کارشناس اخلاق دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان:

بستر لازم برای مبلغان در فضای مجازی نیست

کارشناس اخلاق دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: فراهم نبودن بستر لازم برای مبلغان در فضای مجازی ناشی از کم کاری مسئولان است.

زهرا ابراهیمی در گفتگو با خبرنگار پرسون اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین ریشه‌های بی‌اخلاقی در فضای مجازی ناشی از کم‌کاری مسئولان و عدم فراهم نمودن بستر لازم برای مبلغان در این فضا است.

وی گفت: خوشبختانه محتوای لازم برای ارائه در این فضا از سوی مبلغان موجود است اما عدم توجه به‌ضرورت حضور آن‌ها از سوی مسئولین کار را دچار گره کرده است.

کارشناس اخلاق و تربیت و مبلغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان عدم نیازسنجی کاربران در فضای مجازی را از عوامل دیگر بی اخلاقی دانست و گفت: وقتی جوان و نوجوان بدون شناخت نیازهای اصلی خود وارد این فضا شود و برنامه ریزان نیز نیازهای معنوی او را مهم نشمرده باشند او با مصادیق متعددی از نیازهای کاذب روبرو می‌شود و تنها درصدد ارضای آن نیازها برمی‌آید و این امر نتیجه‌ای جز بی‌اخلاقی نخواهد داشت

وی با بیان اینکه یکی دیگر از ریشه‌های مهم بی‌اخلاقی در فضای مجازی، عدم تثبیت اعتقاد در وجود جوانان است، اظهار داشت: اگرچه امروزه میل و گرایش جوانان به خداخواهی و خداجویی فطری افزایش‌یافته است اما اگر این بینش و گرایش فطری با نیروی عقل تثبیت نشود در بزنگاه‌های فضای مجازی رنگ می‌بازد لذا فراهم نمودن شرایط تعلیم و فرصت دادن به جوانان برای گذر از شک و تردید و رسیدن به‌یقین می‌تواند آن‌ها را در گرایش به اخلاق هم مشتاق‌تر نماید.


بیشتر بخوانید؛

چگونه حضور فرزندان در فضای مجازی را مدیریت کنیم؟ +اینفوگرافیک اختصاصی


ابراهیمی با اشاره به اینکه نباید فراموش کنیم که بی‌اخلاقی فضای مجازی هم از فضای حقیقی و هم از فضای مجازی نشأت می‌گیرد، گفت: فضای مجازی به یک دنیای بی‌سروته و بدون قانون تبدیل‌شده و نظارت دقیق و عمیق بر این فضا صورت نمی‌گیرد و قوانینی هم که تکلیف مجرمان را در این فضا روشن می‌کند به‌اندازه کافی بازدارنده نیست و از این حیث به شدت دچار ضعف قانون و همچنین ضعف اجرای قانون هستیم.

کارشناس اخلاق و تربیت و مبلغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تصریح کرد: در فضای مجازی شخص به‌راحتی می‌تواند هویت حقیقی خویش را پنهان کند و با هویت‌های دروغین دست به انجام هر کاری بزند بدون اینکه ترسی از مجازات داشته باشد.

وی با بیان اینکه آنچه می‌تواند به یک جوان هویت ببخشد، عزت‌نفس است، گفت هرچقدر ما در فضای حقیقی بر روی ویژگی عزت‌نفس فرزندان خودکار کنیم، نمود این عزت بخشی را در فضای مجازی بیشتر شاهد خواهیم بود. بسیاری از رفتارهای سبک و زننده و بی‌اخلاقی‌های مجازی ناشی از ضعف شخصیت و نداشتن عزت‌نفس است.

228398