرح برای مالکان خودروهای عمومی کاملا به شکل رایگان صورت می گیرد و هیچ هزینه ای بابت این طرح پرداخت نخواهند کرد، اما اگر محل نصب مخزن برخی از خودروها به ویژه وانت بارها نیاز به برش زنی داشته باشد که از لحاظ استاندارد امنیت مخزن فراهم شود باید از سوی مالک هزینه آن پرداخت شود که این نوع هزینه نیز توسط مصوب اتحادیه کارگاه ها در نظر گرفته شده است.

تولید خودرو در کشور توسط وزارت صمت صورت می گیرد و مسئولیت دوگانه سوز کردن خودروهای سواری شخصی برعهده این وزارت خانه قرار دارد و تنها وزارت نفت متولی دوگانه سوز کردن خودرو های عمومی است.

بیشتر بخوانید:

مردم تخلفات جایگاه‌های سوخت را اطلاع دهند

گاز جایگاه های سی ان جی در کهگیلویه و بویراحمد وصل شد


او در پاسخ به سوال خبرنگار پرسون درباره اینکه مخزن سوخت سی ان جی که در خودرو ها نصب می شود چه مدت زمان عمر می کنند؟ گفت: طبق آمارهایی که به دست وزارت نفت رسیده است هیچ خودرو دوگانه سوزی در کشور وجود ندارد که وزارت نفت آن را به دوگانه سوز تبدیل کرده باشد و در زمان سوخت گیری در جایگاه مورد حادثه قرار بگیرد و تنها خودروهایی در زمان سوخت گیری دچار حادثه می شوند که از سوی مالکین در مراکز غیر مجاز تبدیل به دوگانه سوز شده اند، علت این امر این است که مخازن نصب شده توسط وزارت نفت کاملا طبق استانداردهای روز دنیا صورت می گیرد و هر یک از این مخازن حدود 20 سال عمر مفید دارند.

مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تصریح کرد: 2 هزار و 500 جایگاه سی ان جی در کشور فعال است که خوشبختانه در این زمینه کمبودی در شهرهای کوچک و جاده های بین شهری وجود ندارد، اما در کلانشهرها به دلیل افزایش قیمت زمین، سرمایه گذاران برای احداث جایگاه سی ان جی قدرت مالی برای احداث ندارند که انتظار داریم شهرداری کلانشهرهای بزرگ کشور در این خصوص زمین هایی را برای احداث جایگاه سی ان جی فراهم کنند.

باقری در ادامه افزود: یکی از برنامه هایی که وزارت نفت در دستور کار دارد این است که جایگاه های سوخت سی ان جی را هوشمند سازی کنند تا خودروهایی که به شکل غیر استاندارد اقدام به دوگانه سوز کردن خودروشان کرده اند سوخت رسانی در جایگاه برایشان امکان پذیر نباشد، چرا که برخی از مالکان خودروها برای اینکه از سهمیه بنزین شان کم نشود به مراکز غیر مجاز برای دوگانه سوز مراجعه می کنند تا در لیست وزارت نفت قرار نگیرند تا هم سهمیه 60 لیتر بنزین شان را دریافت کنند و هم اینکه از سوخت سی ان جی بهره مند شوند.

گفتگو از: محمد خادمی

228467

مطالب مرتبط