تجریشی در گفتگو با پرسون؛

دستگاه‌ها طبق خوداظهاری خودشان به قانون هوای پاک عمل نکرده‌اند

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دستگاه‌های دخیل در قانون هوای پاک طبق خود اظهاری خودشان که در مرداد ماه امسال مورد ارزیابی قرار گرفته به وظیفه خود در قبال قانون هوای پاک عمل نکرده‌اند.

مسعود تجریشی در گفت‌وگو سایت خبری پرسون، اظهار کرد: سازمان محیط زیست به عنوان دبیرخانه کارگروه ملی آلودگی هوا هر ساله این مساله را مورد پایش و ارزیابی قرار می‌دهد و مسایل و مشکلات را نیز بازگو می‌کند.

وی گفت: وظیفه سازمان محیط زیست در این زمینه یک وظیفه میدانی و عملیاتی نیست بلکه ما وظیفه نظارت و گزارش‌دهی در این حوزه داریم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: ما در مرداد ماه امسال یک سامانه‌ای را راه‌اندازی کرده و برای دستگاه‌ها ارسال کردیم که حتی برخی دستگاه‌ها از پاسخ دادن به آن امتناع می‌کردند.

تجریشی ادامه داد: ما تمامی این گزارشات را جمع‌بندی کرده و برای هیات دولت، نمایندگان مجلس و سازمان بازرسی کل کشور فرستادیم اما برخی از دستگاه‌ها طبق خوداظهاری انجام یافته به وظایف خود در قبال قانون هوای پاک عمل نکرده‌اند.


بیشتر بخوانید؛

برخورد جدی با مسوولان متخلف در حوزه قانون هوای پاک


وی با اشاره به اینکه ما برخی از اقدامات را فراتر از وظیفه قانونی خود انجام داده‌ایم، افزود: طبق قانون برخی از اقدامات وظیفه ما نبوده اما ما برای تسهیل در انجام قانون هوای پاک این وظایف را به عهده گرفتیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: قوانین اگر یک سری تعهداتی را برای دستگاه‌ها در قبال اجرای قانون هوای پاک مشخص کرده باید منابع مالی آن را نیز مشخص می‌نمود و این یکی از ایرادات اساسی قانون هوای پاک است.

تجریشی گفت: آلودگی هوا سالانه بیش از ۴۰ هزار نفر را به کام مرگ می‌کشاند که رقمی نزدیک به تلفات کرونا است اما این موضوع آنچنان که باید مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

وی بیان داشت: یکی از راه‌حل‌های مهم ما در حوزه قانون هوای پاک که متاسفانه توجه کمی به آن شده بحث فرهنگسازی است. ما تجربیات موفقی در مورد ایمنی رانندگی و مسایل دیگر داشتیم اما در این خصوص فرهنگسازی مورد غفلت قرار گرفته است.

گفت‌وگو از مسعود لاهوت

228351